اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

گردشگری سلامت قزوین؛ هزار راه نرفته

نعمت‌های خدادادی همچون طبیعت نشاط‌‌آور الموت، چشمه‌های آب گرم و مراکز درمانی موفق، قزوین را به فراوانی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری سلامت بهره‌مند کرده است که بالفعل کردن آنها مطالعه، برنامه‌ریزی و ایجاد بسترهای لازم را می‌طلبد.

گردشگری سلامت قزوین؛ هزار راه نرفته

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آن گونه که در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده، گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌گیرد.

این نوع از گردشگری که در حال حاضر در زمره رو به رشدترین انواع گردشگری قرار دارد، خود به شاخه‌های دیگری شامل گردشگری تندرستی، درمانی و پزشکی تقسیم می‌شود.

مسافرت به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آب گرم (اسپاها) برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی و مواردی را که در آن گردشگر بیماری جسمی مشخصی نداشته باشد، گردشگری تندرستی گویند.

گردشگری درمانی، مسافرت به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی مانند آب‌های معدنی، نمک و لجن به منظور درمان برخی بیماری‌ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی را گویند.

همچنین گردشگری پزشکی به مسافرت‌هایی گفته می‌شود که با هدف درمان بیماری‌های جسمی یا انجام نوعی از عمل‌های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت می‌گیرد و در آن بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی باشد.

استان قزوین نیز با داشتن نعمت‌های خدادادی همچون طبیعت بکر، زیبا و نشاط‌آور الموت و دیگر مناطق آن، چشمه‌های آب گرم و بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پزشکان متخصص به فراوانی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری سلامت برخوردار است که بالقوه کردن آنها و در نتیجه بهره‌مندی استان و در بعد کلان آن کشور، از ثمرات متعدد این نوع گردشگری مطالعه، تخصص، برنامه‌ریزی و ایجاد بسترهای لازم را می‌طلبد.

ظرفیت‌های قزوین در گردشگری سلامت/ آبگرم قزوین رقیب جدی سرعین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین چشمه‌های آب گرم را از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد گردشگری سلامت می‌داند و اظهار می‌کند: چشمه آب گرم یله گنبد در روستایی به همین نام از توابع بخش ضیاءآباد و چشمه دیگری نیز در شهر آبگرم یا خرقان واقع در شهرستان آوج دو جاذبه شاخص برای توسعه گردشگری سلامت در استان به شمار می‌رود.

حمیدرضا قاسمی با بیان اینکه استفاده‌کنندگان از این چشمه‌ها برای بهره‌‌‌‌‌‌مندی از آن ناچار به مدتی اقامت در نزدیکی چشمه هستند، می‌افزاید: این اقامت الزاماتی نظیر امنیت، سکونت و خدمات رفاهی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه، اولویت نخست استان قزوین در مسیر توسعه آن، صنعت سپس کشاورزی و پس از آن گردشگری ذکر شده است، اذعان می‌کند: راه‌اندازی مناطق نمونه گردشگری در آبگرم، یله گنبد و نمونه‌هایی از این دست توسعه استان را به سمت گردشگری سوق می‌دهد و حتی این دو چشمه آب گرم با جذب گردشگران تهران و البرز، می‌تواند جای سرعین را بگیرد؛ زیرا کیفیت آب این دو چشمه از آب گرم سرعین بالاتر است.

این مسئول دریاچه اوان را ظرفیت مناسب دیگری برای توسعه گردشگری سلامت در استان ذکر و اضافه می‌کند: همچنین این استان بیمارستان‌های خوبی برای درمان بیماران دیگر استان‌ها دارد و منطقه الموت به واسطه آب و هوای خوش آن می‌تواند محل مناسبی برای گذراندن دوره نقاهت بیماران باشد.

قاسمی ادامه می‌دهد: استان قزوین در حوزه گردشگری پزشکی با تعدد بیمارستان‌های تخصصی و دقیق شدن مدیریت این نوع از خدمات، آزمایشگاه‌های مجهز، انستیتوها و بیمارستان‌ها گام‌های نوینی در این عرصه برداشته است و مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری زیر نظر جهاد دانشگاهی استان یکی از این فرصت‌ها به شمار می‌رود که می‌تواند مخاطبان زیادی را در منطقه شمال کشور به خود جلب کند.

وی عنوان می‌کند: عضویت برخی از این مراکز در کمیته‌های تخصصی گردشگری و دریافت راهکارهایی برای جلب گردشگران آن سوی مرزها و تشکیل کمیته‌های مشترک میان کشورها در کنار پرداختن به تبلیغات در فضای واقعی و مجازی منجر به گسترش این نوع از گردشگری و بهره‌مندی جامعه از مزایای آن می‌شود.

گردشگری پزشکی قزوین و جلوگیری از مهاجرت پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز طی سفری به استان قزوین در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین از این استان به عنوان منطقه‌ای یاد می‌کند که از حداکثر ویژگی‌های مناسب برای توسعه گردشگری سلامت برخوردار است.

علیرضا زالی اظهار می‌کند: مهم‌ترین مسئله موجود در قزوین که می‌تواند آن را به استانی مناسب در گردشگری سلامت تبدیل کند موقعیت خاص جغرافیایی آن است؛ به طوری که قرار گرفتن در بخش غربی استان‌های تهران و البرز و مسیر عبور مناطق غربی، شمالی و شمال غربی کشور جایگاه ویژه‌ای از نظر سوق‌الجیشی و جغرافیایی برای قزوین به منظور توسعه گردشگری سلامت فراهم می‌کند.

وی وجود زیرساخت‌های مناسب تشخیصی و درمانی و نیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موفق را در بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی از دیگر فرصت‌های استان قزوین ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: فعالیت سازمان نظام پزشکی منسجم با حدود دو هزار و 820 نفر از پزشکان و صاحبان حرف پزشکی می‌تواند از دیگر ویژگی‌های ممتاز قزوین برای موفقیت در توسعه گردشگری سلامت باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح می‌کند: این استان از شایستگی مناسبی برای ارائه خدمات با کیفیت بالا در زمینه گردشگری سلامت برخوردار است که در صورت تعامل با استان‌های همجوار می‌تواند در این فرآیند وارد و از ثمرات آن نیز بهره‌مند شود.

زالی عنوان می‌کند: مناسب‌ترین الگو در گردشگری سلامت در هر استانی، اتکا به استعدادهای پزشکی، اقلیمی و منطقه‌ای متناسب با ظرفیت‌های آن است که بر این اساس استان قزوین می‌تواند در گردشگری سلامت به موفقیت برسد.

وی کمترین میزان ارجاع بیمار از قزوین به دیگر استان‌ها را دلیل دیگری برای اثبات برخورداری مجموعه پزشکی استان از جایگاه ویژه در سطح کشور می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در سال‌های اخیر قزوین جزو استان‌های دارای کمترین میزان تخلفات بوده؛ ضمن اینکه این استان از نظر کیفیت ارائه خدمات سلامت به عنوان یکی از پیش شرط‌های توسعه گردشگری سلامت نیز ممتاز است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی یادآور می‌شود: در خصوص مهاجرت پزشکان متخصص از قزوین به پایتخت نگرانی وجود ندارد؛ چرا که آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، دولتی و دانشگاه علوم پزشکی استان ناوگان پزشکی قزوین همواره در حال ترمیم و نوسازی بوده است.

زالی اضافه می‌کند: نزدیکی قزوین به تهران حتی می‌تواند به جای تبدیل شدن به تهدید در حوزه سلامت، فرصتی باشد تا بیماران یا پزشکانی از تهران به صورت ادواری برای دریافت یا ارائه خدمات سلامت به قزوین سفر کنند.

وی با بیان اینکه تجارب جهانی نشان می‌دهد که مناطق ممتاز در گردشگری، در نگهداشتن نیروی انسانی متخصص نیز موفق‌تر عمل می‌کنند، تصریح می‌کند: از آنجا که گردشگری سلامت به دلیل جذابیت‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی در جذب نیروی انسانی اثرگذار است، قزوین در صورت گسترش آن نه تنها شاهد مهاجرت پزشکان متخصص خود نخواهد بود؛ بلکه می‌تواند منطقه بسیار مناسبی برای جذب نیروهای انسانی متخصص در عرصه سلامت باشد.

ظرفیت هست؛ زیرساخت خیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین نیز به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود ظرفیت‌های متعدد و مناسب برای گردشگری سلامت در قزوین زیرساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد.

علی‌اکبر زینالو نبود فرودگاه و زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب را در کنار نزدیکی به تهران از دلایل توسعه نیافتن این نوع از گردشگری در استان ذکر می‌کند و می‌افزاید: راه‌اندازی راه‌آهن برقی نیز با مرتفع کردن بخشی از مشکلات حمل و نقل استان، به توسعه گردشگری سلامت کمک می‌کند.

راه‌های رفته و مسیر پیش رو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه گردشگری سلامت در قزوین بیان می‌کند: طرح بزرگی با 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان برای توسعه گردشگری در بخش بین‌المللی در حال اجراست که در صورت تحقق آن علاوه بر برخورداری گردشگران از امکانات مناسب اقامتی، بیمارستان‌های مدرن فوق‌تخصصی نیز به آنان خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون مطالعات اولیه به منظور اجرای این طرح صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین نیز در این خصوص می‌گوید: بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در استان ضروری است؛ اما باید توجه داشت که استفاده از استعدادهای بالقوه و سوددهی آن برای استان، منوط به تهیه طرح جامع، انتخاب سرمایه‌گذار و امکان‌سنجی است.

قاسمی عنوان می‌کند: در همین راستا تبدیل چشمه واقع در شهر آبگرم به منطقه نمونه گردشگری در دور نخست سفر هیئت دولت به استان و تبدیل یله گنبد نیز در سفر دوم به تصویب رسید.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث نخستین ترمال‌هتل استان با برآورد 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در دهه فجر سال جاری، اذعان می‌کند: در این گونه هتل‌ها هر اتاق دارای یک وان است و آب گرم چشمه از طریق لوله‌کشی به داخل اتاق‌ها منتقل می‌شود که این امر علاوه بر تسهیل شرایط اقامت برای گردشگران و درآمدزایی بیشتر، استفاده از آب گرم را نسبت به وضعیت سنتی بهداشتی‌تر می‌کند.

این مسئول تصریح می‌کند: در خصوص چشمه آب گرم یله گنبد نیز مرمت راه آن در دستور کار قرار گرفته و زمینی به احداث هتل اختصاص یافته است که کارهای اجرایی آن از ابتدای سال آتی آغاز می‌‌شود.

قاسمی یادآور می‌شود: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با مؤسسه چشم بینا در استان منعقد شده است تا با جذب گردشگرانی از استان‌های و کشورهای دیگر از جمله کشورهای حوزه دریای خزر برای درمان بیماری‌های چشمی از سوی مسئولان این مؤسسه و فراهم کردن امکان استفاده آنان از جاذبه‌های گردشگری در دوران نقاهت از سوی این اداره کل، بستر توسعه گردشگری سلامت ایجاد شود.

وی عنوان می‌کند: بیمارستان مهرگان شهر قزوین نیز در زمینه چشم پزشکی اعلام آمادگی کرده است و بیمارستان‌های خصوصی استان از جمله پاستور و دهخدا نیز تمایل به فعالیت در این عرصه هستند.

گردشگری سلامت؛ فرصت‌ها و تهدیدها

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گردشگری سلامت را یکی از 14 نوع گردشگری تخصصی و همچون خود علم گردشگری، یک صنعت فرابخشی می‌داند و می‌گوید: گردشگری سلامت در عرصه خدمات‌رسانی در سطوح فردی و اجتماعی حرکت می‌کند و با ارائه خدمات تخصصی و رقابتی با دیگر مناطق دنیا، منجر به ایجاد رقابتی برای جلب گردشگران بیشتر می‌شود.

قاسمی می‌افزاید: در زمینه فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از گردشگری از جمله شاخه سلامت باید گفت که گردشگری علاوه بر تأثیرات فرهنگی، موجب تبادل اطلاعات و ارتقای سطح آگاهی مناطق گردشگرپذیر می‌شود و طبق نظر کنوانسیون جهانی جهانگردی باید از مردم محلی برای توسعه گردشگری استفاده کرد؛ چراکه مردم در صورت آگاهی از منافع ناشی از آن حاضر به همکاری برای گسترش گردشگری می‌شوند.

وی عنوان می‌کند: به عنوان نمونه وقتی در شهر آبگرم 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، از مردم محلی برای تأمین نیروی انسانی استفاده می‌شود و همین امر همراهی مردم و در نتیجه موفقیت در گسترش برنامه‌ها را به دنبال دارد.

***

تمام آنچه از ظرفیت‌ها، مطالعات، برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه گردشگری سلامت قزوین نگاشته شد، تنها با تعامل سازنده

بخش دولتی و خصوصی، همدلی مسئولان و دلسوزان و همراهی مردم به نتیجه مطلوب منتهی می‌شود و این نتیجه چیزی است که می‌تواند ضمن انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان به مردم جهان و کمک به شادابی هرچه بیشتر جسم و روان افراد؛ با توسعه اقتصادی، به سهم خود راه را برای پیشرفت کشور بر اساس گسترش صادرات غیرنفتی هموار کند.

---------------------------

گزارش از: میترا بهرامی

---------------------------

انتهای پیام/77011/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول