اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگوی مشروح فارس با حافظ ممتاز قرآن مطرح شد

وقتی حفظ قرآن بهانه‌ای برای ابراز محبت مردی به همسرش می‌شود

همسرم مرا به حفظ قرآن ترغیب کرد و برای ایجاد انگیزه برایم هدیه می‌خرید حفظ جزء یک قرآن پس از ازدواج به واسطه تشویق همسرم و همچنین دادن هدایایی که به من قول داده بود محقق شد، اما پس از آن کم‌کم علاقه من به حفظ کل قرآن بیشتر شد.

وقتی حفظ قرآن بهانه‌ای برای ابراز محبت مردی به همسرش می‌شود

خبرگزاری فارس-مریم سادات آجودانی: «راضیه شریفی» حافظ کل قرآن و حائز مدرک درجه دو حفظ قرآن از سوی سازمان دارالقرآن است که از دوران نوجوانی به تشویق خانواده وارد فعالیت‌های قرآنی شد تا پایان دوره دبیرستان یک جزء از قرآن را حفظ کرد اما با ورود به دانشگاه و سنگینی دروس نتوانست در این عرصه فعالیت خود را به خوبی ادامه دهد.

شریفی، پس از ازدواج با حمایت‌های همسرش به مدت کمتر از سه سال حافظ کل قرآن شد. وی معتقد است که حرکت به سوی قرآن با تشویق همشرش بوده اما پیشروی در این عرصه با یاری خداوند متعال، علاقه و همچنین پشتکار خودش تحقق یافته است.

این حافظ ممتاز قرآن ازدواج خود را یکی از نعمت‌های الهی می‌داند و معتقد است که اگر تشویق‌های همسرش نبود شاید در مرحله اول به سمت حفظ قرآن ترغیب نمی‌شد.

شریفی پس از اینکه حافظ کل قرآن می‌شود، همسرش را نیز به حفظ تشویق می‌کند؛ این زوج موفق قرآنی پیوسته برای داشتن زندگی قرآنی تلاش می‌کنند و دوست دارند بتوانند آنطور که مد نظر قرآن و بزرگان دین بوده است زندگی کنند.

در ادامه گفت‌وگوی فارس با این حافظ  ممتاز قرآن تقدیم مخاطبان می‌شود.

زوج جوانی که با تشویق یکدیگر حافظ کل قرآن شدند

 

خودتان را معرفی کنید.

راضیه شریفی متولد شهریورماه سال 1363 در شهرستان خمین، استان مرکزی هستم. از سال 86 شروع به حفظ قرآن کردم تا اینکه در سال 89 حافظ کل قرآن شدم.

چگونه وارد عرصه‌های قرآنی شدید؟

در گذشته به حفظ قرآن اهمیتی چندانی داده نمی‌شد و در شهرستان نیز تبلیغی برای کلاس‌های حفظ قرآن نمی‌کردند تا اینکه مؤسسات قرآنی تأسیس شدند و سازمان تبلیغات نیز فعالیت در عرصه حفظ را گسترش داد. من از دوره راهنمایی به تشویق خانواده در کلاس‌های آموزش تجوید در دارالقرآن شرکت می‌کردم؛ البته در آن زمان قصد حفظ قرآن را نداشتم و تنها برای انس با قرآن و یادگیری تجوید به این کلاس‌ها می‌رفتم، ولی به تشویق استادم برخی از آیات قرآن را حفظ کردم، به طوری که تا دوران دبیرستان توانستم حافظ جزء اول قرآن شوم اما زمانی که در رشته نقشه‌کشی در دانشگاه قبول شدم به دلیل سنگینی درس‌هایم کمتر برای حفظ قرآن وقت داشتم تا اینکه بعد از فارغ‌التحصیلی و ازدواج با تشویق‌های همسرم حافظ کل قرآن شدم.

چند سالگی ازدواج کردید؟

23 سالگی.

خواهر شوهرم مرا در مراسم اعتکاف پسندید

چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

سال 86 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم؛ یک بار دوستم به من گفت که در مراسم اعتکاف شرکت کنیم؛ اولین‌بار بود که در این مراسم شرکت می‌کردم احساس خاصی داشتم. خواهر همسرم نیز در این مراسم حضور داشت که از طریق خواهر همسرم با خانواده آنها آشنا شدیم و این آشنایی باعث ازدواج من و همسرم شد.

از مراسم ازدواجتان بگویید.

مراسم ازدواج ما کاملاً ساده بود یک عقد مختصر برگزار کردیم و به جای برگزاری جشن عروسی با همسرم به سوریه مشرف شدیم.

همسرم برای اینکه قرآن را حفظ کنم به من هدیه می‌داد

ازدواج چقدر در ارتقای فعالیت‌های قرآنی شما مؤثر بود و پس از آن فعالیت‌های قرآنی را چگونه پیگیری کردید؟

ازدواج 100 درصد مرا به سمت قرآن سوق داد، چرا که به واسطه ازدواج و تشویق همسرم حافظ کل قرآن شدم، البته من قبل از ازدواج هم فعالیت‌های قرآنی داشتم؛ اما اینکه توانستم به حفظ کل قرآن نائل شوم بعد از ازدواج اتفاق افتاد.

پس از ازدواج، همسرم پیوسته مرا تشویق به حفظ قرآن می‌کرد و حتی برای اینکه من بیشتر ترغیب شوم هدایایی نیز برایم می‌خرید؛ حفظ اولین جزء از قرآن پس از ازدواج به واسطه تشویق همسرم و همچنین دادن هدایایی که به من قول داده بود محقق شد، اما پس از آن کم‌کم علاقه من به حفظ کل قرآن بیشتر شد و برای اینکه بتوانم حافظ کل قرآن شوم کلاس ثبت‌نام کردم و پیوسته در کلاس‌ها شرکت می‌کردم تا اینکه در مدت کمتر از سه سال توانستم کل قرآن را حفظ کنم.

برای حفظ قرآن از کجا شروع کردید؟

من از جزء یک قرآن شروع کرده بودم، تا جزءهای اول و دوم هفته‌ای سه صفحه و از جزء چهارم به بعد هفته‌ای چهار صفحه حفظ می‌کردم. طبق این برنامه حفظ کل قرآن سه سال به طول می‌انجامد اما من از جزء 18 به بعد روزی یک صفحه حفظ کردم. بنابراین، جلوتر از برنامه پیش رفتم و زودتر از سه سال توانستم حافظ کل قرآن شوم، چرا که در آن زمان فرزند و مشغله خاصی نداشتم و آنقدر به حفظ قرآن علاقه‌مند شده بودم که دوست داشتم هر چه زودتر کل قرآن را حفظ کنم.

اکنون فرزندی هم دارید؟

بله، یک دختر 2 ساله به نام محدثه دارم.

یعنی اصلی‌ترین مشوق شما همسرتان بود.

بله. همسرم اصلی‌ترین پشتیبان من در حفظ قرآن بود و اگر تلاش همسرم نبود شاید من به حفظ قرآن نائل نمی‌آمدم، البته حدود چهار ماه بعد از اینکه من قرآن را حفظ کردم همسرم نیز وارد وادی حفظ قرآن شد به طوری که اکنون حافظ کل قرآن است.

سفرهای معنوی بهترین خاطرات من در زندگی هستند

خاطره هم از آن دوران دارید؟

دوران حفظ قرآن برایم پر از خاطره بود، اما بهترین خاطرات من مربوط به سفرهای معنوی و مسابقاتی بود که در زمان حفظ قرآن شرکت می‌کردم. یک بار در مسابقه قرآن من و همسرم سفر کربلا برنده شدیم و پایان دوره حفظ نیز یکی از خیران شهرستان هزینه سفر مکه مکرمه را برای حافظان قرآن تقبل کرد.

این سفر برایم بسیار شیرین بود؛ در سفر کربلا کاروان ما 40 نفر خانم بودند که هر کدام حافظ کل یا چند جزء از قرآن بودند؛ در زمان‌هایی که موقعیت وجود داشت یا حتی در ماشین با هم جزءها را تقسیم می‌کردیم به طوری که شاید در یک مسیر یک یا دو بار قرآن ختم می‌شد.

در حین حفظ قرآن کار هم می‌کردید؟

حدود یک سال بعد از اینکه چند جزء از قرآن را حفظ کردم، در مؤسسه‌ای کلاس حفظ قرآن داشتم. در سال 89 نیز به واسطه حفظ کل قرآن استخدام و به عنوان مربی قرآن وارد آموزش و پرورش شدم.

چگونه دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان را تشویق به حفظ قرآن می‌کنید؟

دوره تحصیلی ما با اکنون قابل مقایسه نیست؛ در زمان ما معلمان زنگ قرآن را به تدریس دروس عقب‌افتاده به ویژه ریاضی و علوم می‌پرداختند، اما الان زنگ قرآن بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است؛ البته در مدارس معمولی به حفظ قرآن کمتر توجه می‌شود و تدریس حفظ قرآن بیشتر در مدارس قرآنی اهمیت دارد.

برکات حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته؟

من برای اینکه آیات قرآن را فراموش نکنم پیوسته آنها را مرور می‌کنم و آنها را سرمشق زندگی خودم قرار می‌دهم و سعی می‌کنم در زندگی و همچنین در رفتارهایم از نکات قرآنی استفاده کنم تا اخلاقی قرآنی داشته باشم و این اخلاق قرآنی در فرزندم نیز نمودار شود.

پیش از این در مسابقات و آزمون‌های قرآنی رتبه‌ای نیز کسب کرده بودید؟

بله؛ به لطف خدا توانسته‌ام رتبه‌های کشوری و استانی بسیاری کسب کنم؛ در سال‌های گذشته که در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن شرکت کرده بودم موفق به اخذ مدارک درجه 4 و 5 شده بودم؛ امسال نیز در هشتمین دوره این آزمون‌ها که به همت سازمان دارالقرآن برگزار شد موفق به کسب مدرک درجه دو حفظ شدم.

همسرتان چطور؟ در مسابقات شرکت می‌کنند؟

مشغله کاری همسرم مانع از شرکت وی در مسابقات قرآن می‌شود اما سعی می‌کند در مسابقات قرآن نیروهای مسلح شرکت کند، البته تاکنون رتبه‌هایی نیز در این مسابقات کسب کرده است.

در حفظ قرآن از خدا یاری بگیرید/ توکل به ائمه را فراموش نکنید

چه توصیه‌ای به افرادی که می‌خواهند حافظ قرآن شوند، دارید؟

اولین و مهم‌ترین عامل برای حفظ قرآن علاقه و انگیزه است؛ به همین دلیل باید یک نفر پشتیبان افراد باشد تا آنها را تشویق کند. علاوه بر این، نظم و برنامه‌ریزی از اهمیت بسیاری برخوردار است و توکل به خدا و ائمه(ع) را نباید در این امر فراموش کرد، چرا که اگر با توکل به خدا حفظ قرآن را شروع کنند خداوند افراد را در این مسیر کمک می‌کند و به طور حتم از برکات غیرقابل توصیف حفظ قرآن بهره‌مند خواهند شد.

هر روز حداقل یک جزء قرآن می‌خوانم

برای تثبیت محفوظات خود چه برنامه‌هایی دارید؟

من با وجود مشغله‌کاری و زندگی، همیشه حداقل روزی یک جزء از قرآن را مرور می‌کنم، اما به طور متوسط روزی دو تا سه جزء را می‌خوانم. درست است که حفظ قرآن کمک به سزایی به تقویت حافظه می‌کند، اما برای آمادگی شرکت در مسابقات باید روزی سه جزء را مرور کرد.

 برای افرادی که حافظ قرآن هستند اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی محفوظات خود را از یاد برده‌اند چه پیشنهادی دارید؟

ما احادیث بسیاری در مورد حفظ قرآن داریم؛ در یکی از روایات آمده است: «روز قیامت، قرآن به صورت نور وارد قبر می‌شود و خارج می‌شود، وقتی می‌پرسد که چرا این نور خارج شد، ندا می‌آید که این نور همان قرآنی بود که تو حفظ کردی، اما آن را از یاد بردی»؛ یعنی اگر انسان قرآن را حفظ باشد هم در این دنیا و هم در آخرت کمک به سزایی می‌کند. علاوه بر این حدیث دیگری داریم که درباره درجات بهشت متذکر می‌شود که «تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است؛ در روز قیامت به انسان می‌گویند بخوان و بالا برو» یعنی به ازای هر آیه از قرآن، یک درجه از درجات بهشت به او داده می‌شود.

پیامبر اکرم(ص) پس از پایان جنگ احد در باره معیار برتری شهدا فرمودند: «اُنظُرُوا اَکثَرَهُم جَمعاً لِلقُــرآنِ فَاجعَـلُوهُ امامَ صاحِـبِهِ فِی القَــبرِ؛ بنگرید هر یک از آنان که بیش از دیگران قرآن را حفظ دارد، پیش‌تر از بقیه در قبر قرار دهید». در حدیث دیگری هم آمده است: «بی‌نیازترین مردم، حافظان قرآن هستند»؛ پس اگر به همین احادیث رجوع کنیم، فردی که با زحمت بسیار قرآن را حفظ می‌کند دیگر دلش نمی‌آید که آیات را فراموش کند بلکه همواره تلاش می‌کند محفوظات خود را تثبیت کرده و در این راه گام بردارد.

برای حفظ قرآن فرزندتان هم برنامه‌ای دارید؟

من فکر می‌کنم برای حفظ قرآن محدثه هنوز زود است که اقدام کنیم، اما محدثه علاقه بسیاری به قرآن و شنیدن تلاوت آیات الهی دارد به طوری که وقتی صدای قرآن را می‌شنود به ذوق می‌آید و گاهی نیز که ما CD تلاوت قرآن را می‌گذاریم به صورت آهنگین زمزمه می‌کند و حتی سوره‌های «حمد» و «کوثر» را با وجود سن کم می‌خواند و زمانی که ما قرآن را در دست می‌گیریم تا بخوانیم، محدثه نیز یک قرآن کوچک می‌گیرد و با ما زمزمه می‌کند.

مسئولان به امور قرآنی مدارس توجه بیشتری داشته باشند

از مسئولان فرهنگی کشور چه انتظاری دارید؟

من با توجه به اینکه در آموزش و پرورش مشغول به کار هستم، ضعف‌های توجه به قرآن در مدارس را بیشتر می‌بینم و درک می‌کنم. در مدارس مسابقات قرآنی بسیاری برگزار می‌شود و برای آن تبلیغات گسترده‌ای هم می‌کنند، اما در زمان اهدای جوایز یا جوایز مادی کوچکی می‌دهند یا اینکه از کمبود بودجه حرفی به میان می‌آید و جوایز اهدا نمی‌شود که این امر باعث سرشکستگی دانش‌آموزان می‌شود. گاهی هزینه‌های بسیاری در مورد مسائل غیرقرآنی صرف می‌شود اما متأسفانه وقتی در رابطه با حفظ قرآن حرفی به میان می‌آید با کمبود بودجه مواجه می‌شویم که این امر یکی از مشکلات حوزه آموزش قرآن در کشور است. 

اگر ما بخواهیم افراد را به حفظ قرآن تشویق کنیم باید انگیزه ایجاد کنیم که این انگیزه با هر تشویقی چه مادی و چه معنوی امکان‌پذیر است. وقتی افراد را تشویق به حفظ قرآن کنیم ادامه راه را خودشان طی می‌کنند، بنابراین اگر در محیط‌های عمومی، مدارس، مؤسسات و سایر مراکز تشویق‌هایی که در نظر گرفته می‌شود بیشتر باشد، افراد خود به خود به سمت حفظ قرآن کشیده خواهند شد و سایر افراد را نیز ترغیب به ورود در عرصه‌های مختلف قرآنی می‌کنند.

حرف آخر...

دوست دارم به امور قرآنی ارزش بیشتری داده شود و روزی برسد که تمامی مردم ایران زمین مضامین الهی را در زندگی خود پیاده کنند و با آیات قرآن مأنوس باشند تا از این طریق به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برسیم. همچنین از پدر، مادر و همسرم تشکر می‌کنم که مرا در این راه کمک کردند و از زحمات مربی حفظم خانم شفاعتی که در حفظ قرآن مرا یاری کرد سپاسگزارم.

انتهای پیام/ت

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول