اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مروری بر روزنامه‎های امروز چاپ کابل

بررسی احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

برخی از روزنامه‎های امروز چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود به موضوع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پرداخته و احتمال تقلب در آن را مورد بررسی قرار دادند.

بررسی احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، برخی از روزنامه‎های امروز (شنبه) چاپ کابل در دیدگاه‎ها و سرمقاله‎های خود احتمال تقلب در انتخابات را مورد بررسی قرار داده‎اند.

روزنامه «انصاف» در دیدگاه رسمی خود سخنان «عبدالله عبدالله» نامزد ریاست جمهوری افغانستان در روز (پنجشنبه) هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده و نوشته است که او نگران از احتمال تقلب‎های گسترده از سوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان است.

این روزنامه در ادامه نوشته که دولت برای رفع این نگرانی‎ها چندین بار مواضعی را اتخاذ کرد و به نوعی تقلب در انتخابات را با خارجی‎ها مرتبط دانسته است.

به گفته سرمقاله‌نویس روزنامه انصاف، گفته‎های اخیر رئیس جمهور افغانستان در مورد تقلب در انتخابات و مجبور به استعفا نمودن اعضای خارجی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی از نگرانی‎های مردم مبنی بر انجام تقلب از سوی کاخ ریاست جمهوری در انتخابات را کم نکرده است.

روزنامه «سخن جدید» در سرمقاله خود به امیدها و تهدیدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان پرداخته است.

در این مطلب در مورد تهدیدها نوشته شده است: حمایت کاخ ریاست جمهوری از یک و یا چند نامزد ریاست جمهوری، جمع شدن اقوام پشتون از ولایات افغانستان در کاخ ریاست جمهوری و ایجاد فضای بی‎اعتمادی میان مردم از  تهدیدهایی است که فرا روی انتخابات قرار گرفته‎اند.

روزنامه سخن جدید، افزایش آگاهی مردم از روند انتخابات و نامزدها، تلاش برای شناختن نامزدها، عدم اتکا به تحرکات قومی را از امیدهای پیش‌رو در انتخابات برشمرده است.

روزنامه «ماندگار» در سرمقاله خود به تجمعات قومی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرده و نوشته است که نامزدها نباید بازیچه دست «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان قرار گیرند.

در ادامه مطلب آمده است که در این روزها رئیس جمهور افغانستان تب و تاب دیگری برای رساندن نامزد مورد نظر خود به قدرت بعد از اتمام زمامداری‎اش پیدا کرده است.

به باور سرمقاله نویس روزنامه ماندگار، رئیس جمهور افغانستان باید نامزدها را به حال خود رها کرده و به رأی مردم این کشور احترام بگذارد تا زعیم آینده خود را با دست خود انتخاب کنند.

روزنامه «هشت صبح» در دیدگاه رسمی خود به فهرست مراکز رأی‎دهی اشاره کرده و نوشته است که مراکز رأی‌دهی نباید خالی بوده و باعث افزایش نگرانی مردم از تقلب به نفع یک نامزد شود.

این روزنامه نوشته است که در انتخابات پیشین افغانستان در برخی از مراکز رأی‎دهی صندوق‎ها به نفع یک نامزد پر شده و نگرانی مردم را به بار آورده بود.

در ادامه مطلب آمده که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید به مردم اطمینان دهد که با افزایش و یا گشایش مراکز رأی‎دهی در آن مراکز تقلب صورت نگرفته و صندوق‎ها نیز به نفع یک نامزد پر نمی‎شود.

روزنامه «آرمان ملی» در دیدگاه رسمی خود به حمایت مردم افغانستان از 21 سرباز کشته شده این کشور در ولایت «کنر» در شرق این کشور اشاره کرده و نوشته است که سربازان افغان به صورت روز افزونی از حمایت مردم این کشور برخوردار می‎شوند.

در ادامه این مطلب به سیاست دولت افغانستان در برابر تروریست‎ها در این کشور اشاره شده و از این سیاست‌ها به شدت انتقاد کرده است.

به اعتقاد سرمقالهنویس این روزنامه، با آن که دولت افغانستان از سربازان این کشور حمایت نکرده و ترویست‎ها را مورد توجه قرار می‎دهد اما با این وجود سربازان این کشور همواره از حمایت ملت افغانستان برخوردار خواهند بود.

روزنامه «افغانستان» در دیدگاه رسمی خود به عدم امضای پیمان امنیتی توسط دولت افغانستان اشاره کرده و نوشته است که دولت افغانستان برای ملت این کشور اهمیت چندانی قائل نیست.

در ادامه این مطلب آمده است که در صورت عدم امضای این پیمان دولت افغانستان از حمایت «ناتو» نیز برخوردار نخواهد بود.

به اعتقاد این روزنامه، دولت افغانستان باید راهکارهای جدی اتخاذ کند تا در صورت خروج نظامیان آمریکایی و غربی از این کشور به مشکل جدی بر نخورد.

روزنامه «جامعه باز» در سرمقاله خود به اظهارات اخیر دبیر کل ناتو در مورد افغانستان اشاره کرده و نوشته است که خروج این نیروها به هر بهانه‎ای با وضعیت کنونی دولت افغانستان سازگار نیست.

این روزنامه نوشته است که هم‎اکنون دولت افغانستان با بحران اقتصادی و ناامنی مواجه است و به کشورهای خارجی و حمایت آنان نیاز دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول