اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای سال جاری تاکنون

914 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی به بیت‌المال برگردانده شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 914 هکتار از اراضی ملی توسط ماموران یگان حفاظت این اداره کل از متصرفان خلع ید و به بیت‌المال برگردانده شد.

914 هکتار از اراضی ملی استان مرکزی به بیت‌المال برگردانده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک یوسف یوسفی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از سال 1385 در مجموع 17 هزار و 136 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان که توسط متخلفین تصرف شده بود خلع ید شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 914 هکتار از اراضی ملی توسط ماموران یگان حفاظت این اداره کل از متصرفان خلع ید و به بیت‌المال برگردانده شد.

وی ارزش ریالی عرصه‌های آزاد شده را 15 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جاری دو هزار و 130 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان مرکزی در اثر بی احتیاطی و بی‌توجهی گردشگران دچار حریق شده است که بیش از یکصد میلیارد ریال به این اراضی خسارت وارد کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی تصریح کرد: ماموریت‌های منابع طبیعی در سه محور حاکمیتی اعم از حفاظت از اراضی، صدور پروانه‌های چرای دام، بیولوژیکی، تثبیت ماسه‌های روان، آبیاری و تولید نهال و فعالیت‌های عمرانی تقسیم می‌شود که انجام فعالیت‌های بیولوژیکی و حاکمیتی نمی‌تواند منتظر تامین اعتبار بماند. 

یوسفی با بیان اینکه منابع طبیعی در زمینه حفاظت و توسعه به عنوان دستگاه حاکمیتی است، ادامه داد: از میان 145 فعالیت‌های انجام شده توسط این اداره کل 42 فعالیت غیر حاکمیتی و 103 فعالیت آن حاکمیتی است.

وی تعداد موافقت‌نامه‌های انجام شده توسط منابع طبیعی استان مرکزی را 21 مورد عنوان کرد و بیان کرد: از این تعداد 11 موافقت‌نامه استانی، 9 موافقت‌نامه ملی و یک موافقت‌نامه بین‌المللی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان ساخت: از جمله این توافقامه‌ها اجرای طرح ملی ترسیب کربن در شهرستان محلات با هدف توانمند سازی جوامع محلی است که این مهم گامی مؤثر در کنترل بیابان زایی محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: این تفاهم‌نامه بین‌المللی به صورت سه جانبه با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست محیطی سازمان ملل (UNDP) وزارتخانه‌های امور خارجه کشور و استانداری مرکزی امضا شده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری برای اولین بار در راستای احیاء پوشش گیاهی، کاهش فرسایش آبی و بادی و بهبود شرایط زیست محیطی عرصه نشینان اردوگاه افاغنه شهید ناصری ساوه نیز تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل منابع طبیعی، دفتر اتباع افاغنه منعقد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: موافقت‌نامه‌های این اداره کل در مجموع در چند محور هدفمند منعقد شده که بارز‌ترین آنها در راستای مقابله با بیابان زایی و تثبیت شن‌های روان است که 50 هزار هکتار از اراضی کویر میقان تحت حفاظت و مدیریت قرار می‌گیرد.

یوسفی با بیان اینکه 800 طرح مرتع‌داری دراستان در حال اجرا است افزود: محور دوم تفاهم‌نامه‌ها بهبود و اصلاح مراتع است که با تامین آب شرب، دام و احداث آبشخور و اجرای پروژه‌های احیایی بهبود و اصلاح صورت می‌گیرد.

وی جنگل کاری و توسعه فضای سبز را محور سوم موافقتنامه‌ها عنوان کرد و افزود: هم اکنون هزار هکتار پارک جنگلی و 305 هکتار ذخیره‌گاه در استان است که حفاظت می‌شوند.

انتهای پیام/87012/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول