اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده جامعه معدنی استان یزد:

تشکل‌های تخصصی معادن به رسمیت شناخته شود

نماینده جامعه معدنی استان یزد، خواستار به رسمیت شناختن تشکل‌های تخصصی معدن و استفاده از تخصص و نظر اعضای این تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم در بخش معدن شد.

تشکل‌های تخصصی معادن به رسمیت شناخته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، ناصر دهقانی، ظهر امروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری ساختمان نظام مهندسی معدن استان یزد اظهار داشت: کشور ما با وجود ذخائر معدنی بسیار به دلیل عدم بهره‌مندی از نگاه ویژه مسئولان نتوانسته در زمینه معدن به جایگاه خوبی دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما و به ویژه استان یزد به رغم بهره‌مندی از قابلیت‌های جهانی در زمینه معدن، نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

نماینده جامعه معدنی استان یزد افزود: در این شرایط اقتصادی، توجه به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی، لازم و ضروری است زیرا ایشان نیز دغدغه توانایی بخشیدن به بخش خصوصی را دارند.

دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه معدنی استان یزد با تمام قاطعیت خود به میدان آمده و با وجود تنگناهای موجود، با بهره‌مندی از دیدگاه‌های صاحب‌نظران در مسیر توسعه و تعالی ایران زمین حرکت می‌کند و امیدوار است در این زمینه بتواند بیش از گذشته نقش آفرین باشد.

وی عنوان کرد: از دولتمردان می‌خواهیم تا برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای معدنکاران در مناطق دور دست و جلوگیری از اتخاذ تصمیم‌های غیرتخصصی وارد عمل شوند زیرا برخی از تصمیم‌‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به کالبد اقتصادی کشور وارد کند.

نماینده جامعه معدنی استان یزد با بیان اینکه معادن به ویژه در استان یزد اغلب در دور افتاده‌ترین نقاط اداره می‌شوند،‌ خاطرنشان کرد: معادن علاوه بر اینکه می‌توانند کارآفرین باشند، می‌توانند در ایجاد اسکان در یک منطقه و ایجاد مراکز جمعیتی نیز موثر باشند.

دهقانی همچنین تاکید کرد: معادن می‌توانند در مسیر بیرون بردن اقتصاد کشور از وابستگی بسیار موثر عمل کنند که تحقق این امر نیازمند نگاه ویژه مسئولان به بخش معدن است.

وی همچنین خواستار به رسمیت شناختن تشکل‌های تخصصی معدنی در کشور شد و بیان کرد: از میان این تشکل‌ها افراد متخصص برای رفع مشکلات این بخش به کار گرفته شوند و از نظر و ایده‌های آنها در این مسیر استفاده شود.

نماینده جامعه معدنی استان یزد با برشمردن برخی از مشکلات و کاستی‌های بخش معدن در استان یزد اظهار داشت: نبود سرمایه در گردش، نیاز به ماشین‌آلات معدنی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در منطقه‌های که معادن در آنها قرار دارند و ... از نیازها و خواسته‌های معدنکاران و فعالان بخش معدن استان یزد است.

وی امنیت شغلی را نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این بخش دانست و تاکید کرد: ابلاغ مصوبات غیرمتعارف و ایجاد تصورات و شائبه‌های غیرعرف و دامن زدن مغرضانه به آنها و عدم حمایت جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت از معدنکاران، از مهم‌ترین عوامل عدم شکل‌گیری امنیت در حوزه معدن است.

دهقانی تصریح کرد: اقدام به تعیین حقوق دولتی برای معدنکاران بدون در نظر گرفتن شرایط سخت مناطق معدنی به ویژه در استان یزد، سبب نگرانی معدنکاران شده است.

وی ادامه داد: همچنین در نظر گرفتن تعرفه‌های سنگین مالیاتی سبب شده تا 80 درصد خریداران سنگ‌های معدنی ایران از دست بروند و رقبای هندی و چینی و ... از این فرصت استفاده کرده و مشتریان ما را به سمت خود جذب کرده‌اند.

نماینده جامعه معدنی استان یزد یادآور شد: تازیانه این تصمیم‌گیری بر بدنه معادن سنگ وارد آمده و اگر برای آن چاره اندیشی نشود، منجر به  از بین رفتن تعداد زیادی از معادن خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به معادن سنگ آهن که بیش از 90 درصد آن در اختیار بخش دولتی است، تصریح کرد: دولت هنوز نتوانسته زیرساخت جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی را فراهم کند.

دهقانی، خواستار توجه ویژه دولتمردان به مسائل و مشکلات معادن کشور به ویژه معادن استان یزد شد.

انتهای پیام/2464/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول