اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگوی علی‌اکبری با فارس مطرح شد

حافظ ممتازی که به واسطه رادیو قرآن به حفظ رو آورد

در برنامه «آیه‌های زندگی» که مخاطبان رادیو قرآن آیات کوتاه را حفظ می‌کردند، «سیدمهدی فاطمیان» استاد حفظ قرآن به مخاطبان توصیه کرد که به شکرانه حفظ سور کوتاه کل قرآن را حفظ کنند؛ من نیز از همان زمان جرقه‌ای در ذهنم زده شد.

حافظ ممتازی که به واسطه رادیو قرآن به حفظ رو آورد

خبرگزاری فارس- مریم سادات آجودانی: «سعید علی‌اکبری» حافظ ممتاز قرآن، به واسطه برنامه‌های قرآنی رسانه ملی به حفظ قرآن علاقه‌مند شد به طوری که در ابتدای این مسیر سوره‌های کوچک را حفظ کرد و به توصیه استاد «سیدمهدی فاطمیان» قدم در مسیر حفظ کل قرآن گذاشت و مسیر زندگی خود را متحول ساخت اما در میانه راه به دلیل سرعت در حفظ خسته شد تا اینکه به واسطه توسل به ائمه(ع) و همچنین برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما سعی در جبران این وقفه کرد و دوباره حفظ قرآن را ادامه داد تا اینکه پس از ممارست فراوان موفق به حفظ کل قرآن شد.

این حافظ ممتاز قرآن تلاوت زیبای از حفظ را یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ورودش به عرصه حفظ قرآن عنوان می‌کند و می‌گوید: تعداد قاریانی که حافظ قرآن باشند در کشور بسیار کم است که این امر ضعف بزرگی برای کشوری اسلامی به حساب می‌آید بر همین اساس تصمیم گرفتم اقدام به حفظ قرآن و حرکت در مسیر یادگیری فنون تلاوت کنم تا بتوانم همچون قاریان مصری به تلاوت قرآن بپردازم.

علی‌اکبری معتقد است که حفظ قرآن مسیر زندگی و حتی نگرش افراد را تغییر می‌دهد بنابراین اگر خانواده‌ها دوست دارند که فرزندانی قرآنی داشته باشند باید آن‌ها را به سوی شرکت در جلسات قرآنی هدایت کنند چرا که شرکت در محافل قرآنی حتی از مطالعه کتاب‌های دینی مؤثرتر است.

در ادامه گفت‌وگوی فارس با این حافظ ممتاز قرآن که در نخستین دوره مسابقات قرآنی «تلاوت» موفق به کسب رتبه دوم و در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ نیز حائز مدرک درجه دو حفظ شد، تقدیم مخاطبان می‌شود.

خودتان را معرفی کنید.

سعید علی‌اکبری متولد 15 شهریورماه سال 1360 در قزوین هستم؛ چهار سال است که حفظ کل قرآن را به پایان رساندم و به تدریس و ترویج امور قرآنی می‌پردازم.

برنامه‌های رسانه ملی مرا تشویق به حفظ قرآن و ادامه مسیر در این عرصه کرد

چگونه وارد فعالیت های قرآنی شدید؟

از دوران کودکی تلاوت قرآن را دوست داشتم به طوری که وقتی وارد مدرسه شدم در کلاس‌های قرآن استاد «امیرحسن مختاری» شرکت کردم و به صورت مبتدی فنون تلاوت همچون روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آموختم. پس از آن نیز در کلاس‌هایی که در امامزاده اسماعیل قزوین برگزار می‌شد، شرکت کردم و وقتی وارد دانشگاه شدم نیز به امور قرآنی اهتمام داشتم البته به صورت تخصصی به فعالیت‌های قرآنی نمی‌پرداختم و حتی به فکر حفظ قرآن نبودم و در دنیای متفاوتی سیر می‌کردم و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که روزی حافظ کل قرآن شوم تا اینکه برنامه‌‎های رسانه ملی مرا تشویق به حفظ کل قرآن کرد.

چگونه رسانه ملی شما را تشویق به حفظ قرآن کرد؟

در برنامه «آیه‌های زندگی» که مخاطبان همراه با رادیو قرآن آیات کوتاه را حفظ می‌کردند، «سیدمهدی فاطمیان» استاد و داور بین‌المللی حفظ قرآن به مخاطبان توصیه کرد که به شکرانه حفظ سور کوتاه کل قرآن را حفظ کنند؛ من نیز از همان زمان جرقه‌ای در ذهنم زده شد به طوری که روز به روز علاقه‌ام به حفظ کل قرآن و قدم برداشتن در این مسیر بیشتر شد تا اینکه در سال 1385 حفظ قرآن را شروع کردم البته در این راه با افت و خیزهایی مواجه شدم که برای طی کردن مسیر شبکه قرآن و معارف سیما با برنامه‌های متنوع به ویژه برنامه «اسراء» مرا در ادامه راه کمک کرد.

چند ساله حفظ قرآن را به پایان رساندید؟

حدود چهار سال یعنی از سال 1385 حفظ قرآن را شروع کردم و در آبان سال 1388 با وجود اینکه فکر نمی‌کردم بتوانم کل قرآن را حفظ کنم، حافظ کل قرآن شدم. در آن زمان در دانشگاه ترم آخر رشته ادبیات بودم.

دانشجویان در دانشگاه‌ها حافظ قرآن نمی‌شوند

محیط دانشگاه تأثیری در تشویق شما به حرکت در مسیر حفظ قرآن داشت؟

در دانشگاه مسابقات قرآن در رشته قرائت برگزار می‌شد اما در زمینه حفظ فعالیت چشمگیری صورت نمی‌گرفت، در مجموع باید بگویم که دانشگاه تأثیر به سزایی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی و تشویق افراد به حفظ قرآن ندارد یعنی دانشگاه بعید است که بتواند حافظ قرآن تحویل جامعه دهد.

چگونه برای تحصیل و حفظ قرآن به صورت هم‌زمان برنامه‌ریزی می‌کردید؟

روند حفظ قرآن علاوه بر اینکه در تحصیل کمکم کرد باعث رشد فکری، افزایش انگیزه و ارتقای توانمندی‌های ذهنی‌ام شد و هیچ‌گونه منافاتی با تحصیل در دانشگاه نداشت بلکه مشوق خوبی برای درس خواندن هم بود؛ البته در زمان امتحانات سعی می‌کردم آیات کمتری از قرآن را حفظ کنم تا بتوانم به درس‌هایم نیز برسم.

چهار سال از زمانی که حافظ کل قرآن شدید می‌گذرد، در این مدت چگونه حفظ خود را تثبیت کردید؟

روزی دو تا سه جزء قرآن می‌خوانم تا محفوظاتم فراموش نشوند چرا که به عقیده من دوره و تمرین مداوم نقش مهمی در تسلط حافظان قرآن دارد.

نقش خانواده در پیشرفت شما در امور قرآنی چقدر بود؟

خانواده به اندازه خودش با نصیحت، حمایت و تشویق‌های مختلف من را راهنمایی کرد تا بتوانم قرآن را حفظ کنم.

توصیه استاد «فاطمیان» به حفظ قرآن بهترین مشوقم بود

چه کسی بیش از سایر افراد شما را در قدم گذاشتن در عرصه حفظ قرآن تشویق کرد؟

پس از خانواده، صحبت‌های استاد «سیدمهدی فاطمیان» بهترین مشوق من برای حرکت به سمت حفظ قرآن بود. وقتی که در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حفاظ سازمان دارالقرآن ایشان را دیدم از این استاد بزرگوار که باعث حرکت من به سوی حفظ قرآن شده بود تشکر کردم.

تعداد قاریان حافظ قرآن در کشور کم است/می‌خواهم همچون قاریان مصری از حفظ تلاوت کنم

با چه انگیزه‌ای حفظ قرآن را شروع کردید؟

بیشترین انگیزه برای حرکت در این مسیر انس با قرآن و همچنین تلاوت از حفظ بود چرا که دوست داشتم بتوانم همچون قاریان مصری ابتدا به حفظ قرآن بپردازم و سپس تلاوت را آغاز کنم چرا که هم‌‌اکنون در کشور تعداد قاریانی که حافظ قرآن باشند بسیار کم است که این امر ضعف بزرگی برای کشوری اسلامی به حساب می‌آید بر همین اساس تصمیم گرفتم اقدام به حفظ قرآن و سپس حرکت در مسیر یادگیری فنون تلاوت کنم.

برنامه‌های شبکه قرآن مرا در طی کردن ادامه مسیر حفظ استوار کرد

در مسیر حفظ قرآن که چهار سال طول کشید، خسته هم شدید؟

در سال اول که حفظ قرآن را شروع کردم چون شوق خاصی داشتم تندروی می‌کردم و دوست داشتم زودتر حافظ کل قرآن شوم اما این تندروی باعث شد مدتی حفظ را کنار بگذارم تا اینکه پس از یک سال وقفه با توسل به ائمه اطهار(ع) و دیدن برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما شروع به ادامه حفظ قرآن کردم و از آن پس روزی یک صفحه از قرآن را حفظ می‌کردم.

برای حفظ کل قرآن تندروی نکنید

چه توصیه‌ای به حافظان قرآنی که در میانه راه خسته می‌شوند، دارید؟

افرادی که وارد عرصه حفظ می‌شوند نباید برای حفظ کل قرآن عجله کنند بلکه باید به کیفیت توجه بیشتری داشته باشند همچنین توصیه می‌کنم که راهی که شروع می‌کنند به خوبی به اتمام برسانند؛ درست است که حفظ قرآن راهی پر فراز و نشیب است اما باید به پایان کار که حفظ کل قرآن است فکر کنند تا خسته نشوند.

هم‌زمانی حفظ سوره مبارکه «یوسف» با سریال یوسف پیامبر و طرح قرآنی 1442

از خاطرات‌تان در دوران حفظ بگویید

یکی از خاطرات جالب در این دوره، حفظ سوره مبارکه «یوسف» بود؛ زمانی که در حال حفظ سوره مبارکه‌ «یوسف(ع)» بودم سریال «یوسف پیامبر» نیز از تلویزیون پخش می‌شد همچنین در آن سال در طرح قرآنی 1442 که از سوی شبکه قرآن و معارف سیما برگزار می‌شود نیز به سوره «یوسف» پرداخته شده بود که این امر باعث تشویق بیشتر من به حفظ این سوره شد به طوری که در پایان حفظ این سوره خوشحالی مضاعفی داشتم.

حفظ قرآن مرا وارد دنیای جدیدی کرد/ حافظان عامل به قرآن باشند

حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشت؟

وقتی قرآن را حفظ کردم نه تنها اخلاق و رفتار خودم بلکه اطرافیانم نیز قرآنی‌تر شد و به طور کلی باید بگویم با حفظ قرآن وارد دنیای جدیدی شدم که زندگی مرا بهتر و زیباتر کرد.

البته حفظ قرآن وظیفه خطیری را نیز به همراه دارد چرا که افرادی که با قرآن انس می‌گیرند به نوعی الگوی سایر افراد هستند، بنابراین باید در رفتار خود دقت بیشتری کنند به طوری که حافظان قرآن باید نه تنها حامل بلکه عامل به قرآن هم باشند و با بصیرت مضامین الهی را جاری سازند.

به کدام سوره‌های قرآن بیشتر علاقه‌مندید؟

سوره مبارکه «یوسف» و «صافات» را خیلی دوست دارم؛ در سوره مبارکه «صافات» به داستان حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) پرداخته شده که برایم جالب است همچنین سوره مبارکه «یوسف» نیز قرابت زیادی با زندگی ما دارد به طوری که با خواندن این سوره احساس می‌کنم به امام زمان(عج) نزدیک‌ترم بر همین اساس در بحث انتظار و مهدویت نیز از این سوره بهره می‌گیرم.

در کلاس‌هایتان از چه شیوه‌هایی برای جذب افراد به امور قرآنی استفاده می‌کنید؟

اخلاق و رفتار قرآنی می‌تواند افراد را به فعالیت‌های قرآنی و به ویژه حفظ ترغیب کند بر همین اساس سعی می‌کنم در کنار تدریس خوب و ایجاد محیطی شاد در کلاس رفتاری متناسب با مضامین الهی داشته باشم یعنی در کنار جدیت در امر حفظ با اخلاق و رفتار خوب افراد را تشویق به شرکت در کلاس‌ها و جلسات قرآنی کنم.

خانواده‌ها فرزندان خود را به شرکت در جلسات قرآنی تشویق کنند

به خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان خود را به حفظ قرآن تشویق کنند چه توصیه‌ای دارید؟

خانواده‌ها باید فرزندان را به جلسات قرآن راهنمایی کنند و از اجبار بپرهیزند چرا که اگر افراد مجبور به حفظ قرآن شوند در آینده ممکن است عواقب نابه‌هنجاری در پی داشته باشد بنابراین بهتر است خانواده‌ها افراد را به شرکت در جلسات قرآنی که آن‌ها را آماده فعالیت‌های قرآنی می‌کند، ترغیب کنند.

شما از چه زمانی با مسابقات قرآن آشنا شدید؟

از سال 1387 در مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) قزوین شرکت و مقام نخست را کسب کردم و این امر انگیزه مرا برای فعالیت‌های قرآنی و شرکت در سایر مسابقات بالا برد. به عقیده من مسابقات قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید مسئولان به آن بیشتر توجه کنند.

شرکت در محافل قرآنی از مطالعه کتب دینی مؤثرتر است

اگر بخواهید یک کتاب معرفی کنید، مطالعه چه کتابی را به افراد توصیه می‌کنید؟

کتاب «درسنامه حفظ قرآن» که استاد «محمد حاج‌ابوالقاسم» و جمعی از حافظان قرآن تألیف کرده‌اند کتاب مفیدی است که افراد برای ورود به عرصه حفظ باید آن را مطالعه کنند البته شرکت در جلسات قرآنی مؤثرتر است چرا که شور قرآنی خاصی بر جلسات حاکم است که می‌تواند افراد را تشویق به ادامه راه قرآنی کند.

همچنین کتاب «سرگذشت‌های ویژه» امام‌خمینی(ره) را که انتشارات طلوع آزادی در سال 1362 به چاپ رساند خیلی دوست دارم، این کتاب بسیار مفید و جامع است که مطالعه آن ما را در داشتن زندگی بهتر کمک می‌کند.

چه توصیه‌‌ای به مسئولان فرهنگی کشور دارید؟

مسئولان پیش از برگزاری مسابقات قرآن باید آموزش‌ها را تقویت کنند تا ملاک‌های داوری برای قرآن‌آموزان مشخص شود البته این آموزش‌ها باعث ارتقای سطح مسابقات نیز خواهد شد بنابراین اگر آموزش قرآن در تمامی سطوح رشد داشته باشد مسابقات قرآن نیز با با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

علاوه بر این، مسئولان فرهنگی کشور باید همان مزایایی که برای قاریان قائل می‌شوند برای حافظان نیز در نظر بگیرند به طور مثال نفرات اول تا سوم رشته قرائت در هر استان در آزمون اعزام به حج تمتع شرکت می‌کنند اما در حفظ کل قرآن حتی نفرات اول هر استان نیز شرکت نمی‌کنند در حالی که با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، باید به ترویج حفظ توجه ویژه‌ای شود اما اکنون به این صورت نیست که امیدواریم با تدابیر مسئولان این مشکلات برطرف شوند.

فعالان قرآنی پرچم‌دار ولایت‌مداری باشند

در انتها اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

امیدوارم فعالان قرآنی بیش از پیش در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی حاضر شوند و پرچم‌دار بصیرت‌افزایی و ولایت‌مداری در تمامی عرصه‌ها باشند تا در آینده‌ای نزدیک کشوری قرآنی داشته باشیم که دستاوردهای قرآنی آن به تمامی نقاط جهان معرفی شود.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول