اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دغدغه‌های مسئولان قزوینی در توسعه بافت تاریخی شهر

اعضای شورای اسلامی شهر قزوین با حضور مسئولان استانی در صحن علنی شورا به بیان دغدغه‌های خود در توسعه بافت تاریخی شهری بر محوریت امامزاده‌ها با مشارکت هیئت ‌امنا پرداختند.

دغدغه‌های مسئولان قزوینی در توسعه بافت تاریخی شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امروز جلسه شورای اسلامی شهر قزوین با محوریت رشد و توسعه بافت تاریخی شهر حول محور امامزاده‌ها با مشارکت هیئت‌امنای امامزاده‌های مذکور و شیوه تأمین اعتبار برای تقویت ناوگان حمل‌ و نقل اتوبوسرانی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات سازمان عمران در تالار مردمی این شورا برگزار شد.

در این جلسه مرتضی روزبه استاندار قزوین، سعید میربها فرماندار قزوین، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود نصرتی شهردار قزوین، مدیران مناطق سه‌گانه، منوچهر حبیبی معاون امور عمرانی استاندار قزوین و اعضای شورای اسلامی شهر قزوین حضور داشتند.

عباس ظاهری رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در ابتدای این جلسه بیان کرد: این جلسه با توجه به محوریت رشد و توسعه بافت تاریخی شهر حول محور امامزاده‌ها تشکیل شده که امیدواریم با همکاری و همدلی مسئولان مربوطه تصمیمات ویژه‌ای در این خصوص اتخاذ شود.

این مسئول بیان کرد: توسعه امامزاده‌ها در هر منطقه‌ای آثار و مزایای بی‌شماری در زندگی آحاد جامعه دارد که کاهش مشکلات اخلاقی در خانواده و جامعه از جمله این مزایاست که تحقق این مهم ضرورت توسعه این اماکن مقدسه را دوچندان ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه توزیع امکانات شهری در همه مناطق از جمله اهداف شورای اسلامی شهر قزوین است، ابراز داشت: بیشتر امامزاده‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند که با توسعه این اماکن مقدسه می‌توان امکانات یاد شده را در این مناطق بیشتر فراهم کند، بر این اساس باید مسئولان مجموعه مدیریت شهری در تحقق این مهم مصمم و جدی باشند.

استاندار قزوین در ادامه این جلسه با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر قزوین با محوریت امامزاده‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است، ابراز داشت: برای شروع طرح توسعه امامزاده حسین (ع) سه میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با همت مسئولان دستگاه‌های اجرایی می‌توان کلنگ آغاز این طرح را تا پایان سال جاری به زمین زد.

وی بیان کرد: با آغاز طرح توسعه امامزاده حسین (ع) کمک‌های مردمی برای اجرای این طرح جذب می‌شود که این مهم نقش بسزایی در ادامه اجرای این طرح دارد و موجب می‌شود که طرح یاد شده متوقف نشود.

روزبه گفت: توسعه شهری باید به نحوی مدیریت شود که هر فردی در بدو ورود به این شهر به ریشه تاریخی آن پی ببرد بر این اساس شهرسازی با حفظ این ریشه‌ها باید در توسعه شهری گنجانده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه شهر قزوین خوشبختانه مساجد و امامزاده‌های بی‌شماری دارد، بیان کرد: توسعه این شهر باید طبق این اماکن مقدسه صورت بگیرد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی در شهرسازی اسلامی و مذهبی برسیم.

وی با بیان اینکه توسعه امامزاده‌ها بیشتر در جنوب شهر قزوین قرار دارد، بیان کرد: توسعه و نوسازی و بهسازی این اماکن مقدسه می‌تواند امکانات شهری را در همه مناطق عادلانه کند که با تحقق این مهم به نوعی نهضت خدمت‌رسانی به مردم جنوب شهر محقق شده است.

استاندار قزوین با اشاره به اینکه امامزاده‌ها ریشه در اعتقادات دینی مردم دارند، بیان کرد: با آغاز پروژه‌های توسعه هر یک از اماکن مقدسه می‌توان مشارکت‌های مردمی، نذورات و خیرات مردمی را به خوبی برای ادامه این پروژه جذب کرد تا در مدت کوتاهی به اتمام برسد.

روزبه با بیان اینکه اکنون ارتباط خوبی بین دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی امامزاده‌ها برقرار شده است، ابراز کرد: باید عملیات اجرایی توسعه امامزاده حسین (ع) سریع‌تر اجرایی شود و مطمئن باشید با شروع کار نذورات و خیرات مردمی هم برای کمک به این توسعه جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز توجه به جنوب قزوین یک رسالت مهم و حفظ تاریخ کهن شهر قزوین است، ابراز کرد: توسعه امامزاده‌ها در این مناطق می‌تواند به رونق 100 درصدی وضعیت اقتصادی مردم و شهرداری قزوین کمک به سزایی ‌کند.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: هیچ شکی ندارم در امامزاده با سرمایه‌گذاری کردن علاوه بر ارزش‌های معنوی که دارد می‌تواند ارزش افزوده اقتصادی خوبی را برای شهرداری قزوین فراهم کند.

وی با بیان اینکه هیئت‌امنای هر امامزاده می‌تواند در توسعه و آبادانی این اماکن مقدسه به شهرداری قزوین بدون هیچ گونه چشم‌داشتی کمک کند، بیان کرد: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا توسعه اماکن مقدسه با سرعت خوبی به جلو پیش برود.

این مسئول ادامه داد: ترکیب تشکیل اعضای هیئت‌امنای هر امامزاده باید از افراد کارشناس و قوی باشد تا به سرعت توسعه امامزاده‌ها و همچنین به شهرداری قزوین در اجرای عملیات‌ها کمک به سزایی کند.

روزبه با بیان اینکه باید شهرداری قزوین به دنبال منابع مالی پایدار و ثابت باشد، یادآور شد: این نهاد با تشکیل اتاق فکر و با استفاده از کارشناسان و صاحب‌نظران می‌توانند راهکاری مناسبی را برای تحقق این مهم پیدا کنند تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند.

صادقی‌نیارکی عضو شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: برخی شهرهای کوچک که از یک بقعه کوچک برخوردار بودند خوشبختانه مسئولان مربوطه و مردم با مشارکت و همکاری یکدیگر توانستند اطراف این بقعه را زیباسازی و با تحقق این مهم مردم را بیشتر به این اماکن مقدسه جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه قزوین قدمت پیشینه تاریخی دارد، تصریح کرد: طرح توسعه امامزاده حسین (ع) باید سریع‌تر اجرایی شود تا با تحقق این مهم تحول خوبی در زیباسازی اطراف این اماکن مقدسه صورت بگیرد تا بیشتر قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان به این اماکن مقدسه جذب شوند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین ابراز کرد: منازل ساکنان ناحیه امامزاده حسین (ع) به دلیل توسعه طرح این امامزاده (ع) در طرح تملک قرار گرفتند و به همین دلیل نمی‌توانند واحدهای مسکونی خود را بفروشند.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه 80 درصد مردم ناحیه امامزاده حسین (ع) برای رهایی شدن از این وضعیت به منطقه دو شهرداری قزوین مراجعه می‌کنند تا سریع‌تر مسئولان وضعیت آنان را مشخص کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید سریع‌تر طرح توسعه بارگاه امامزاده حسین (ع) با اعتبارات پیش‌بینی شده اجرایی شود، اظهار داشت: مطمئنا با شروع عملیات اجرایی این طرح مشارکت‌های مردمی نیز برای اجرای سریع تر این طرح جذب می‌شود تا این پروژه سریع‌تر به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن طرح یاد شده اشتغال‌زایی خوبی در حین عملیات اجرایی و در پایان این طرح برای جوانان فراهم می‌شود که این مهم مصمم بودن در محقق شدن طرح فوق را دو برابر می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه جوانان زیبایی را دوست دارند و در واقع زیبا پسند بودن یکی از ویژگی‌های روحیه آنان است، بیان کرد: به همین دلیل می‌توان با نوسازی و زیباسازی امامزاده حسین (ع) تعداد بی‌شماری از این قشر را به این اماکن مقدسه جذب کرد که تحقق این مهم آثار و برکات بی‌شماری برای جامعه و خانواده دارد.

فاطمه اشدری دیگر عضو شورای شهر قزوین در ادامه این جلسه بیان کرد: باید همه دستگاه‌های اجرایی مربوطه در اجرایی کردن طرح توسعه امامزاده حسین (ع) با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانیم این طرح را در مدت کوتاهی به پایان برسانیم.

وی اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری همواره تلاش می‌کند تا شرایطی را در این شهر فراهم کند که مناطق کمتر توسعه یافته همانند سایر مناطق از امکانات متوازن شهری برخوردار باشند.

عضو شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: امامزاده‌ها در مناطق جنوب قزوین هستند به همین دلیل ضرورت دارد که شرایط دسترسی رفت و آمد آسان مردم را به این اماکن مقدسه به نحو مطلوبی فراهم کرد که شهرداری قزوین برای انجام این کار باید پلاک‌هایی را تملک کند که تحقق این مهم نیز هزینه‌هایی برای این نهاد دارد که مسکن شهرسازی می‌تواند در تأمین این هزینه‌ها به این نهاد کمک بسزایی کند.

اشدری با اشاره به اینکه مردم مناطق جنوب شهر قزوین علاوه بر توسعه مراکز زیارتی به مراکز فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و درمانی نیاز دارند، ابراز کرد: با توسعه امامزاده‌ها می‌توان این مراکز را این مناطق توسعه داد و با تحقق این مهم یک حرکت نوینی در نهضت خدمت‌رسانی به ساکنان این محله با کمترین هزینه و بیشترین آثار معنوی انجام داد.

وی یادآور شد: مردم محله امامزاده سلطان سیدمحمد (ع) نیاز به یک مرکز درمانگاه خیریه دارند که در طرح توسعه امامزاده‌ها باید این مهم در این محله با هدف برطرف کردن مشکلات درمانی آنها احداث شود.

این مسئول اظهار داشت: شرایط همکاری مسئولان قزوینی در حد مطلوبی است و مطمئنم اگر مسئولان یک قدم برای تحقق نیازهای مردم مناطق کمتر توسعه یافته آنان بردارند مردم این منطقه گام‌های بسزایی را برای اجرای مطلوب‌تر طرح‌های اجرایی توسعه امامزاده‌ها در این شهر برمی‌دارند.

-------------------------

گزارش از: زهرا محبی

-------------------------

انتهای پیام/77009/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول