اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

۳/ایران گشت/ ایلام

ایلام؛ سرزمین کوه‌های استوار دفاع مقدس

ایلام؛ سرزمین کوه‌های استوار دفاع مقدس و قدمگاه شهداء میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

ایلام؛ سرزمین کوه‌های استوار دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان ایلام به مرکزیت شهر ایلام در سال 1308 شمسی در خاور و شمال خاوری ده بالا و در منطقه‌ای که حسین آباد «منسوب به حسین قلی خان والی» نامیده می‌شد و در جوار ساختمان‌های به جا مانده از والی بنا شد.

با توجه به سابقه تاریخی منطقه و تصویب فرهنگستان ایران، ایلام نامیده شد. دیوارهای سنگی و دامنه‌های جنگلی کوه‌های مانشت، سیوان ، شلم و سیاه کوه ، به شکل دژی وسیع شهر و دشت‌های اطراف آن را در بر گرفته است.

شهر ایلام در مرکز جغرافیایی استان قرار گرفته است. بخش مرکزی ایلام دارای دهستان‌های مختلف و چندین روستا است. چوار یکی از بخش‌های شهرستان ایلام و در 18 کیلومتری شهر ایلام و بر سر راه اصلی ـ ایلام ـ ایوان ـ اسلام آباد قرار گرفته است که ما از آن عبور می‌کنیم تا کوه زیبای قلاقیران این نماد همیشگی ایلام در برابر چشمانمان ظاهر می‌شود.

ایلام، شهر مهربانی و مهمان نوازی

پس از عبور از منطقه تفریحی" ششدار " پای بر شهر ایلام، شهر مهربانی و مهمان نوازی می‌گذاریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام درباره ایلام می‌گوید: وقتی از غرب به داخل شهر ایلام بیاییم عمارت "فلاحتی " یا کاخ کشاورزی در خیابان آیت‌الله حیدری آماده بازدید ماست. پس از بازدید از این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجاریه به قلعه والی شهر ایلام واقع در مرکز شهر که محل موزه مردم شناسی است و همچنین روبروی ستاد تسهیلات نوروزی قرار دارد.

عبدالمالک شنبه‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: این بنا در سال 1326 هجری قمری به دستور غلامرضا خان والی «ابوقداره» بر روی تپه‌ای تاریخی به نام چقا میرگ شکل گرفت. ساختمان قلعه مزبور در زمینی به مساحت 17/6487 متر احداث شده است. قلعه با نمائی تقریباً ذوزنقه‌ای 01/1466 مترمربع زیر بنا دارد.

وی ادامه داد: قلعه مذکور دارای سه در ورودی  در سه ضلع که ورودی اصلی به شیوه یک هشتی منظم با طاق و دو چین آجری است. قسمت میانی ضلع جنوبی آن به وسیله پله‌های منظم و کم شیب به خیابان و محوطه جنوبی مقابل قلعه مشرف می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: وجود پله‌های مورد بحث بیانگر اختلاف سطح محوطه زیر بنای قلعه با اراضی مجاور جنوب قلعه است. در منتهی الیه درها دو هشتی وجود دارد که نور تعدادی از اطاق‌ها از آنجا تأمین می‌شود. این هشتی‌ها به هشت ضلع منظم تقسیم و با شکستگی در آجرهای دیوار اجرای انواع قوس بر سر نعل درگاه‌ها و تزیینات آجری بالای آن و اجرای طاق نماهایی در دیوار مزین شده است.

شنبه‌زاده تصریح کرد: سقف تمام اطاق‌ها از ملات گچ و آجر است. در آنها از انواع و اقسام قوس‌های بار بر و غیر بار بر « تزئینی » به شیوه رومی استفاده شده است و اطراف آنها با شکستگی و برجسته کردن آجرها و همراه با کاشی‌های ریزرنگی تزئین کرده‌اند. قلعه دارای 22 اطاق تودرتو است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: ضلع شرقی و غربی با سه راه پله چرخش 90 درجه‌ای به پشت بام متصل می‌شود. اتاق‌های مشرف به انتهای اضلاع غربی و شرقی در قسمت جنوب دارای تزئینات آیینه کاری و نقاشی‌هایی با نقوش انسان و تزیینات گوناگون است.

وی ادامه داد: در تزئین درهای چوبی و پنجره‌ها از شیشه‌های رنگی استفاده شده است. قسمت اعظم نقوش انسانی این بخش را تصاویر حکام وقت و زنان آنان تشکیل می‌دهد.

این مسئول اضافه کرد: در منتهی‌الیه اضلاع شرقی و غربی در فضای تقریباً قرینه و به شکل هشتی نامنظم وجود دارد.

شنبه‌زاده تصریح کرد: از این فضا به راهروهائی کم عرض و باریک به داخل حیاط و فضای سرباز مشرف به برجها راه می‌یابند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: قلعه دارای شش زیر زمین است. با توجه به وجود شومینه و معماری خاص زیر زمین‌ها احتمالاً از آن به عنوان محل استراحت در بهار و تابستان و گاه نیز به عنوان زندان و شکنجه‌گاه استفاده می‌شده است. اتاق شاه نشین دارای پنجره بزرگ چوبی، گچ‌بری‌های منحصر به فرد با نقوش گل و گیاه و نیز حوض سنگی کوچک است. در حال حاضر موزه مردم شناسی با نمایش آداب و رسوم و سنن محلی و بومی در آن قرار دارد.

وی ادامه داد: مراکز دیدنی و زیارتگاهی شهرستان ایلام شامل سنگ نوشته های قوچعلی در ورودی شمال شهر ایلام، قلعه اسماعیل خان ، پشت قلعه چوار، بقعه حاجی بختیار ، پارک تفریحی چغاسبز و تپه شاهد، تنگ ارغوان در شمال شهر ایلام کوه‌های و مناظر زیبای اطراف شهر هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: در جنوب شهر ایلام به میدان قرآن می‌رسیم این میدان دارای دو مسیر متفاوت است مسیر طرف راست به سمت شهرستان مهران و دهلران و مسیر سمت چپ به طرف شهرستان‌های دره‌شهر ، آبدانان و بازهم دهلران می‌رود که این مسیرهای گردشگری استان نیز محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: جاذبه‌های گردشگری در مسیر ایلام به شهرستان دره‌شهر شامل سد ایلام در سمت راست جاده و 19 کیلومتری ایلام، تنگ رازیانه، دره ییلاقی کلم، چشم اندازهای میشخاص ، قلعه و امامزاده‌ها در روستای کلم، مناظر زیبای رشته کوه‌های برفگیر کبیرکوه و نیز جاده منتهی به شهرستان ملکشاهی است که دارای آثار تاریخی و مناظر طبیعی است.

انتهای پیام/2246/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول