خبرگزاری فارس، مریم سادات آجودانی: «جواد شاهینی» حافظ ممتاز قرآن کریم گرگانی است که از دوران کودکی با صدای تلاوت قرآن توسط پدر و مادرش در نماز صبح به امور قرآنی علاقهمند میشود تا اینکه به واسطه یکی از دوستانش در مسجد محله در کلاسهای حفظ قرآن شرکت کرده و در عرصه حفظ قرآن گام برمیدارد.
شاهینی، مهمترین مشوقهای زندگیاش برای حرکت در امور قرآنی را رفتار و عملکرد خانواده میداند و معتقد است که حفظ قرآن باعث پیشرفت در همه امور میشود بنابراین باید افراد را در کودکی با اهمیت حفظ قرآن آشنا و در سنین نوجوانی به حفظ قرآن ترغیب کرد.
این حافظ ممتاز قرآن که تدریس علوم قرآنی را به فعالیت در رشته تحصیلی خود ترجیح داده است، شخصیتسازی و صبر را از مهمترین نتایج حفظ قرآن میداند و میگوید: برنامهها و اقدامات معنوی و حتی ارتباط با فعالان قرآنی زندگی افراد را دگرگون میکند یعنی اگر در هر کوچهای یک حافظ قرآن باشد به طور حتم این ارتباط شخص قرآنی با افراد محیط از بروز فسادهای اخلاقی و اجتماعی جلوگیری میکند و زندگی بشر را به سوی کمال سوق میدهد.
در ادامه گفتوگوی فارس با این حافظ ممتاز قرآن که به تازگی موفق به کسب مدرک تخصصی حفظ قرآن نیز شده است، میآید؛
خودتان را معرفی کنید.
جواد شاهینی متولد 20 شهریورماه سال 1363 در استان گلستان هستم؛ در دانشگاه نیز در مقطع فوقلیسانس رشته حسابداری تحصیل کردهام اما به دلیل اینکه از لحاظ اشتراکی با قرآن تناسب زیادی ندارد سعی کردم در امور قرآنی فعالیت کنم چرا که دنیای حسابداری مادی و دنیای علوم دینی و قرآنی معنوی است که با هم جمع نمیشوند به همین دلیل هماکنون به تدریس قرآن در مدرسه و همچنین مؤسسه دارالتحفیظ میپردازم.
مهمترین مشوق ورودم به عرصه قرآن عملکرد خانوادهام بود
از نحوه انس با قرآن و علاقه خود به حفظ بفرمایید.
آشنایی و انس من با قرآن به محیط خانواده و زمان کودکی برمیگردد؛ زمانی که چهار ساله بودم پدر و مادرم نماز صبح که بیدار میشدند قرآن میخواندند و من نیز با صدای تلاوت آنها از خواب بیدار میشدم به همین ترتیب از همان دوران کودکی فرآیند آموزش در امور قرآنی شروع شد به طوری که میتوانم بگویم مهمترین مشوقهای زندگیام رفتارها و عملکرد خانوادهام بوده است که مرا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به سمت فعالیتهای قرآنی سوق دادند. وقتی که به مدرسه رفتم فعالیتهایم در امور قرآنی جدیتر و تشویقهای خانواده باعث شد که به سمت حفظ قرآن هدایت شوم؛ این فرآیند ادامه پیدا کرد تا جایی که به واسطه حفظ سورههای منتخب در مسابقات بسیاری شرکت کردم و هرگاه رتبهای کسب میکردم خانواده مرا تشویق و حمایت میکرد.
چگونه وارد عرصه حفظ قرآن شدید؟
در دوران راهنمایی یکی از دوستانم که در مسجد با هم آشنا شده بودیم قرار بود به دارالقرآن برود تا در کلاسهای حفظ قرآن شرکت کند من نیز وی را همراهی کردم و در کلاس ثبتنام کردم تا بتوانم برخی از سورههای قرآن را حفظ کنم البته رفتن به دارالقرآن بدون برنامه قبلی بود اما خداوند کمک کرد تا بتوانم با تشویق خانواده در این عرصه گام بردارم.
انتخاب دوست خوب افراد را در مسیر هدایت سوق میدهد
پس شما به واسطه ارتباط با دوست مذهبی به حفظ قرآن تشویق شدید...
درست است دوست خوب باعث شد که مسیر زندگیام در جهت امور قرآنی حرکت کند. به عقیده من دو امر در شکلگیری شخصیت افراد نقش دارد که یکی خانواده و دیگری دوستان و همسالان هستند که میتوانند افراد را به سمتوسوی متفاوت بکشاند به همین دلیل اگر افراد دوستان خود را به درستی برگزینند به طور حتم در مسیر خوبی حرکت خواهند کرد و به موفقیت دست مییابند چرا که انتخاب دوست مسیر زندگی افراد را تغییر میدهد بنابراین افراد باید در انتخاب دوستان خود دقت کنند تا راه تعالی را پیش گیرند.
بر روی موج قرآنی به سمت حفظ حرکت کردم/حفظ قرآن انسان را بیمه میکند
با چه هدفی به سمت حفظ قرآن رفتید؟
زمانی که حفظ قرآن را شروع کردم اصلا به هدف و رسیدن به چیزی فکر نمیکردم و برایم هدف معنایی نداشت؛ ما در موجی قرار گرفته بودیم و بر روی آن حرکت کردیم شاید مهمترین فعالیتی که باعث شد به سمت حفظ قرآن کشیده شوم این بود که دوستانم در جلسات قرآنی شرکت میکردند و خانواده نیز مرا با فضایل قرآن آشنا کرده بودند بنابراین مشتاق بودم که درباره قرآن بیشتر بدانم و آیات قرآن را حفظ کنم چرا که شنیده بودم حفظ قرآن انسان را بیمه میکند بنابراین این امر انگیزه حفظ قرآن را در وجودم تقویت کرد.
خانواده چگونه شما را به حرکت در عرصههای قرآنی تشویق میکرد؟
با توجه به تجربه آموزشی که دارم میتوانم بگویم که خانواده اثرگذاری بسیاری در افکار کودکان و نوجوانان دارد برخی اوقات شاهدیم به جای اینکه خانواده عامل رشد فرزندان باشد عامل انحطاط و ضعف آنها در زمینههای قرآنی میشود. در زندگی من پس از پدر و مادر، برادر بزرگم به شیوههای مختلف مرا به حرکت در امور قرآنی ترغیب میکرد البته ممکن است گاهی به صورت مستقیم حمایت نکرده باشند اما همواره به طور غیرمستقیم فضا را ایجاد کرده بودند تا بتوانم در کلاس قرآن شرکت کنم و بهتر به درک آیات بپردازم آنها با رفتارشان نشان میدادند که از فعالیت من در این عرصه راضی هستند.
در کلاسهای حفظ قرآن به چه شیوهای قرآن را حفظ کردید؟
در کلاسهای دارالقرآن عظیم که زیر نظر نماینده ولی فقیه گرگان بود هفتهای دو بار در کلاس سنتی حفظ شرکت و یک یا دو سوره کوچک حفظ میکردیم؛ زمانی که دو جزء از قرآن را حفظ کردم احساس میکردم که توانایی طی کردن ادامه مسیر را نیز دارم به همین دلیل کلاسها را ادامه دادم.
مردودی که با ورود در عرصه حفظ قرآن شاگرد دوم کلاس شد
شرکت در کلاسهای حفظ قرآن مشکلی در تحصیل شما به وجود نیاورد؟
این امر چالش مهمی است که همواره بسیاری از والدین دغدغه آن را دارند اما تجربه ثابت کرده که حفظ قرآن انگیزه و استعداد افراد را ارتقا میدهد. یکی از دوستانم در مدرسه که درس خوبی نداشت و یک سال هم مردود شده بود با ورود در عرصه حفظ قرآن شاگرد دوم کلاس شد یعنی حفظ قرآن همافزایی در ذهن وی ایجاد کرد که باعث شد عقبماندگیهای درسی را جبران کند و اکنون نیز مدرک دکترای ادبیات عرب خود را از دانشگاه دمشق گرفته و استاد من در امور قرآنی است. حفظ قرآن کمک بسیاری در ارتقای دانش و توانمندیهای من نیز داشت زمانی که به صورت تخصصی حفظ قرآن را شروع کردم با جدیت بیشتری درس میخواندم و دوست داشتم علاوه بر تقویت دانش قرآنی در درسهایم نیز موفق باشم.
در چه مدتی حافظ کل قرآن شدید؟
حفظ کل قرآن حدود پنج سال به طول انجامید به طوری که از ماه رمضان سال 1376 که بعد از افطار در جلسات قرآنی شرکت میکردم حفظ قرآن را به صورت غیرتخصصی آغاز کردم، در آن دوران تصمیم برای حفظ کل قرآن نداشتم و تنها به قصد انس با قرآن در این جلسات شرکت میکردم؛ پس از اینکه 20 جزء از قرآن را حفظ کردم علاقه و تصمیمم برای ادامه راه بیشتر شده بود اما به دلیل ایجاد مشکلاتی در روند آموزشی وقفهای رخ داد تا اینکه در سال 1383 دوباره حفظ قرآن را شروع کردم و در سال 1385 حافظ کل قرآن شدم.
خاطرهای هم از دوران حفظ دارید؟
دوران حفظ قرآن برایم پر از خاطره بود، در جلسات قرآن دوست داشتیم زودتر قرآن را حفظ کنیم و هر چیزی که به عنوان جایزه داده میشد برایمان ارزشمند بود با وجود اینکه شاید ارزش مالی خاصی نداشت اما ما را تشویق به ادامه روند حفظ میکرد و این امر باعث ایجاد رقابت در بین قرآنآموزان شده بود و برای من هنوز حال و هوای مسابقات قرآن که پس از اتمام حفظ هر جزء برگزار میشد، جالب و دوست داشتنی است و میتوانم بگویم مسابقات و همچنین جوایز حتی اندک در دوران حفظ بهترین خاطراتم است؛ به همین دلیل معتقدم تشویقهای مادی قابل لمس و حتی معنوی کمک بسیاری برای ارتقای فعالیتهای قرآنی افراد دارد و انگیزه آنها را بیشتر میکند.
بعد از حفظ قرآن چگونه فعالیتهای خود را در زمینههای قرآنی ادامه دادید؟
پس از آن حفظ کل قرآن همواره به تثبیت و ترجمه قرآن پرداختم؛ ابتدا در مؤسسات قرآنی مختلف تدریس میکردم و شرایطی شد که وارد مقطع فوق لیسانس شدم. یکی از مهمترین دغدغه حافظان این است که حفظ را فراموش نکنند به همین دلیل همواره نگران نگهداری حفظ آیات قرآن در وجودم بود به همین دلیل هر روز قرآن میخواندم به طوری که شاید در یک سال حدود 25 بار قرآن را ختم میکردم. هماکنون نیز بیشتر فعالیتهای من در راستای امور قرآنی است چه اینکه خودم با مطالعه آموزش ببینم چه اینکه تدریس کنم چرا که شغل اصلی من معلمی است، صبحها تا ظهر مشغول فعالیتهای قرآنی هستم و بعد از آن هم در دارالتحفیظ امام جواد(ع) که پایگاه خوبی برای جذب افراد به حفظ است به آموزش میپردازم.
برای جذب افراد به حفظ قرآن از چه شیوهای استفاده میکنید و چه توصیهای برای افرادی که میخواهند فرزندانشان حافظ قرآن شوند دارید؟
دارالتحفیظ امام جواد(ع) نخستین پایگاهی است که با مجوز رسمی از سازمان تبلیغات اسلامی به صورت تخصصی در گرگان به حفظ قرآن می پردازد. در این مؤسسه با توجه به سن و استعداد افراد کلاسهایی برگزار میشود البته شیوه جذب افراد با هم متفاوت است. ما برای افرادی که تازه میخواهند وارد عرصههای قرآنی شوند حفظ را پیشنهاد نمیکنیم بلکه از کلاسهای روخوانی و روانخوانی قرآن شروع میکنیم تا افراد پس از کسب مهارتهای مقدماتی به حفظ قرآن نائل آیند همچنین به خانوادهها توصیه میکنم که تا قبل از سن هفت سالگی فرزندان خود را در کلاسهای حفظ تخصصی قرآن ثبتنام نکنند چرا که برخی از روشهای آموزش قرآن استاندارد نیست و ممکن است کودکان در این سنین پس از حفظ چند جزء از ادامه مسیر دلزده شوند که این امر آثار مخرب بیشتری دارد.
علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که نحوه ارتباط گیری مربی و قرآنآموز نیز مؤثر است چرا که اگر مربیان قرآن با رفتار خوب خود بتوانند قرآنآموزان را به فعالیت در امور قرآنی تشویق کنند به طور حتم موفقتر خواهند بود. در این عرصه خانوادهها نیز باید همگام با اساتید قرآنی گام بردارند و به قرآنآموز توجه بیشتری داشته باشند البته این توجه نباید منجر به متوقع شدن افراد شود بلکه باید در هر امری از افراط و تفریط جلوگیری شود به طور کلی در بحث آموزشی ابتدا باید رابطه خوبی با افراد برقرار و برنامههای جنبی هم در نظر گرفته شود؛ شاید اوایل افراد با هدف شرکت در برنامههای تفریحی جذب حضور در کلاسهای قرآن شوند اما کمکم این امر زمینهای برای رشد قرآنی آنها شده و ارتباط با قرآن هدف اصلی افراد خواهد شد.
هدف از انس با قرآن حرکت به سمت معرفت است/قرآن باعث رشد فرد میشود
حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشت؟
در ابتدای ورود به عرصه حفظ قرآن هدفگذاری خاصی نداشتم اما الان درک کردم که یکی از مهمترین کارکردهای حفظ قرآن شخصیتسازی است و وقتی انسان با خدا ارتباط برقرار میکند شخصیت دینی و اخلاقی فرد ساخته شده و باعث میشود که جامعه در برابر تهاجمات مصون باشد چرا که انس با قرآن اراده و انگیزه افراد را تقویت میکند و آرامش و اعتماد به نفسی میدهد که افراد میتوانند در عرصههای مختلف پیشرفت کنند به طور کلی باید گفت که ارتباط با خدا باعث ارتقای همه امور میشود یعنی اگر در هر کوچهای یک حافظ قرآن باشد به طور حتم این ارتباط شخص قرآنی با افراد محیط از بروز فسادهای اخلاقی و اجتماعی جلوگیری میکند.
شرکت در آزمونهای اعطای مدرک مقدمهای برای درک مفاهیم قرآن است
نظرتان درباره آزمونهای اعطای مدرک تخصصی به حفاظ که از سوی سازمان دارالقرآن برگزار میشود چیست؟
متولی اصلی آموزش قرآن در کشور سازمان تبلیغات است اما متأسفانه آزمونهای اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن به طور شایسته در بین حافظان قرآن شناخته نشده است و مسئولان نیز در این زمینه جنبههای تشویقی ایجاد نکردهاند در صورتی که این آزمونها بسیار مفید و جامع است از آن جهت که حافظ قرآن به صورت تخصصی با مفاهیم و تفسیر قرآن آشنا میشود به همین جهت به همه افراد توصیه میکنم که در این آزمونها شرکت کنند چرا که این آزمونها مقدمهای برای درک مفاهیم قرآن است بنابراین امیدوارم این طرح در بین حافظان قرآن شناخته شده و ترویج داده شود تا مفاهیم قرآن را بهتر درک کنند.
روند آموزشی طرح اعطای مدرک و آزمونهای آن که ابتدا به ترجمه و مفاهیم و سپس به مفردات و تفسیر میپردازد، میتواند افراد را در تمامی زمینههای حفظ قرآن توانمند سازد بنابراین افراد باید دنبال مفاهیم قرآن باشند و انگیزه در این امور داشته باشند چرا که با شرکت در این آزمونها بهتر در این مسیر پیشرفت میکنند.
تاکنون چه رتبههایی در زمینه حفظ قرآن کسب کردهاید؟
رتبه سوم جشنواره ملی دانشجویان در حفظ 20 جزء در سال 1388، رتبه دوم حفظ کل مسابقات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 1391، رتبه دوم حفظ کل در مسابقات سراسری اساتید دانشگاه آزاد در سال 1392.
مسئولان برای تحقق مطالبات رهبری همت کنند
چه انتظاری از مسئولان فرهنگی دارید؟
مسئولان باید با توجه به منویات مقام معظم رهبری به صورت عملی در زمینه حفظ قرآن گام بردارند اما اکنون با گذشت بیش از دو سال از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر داشتن 10 میلیون حافظ قرآن هنوز اقدامات شایستهای که پاسخگوی نیاز کشور و زیبنده قرآن باشد، صورت نگرفته است.
حافظان به تفسیر قرآن توجه بیشتر کنند
در انتها اگر صحبتی دارید بفرمایید.
قرآن اقیانوس بیکرانی است که جنبههای گوناگونی در خود جای داده بنابراین توصیه میکنم تمامی افراد به ویژه حافظان قرآن برای شناخت این اقیانوس بیانتها تفسیر قرآن را بخوانند که در این راستا شرکت در مسابقات تفسیر و آزمونهای اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن که مقدمه ورود به این عرصه است، میتواند درهای معارف قرآن را به روی افراد باز کند.
انتهای پیام/ت