اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین مطرح کرد

بهداشت شهری با استفاده از تکنیک‌های هنری در قزوین

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت: زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری در راستای افزایش نشاط و شادابی و بهداشت روانی شهروندان برای ایجاد شهر سالم از جمله چشم‌اندازهای این سازمان است.

بهداشت شهری با استفاده از تکنیک‌های هنری در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، زیباسازی شهر همواره در بین کارشناسان مسایل شهری از دو بعد کارکردی و بصری مورد مطالعه قرار می‌گیرد در بعد کارکردی به جنبه‌های عملکردی عناصر محیط و در بعد بصری نیز به مقوله رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط می‌پردازند که در بعد عملکردی عناصری مانند المان، مبلمان و طراحی‌های منظر شهری بیشتر بر جسم شهروندان تاثیرگذار است.

بنابر این محیطی زیبا است که انسان در آن هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس آرامش و راحتی می‌‌کند، این زیبایی به عوامل و عناصری مانند کیفیت طراحی شهری، کیفیت مصالح به کار رفته در نماها، رنگ، فرم، معماری نور، روشنایی در شب، ضوابط معماری نما و غیره بستگی دارد.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با این حوزه شهری با سعید میزانی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.

فارس: سازمان زیباسازی شهرداری قزوین در چه سالی آغاز به کار کرده و در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

سازمان زیباسازی شهر قزوین سازمانی است تخصصی که در سال 1387 تاسیس و در زمینه حفظ هویت محیط شهری و رشد فرهنگ عموم مردم در جهت ارتقای کیفیت زیست شهری شهروندان فعالیت تخصصی و نوآورانه دارد.

فارس: این سازمان چه چشم‌انداز و اهدافی را دنبال می‌کند؟

از جمله چشم اندازهای این سازمان می‌توان زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری در راستای افزایش نشاط و شادابی و بهداشت روانی شهروندان در راستای ایجاد شهر سالم و همچنین افزایش بهره‌وری از تجهیزات عمومی و مبلمان شهری و ایجاد زمینه برای استفاده مطلوب و بهینه از تاسیساتی نظیر میادین و فضاهای بی‌دفاع شهری و نظایر آن به منظور افزایش رفاه و رضایت عمومی اشاره کرد.

همچنین از دیگر اهداف سازمان زیباسازی شهر قزوین می‌توان ایجاد گسترش هنرهای شهری و ارتباط با هنرمندان و کمک به ارتقای سطح فرهنگ شهر نشینی، کوشش در راستای اعاده هویت معماری سنتی و اسلامی در شهر قزوین با همکاری سازمان‌های ذیربط را نام برد.

فارس: این سازمان چه وظایفی بر عهده دارد؟

از جمله وظایف این سازمان می‌توان به اجرای پروژه‌های سیما و منظر شهری (مبلمان شهری، گرافیک محیطی، نقاشی دیواری، آثار حجمی، تزئینات و نورپردازی شهری، حجم و نمای ساختمان‌های شهر، تابلوها و علایم راهنمای شهری)، تبلیغات محیطی از قبیل تابلو تبلیغات شهری، تابلوهای کسبه و اصناف، پلاکارد، بوم و تبلیغات خاص و تولید و اکران محصولات فرهنگی و هنری در مقیاس شهری اشاره کرد.

فارس: در خصوص نصب تابلوهای معرفی معابر اصلی شهر قزوین چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در راستای معرفی خیابان‌های اصلی شهر قزوین، سازمان زیباسازی اقدام به طراحی و ساخت تابلوهایی با فرم و متریال و رنگ ویژه کرد و به تعداد 65 عدد در سطح شهر قزوین نصب شد که این پروژه با اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون ریال انجام شده است.

فارس: برای اجرای دیوارکشی زمین‌های بلااستفاده چه اقداماتی در سطح شهر قزوین صورت گرفته است؟

با توجه به ضرورت حصارکشی زمین‌های بلا استفاده به دلیل بهبود نمای شهری، این سازمان اقدام به طراحی دیوارهای بتنی با قابلیت تبلیغات بر روی آن کرده است.

فارس: در راستای زیباسازی و پاکسازی دیوارهای شهری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

سازمان به جهت زیباسازی و پاکسازی دیوارهای شهری و همچنین خلق اثر هنری در بعضی از دیوارها اقدام به اجرای نقاشی دیواری در بدنه دیواره‌های کوچه چراغ برق، پست برق، میدان عارف، پست برق سلامگاه، میدان سرداران، دیواره‌های پل دانشگاه آزاد و دیواره‌های پل راه آهن کرد که این پروژه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون ریال انجام شده است.

فارس: در خصوص پروژه‎های اجرای نقاشی دیواری و دیوار نگاری با تکنیک کاشی شکسته توضیحاتی بفرمایید؟

این پروژه در سه سطح سازمانی در حال اجرا است، در سطح اول هدف پاکسازی دیوار نویسی‌ها و جداره‌های شهری است و در سطح دوم با توجه به درخواست ارگان‌ها به خصوص مدارس اقدام به نقاشی دیواری روی جداره خارجی بناهای مذکور شد و در سومین سطح هدف خلق اثر هنری است که اجرای نقاشی دیواری با بیان کاملا گرافیکی از شهر در خیابان شهید مدنی و خیابان شهید بابایی از جمله این اهداف است.

همچنین برای اولین بار دیوار نگاری با تکنیک کاشی شکسته با طرحی کاملا گرافیکی در پارک الغدیر با اعتبار 870 میلیون ریال اجرا شد.

فارس: برای مطالعه و تدوین ضوابط نما برای ساختمان‌های سطح شهر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به افزایش ساخت و ساز در سطح شهر قزوین و سلایق مختلف شهروندان و لزوم توجه ویژه به نماهای شهری، تدوین ضوابط معین با توجه به منطقه‌بندی شهر برای مناطق و محلات با توجه به بافت آنها در دستور کار سازمان قرار گرفت.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه می‌توان به ایجاد فضاهای تبلیغاتی برای ساماندهی تبلیغات کاغذی، طراحی، جانمایی و نصب بوردهای تبلیغاتی برای نصب آگهی و تبلیغات کاغذی شهروندان به صورت رایگان و هدایت تبلیغات کاغذی و جلوگیری از نصب در مکان‌های غیرمجاز که منجر به آلودگی بصری شهر می‌شود که با اعتبار 375 میلیون ریال اجرا شد، اشاره کرد.

فارس: از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان زیباسازی شهرداری قزوین پروژه نورپردازی مساجد است در این خصوص توضیح دهید.

برجسته کردن مساجد به عنوان فضاهای عمومی عبادی و نزدیکتر شدن به نقش و جایگاه آنها در بدنه‌های شهری و سیمای شهری از اهداف این طرح است که برای شروع مسجد ولایت و مسجد محمد رسول الله به عنوان دو مسجد شاخص شهر قزوین نور پردازی شدند.

انتهای پیام/77014/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول