اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش:

علم و عمل قرآنی در رفتار معلمان فیزیک تجلی یابد

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه علم و عمل معلمان فیزیک باید در وجود معلم فیزیک تجلی داشته باشد، گفت: رفتار و عمل معلمان فیزیک باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز خدا را در دل اتم ببیند.

علم و عمل قرآنی در رفتار معلمان فیزیک تجلی یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مجتبی ملکی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه نخستین کارگاه کشوری دین و فیزیک که در پردیس دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) شهید رجایی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری در سال 86، آموزش و پرورش آن سال مبتنی بر اندیشه اسلامی نبود اما تدوین سند تحول آموزش و پرورش راه را باز کرد و نقشه مسیر و برنامه‌ها را در اختیار این نهاد قرار داد.

وی با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام بر تفکر و عقلانیت، در خصوص جنبه‌های علمی قرآن کریم و دین مبین اسلام بیان کرد: مدتی پیش تعدادی از پژوهشگران و دانشمندان 200 کودک را در سالنی قرار دادند تا تأثیر صدای قلب مادر را بر گریه کودکان بررسی کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: زمانی که دانشمندان صدای قلب مادر را در فضای سالن از طریق دستگاه‌های صوتی تقویت کردند، 180 نفر از آنان به محض شنیدن آن ساکت شدند و از تعداد باقیمانده نیز گریه چند نفر پس از چند ثانیه قطع شد و بقیه نیز به دلیل مشکلات دیگر گریه می‌کردند.

ملکی اذعان کرد: پس از انجام این آزمایش دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که مادر به هنگام شیر دادن کودک، در صورتی که او را سمت چپ بدن خود قرار دهد، گریه کودک قطع می‌شود و این در حالی است که این موضوع 13 قرن پیش از سوی امام صادق(ع) اعلام شده بود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: جدایی دین و علم در ایران از زمان تأسیس دارالفنون و ورود معلمان اروپایی به کشور در سال 1230 شمسی شکل گرفت و این معلمان با داشتن پیشینه‌ای مبنی بر عدم پیشرفت کشورهای خود در دوران پیش از رنسانس به دلیل احاطه کلیسا و دین بر آنها، بر این اعتقاد بودند که دین مایه عقب افتادگی جوامع است.

وی ادامه داد: این تشبیه نادرست است چراکه قرآن کریم و دین اسلام همواره بر عقلانیت تأکید داشته؛ همانگونه که نظریه گردش زمین یک هزار و 400 سال پیش در کلام‌الله آمده است؛ اما گالیله بعد از اعلام همین نظریه در کشور خود به دار آویخته شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قرآن کریم کتاب فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی نیست؛ بلکه به فرموده قرآن، کتاب هدایت است؛ اما هدایتگری آن منافاتی با علم ندارد؛ همچنان‌که قرآن در هنگام سخن گفتن، دقیق‌ترین مسائل علمی را مطرح می‌کند.

ملکی با بیان اینکه معلمان فیزیک نیز باید در رفتار و کردار خود به گونه‌ای باشند که دانش‌آموز، خدا را در دل اتم ببیند، بیان کرد: در زمینه ارتباط دین با علم تاکنون اقدامات ناچیزی انجام شده است و دانشمندان باید از این پس به این حوزه وارد شوند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اضافه کرد: نمی‌خواهیم بگوییم علم و دین دقیقاً عین هم هستند اما می‌خواهیم بگوییم با یکدیگر هم‌پوشانی دارند و خداوند آیات خود را به عنوان ابزارهایی برای استفاده از فرصت این هم‌پوشانی در اختیار انسان قرار داده است؛ چراکه کشف ارتباطات میان عالم هستی و مسائل علمی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا جهت‌گیری و هدایت افراد به سمت قرآن تقویت شود.

وی یادآور شد: قزوین در این زمینه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و تحولات و اقدامات مطلوبی همچون برگزاری کارگاه آموزشی دین و فیزیک با حضور استادان و متخصصان امر موجب تقویت استان می‌شود.

انتهای پیام/77011/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول