اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دادگستری شهربابک:

مشاوره‌های قبل از ازدواج موجب کاهش طلاق می‌شود

رئیس دادگستری شهربابک گفت: در بعضی پرونده‌های طلاق شاهد کوتاهی‌هایی از جانب خانواده‌ها هستیم به این صورت که باید قبل از ازدواج تحقیقات کافی و مشاوره خانواده صورت گیرد.

مشاوره‌های قبل از ازدواج موجب کاهش طلاق می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهربابک، با توجه به بیان مطالبی مبنی بر بالا رفتن آمار طلاق در شهربابک بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با محمود عسکری رئیس دادگستری این شهرستان داشته باشیم تا این موضوع را از دیدگاه حقوقی جویا شویم.

فارس: ارزیابی شما در زمینه مقایسه آماری طلاق با میزان ازدواج چیست؟

توجه به اصول اخلاقی و رعایت قانون و شناخت حقوق متقابل زن و شوهر باید همواره در ازدواج مدنظر باشد و در مباحث خانواده به آن اهمیت داده شود.

اما در زمینه ارائه آمار با توجه به پرونده‌های وارده و رسیدگی شده از ابتدای سال 92 تاکنون، 770 ازدواج و 150 پرونده طلاق در شهرستان به ثبت رسیده است به طوری که این آمار به صورت ماهانه برابر 70 فقره ازدواج و 13 مورد دادخواست طلاق است.

فارس: چه تعداد از این پرونده‌ها در شهرستان به طلاق منجر شده است؟

از ابتدای سال جاری حدود 180 تا 190 درخواست طلاق در این شهرستان صورت گرفته است که از این تعداد حدود 20 فقره آن زوج‌ها منصرف و یا با صلح‌اندیشی دادگاه و خانواده منجر به صلح و سازش بین آنها شده است.

فارس: بیشترین طلاق‌ها بعد از چه مدت از زندگی مشترک اتفاق می‌افتد و چرا؟

اکثر طلاق‌ها در بدو ازدواج و در دوره عقد و آن هم به صورت توافقی انجام می‌شود که این موضوع نشان‌دهنده کوتاهی خانواده‌ها و زوج‌ها در شناخت همدیگر قبل از ازدواج است.

فارس: آیا آمار طلاق در سال‌های گذشته افزایش داشته و این افزایش یا کاهش به چه میزان بوده است؟

بله، آمار طلاق نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که طی دو سال گذشته در زمینه طلاق توافقی حدود 52 درصد، در مورد دادخواست طلاق از سوی زوج حدود 6 درصد و دادخواست طلاق از سوی زوجه دو درصد افزایش را شاهد هستیم، البته در مجموع دادخواست‌های زوجه بیشتر است.

فارس: تحلیل شما از این آمار چیست؟

آمار طلاق در شهربابک با توجه به جمعیت و با توجه به اینکه شهربابک شهری مذهبی و فرهنگی بوده بالا است و علل آن بیشتر ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و فقر مالی است، البته در قدیم یا سال‌های قبل اعتیاد کمتر و یا سازگاری با فقر مادی بیشتر بوده است.

در بعضی پرونده‌های طلاق شاهد کوتاهی‌هایی از جانب خانواده‌ها هستیم به این صورت که باید قبل از ازدواج تحقیقات کافی و مشاوره خانواده صورت گیرد و این اقدام انجام نمی‌شود و این کوتاهی سبب می‌شود که زوج‌ها در همان دوره عقد به صورت توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند.

در قدیم طلاق را بد می‌دانستند و به زندگی مشترک ادامه می‌دادند و سعی می‌کردند مشکلات را درون خانواده برطرف کنند تا کانون خانواده از هم نپاشد، اما امروزه چشم و هم‌چشمی‌ها سبب شده که با کوچک‌ترین مشکلی با نگاه به اطرافیانی که طلاق گرفته‌اند، اقدام به طلاق کرده و دیگر طلاق قباحت خود را ندارد.

فارس: از نظر شما آمار طلاق شهربابک چه وضعیتی در استان کرمان دارد؟

آمار طلاق در شهربابک با توجه به جمعیت و اعتقادات مذهبی مردم تقریبا بالا است که باید راهکارهایی برای طلاق صورت گیرد، البته شهرستان از این حیث وضعیت بهتری نسبت به برخی شهرستان‌های استان کرمان دارد.

فارس: آیا زندگی مدرن امروزی در افزایش آمار طلاق نقشی داشته است یا خیر؟

زندگی مدرن و ماهواره‌ها تا حدودی در تقاضای طلاق بی‌تاثیر نبوده و گاها بعضی از طلاق‌ها ناشی از همین موضوع است.

فارس: عامل اصلی طلاق در شهربابک چیست؟

عوامل متعددی در بروز طلاق دخالت دارند، اما اصلی‌ترین آنها اعتیاد، فقر مالی و موارد جنبی مربوط به این دو است.

فارس: راهکارهای شما برای کاهش این آمار چیست؟

راهکار اصلی در مرحله اول خود خانواده و زوج‌ها هستند که باید راه صحیح و درست ازدواج و انتخاب همسر را پیش گرفته و مرد و زن به مشاوره خانواده اهمیت داده و به این موضوع که از حیث اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و مالی و ... به یکدیگر نزدیک باشند، توجه کافی داشته باشند.

از حیث سن و سال زوج‌ها باید با یکدیگر متناسب باشند و حداقل چهار تا پنج سال و حتی بیشتر مرد از زن بزرگتر باشد و نه برعکس و در تعیین مهریه هم دقت کافی داشته باشند که البته مهریه‌های سنگین را رد می‌کنیم.

مسئله بسیار مهم دیگر شناخت خانواده از همدیگر قبل از ازدواج است، خانواده‌ها باید قبل از ازدواج با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند تا بتوانند شناخت کافی از اخلاق و رفتار همدیگر پیدا کنند و در این راستا مسافرت را توصیه می‌کنیم.

................................

گفت‌وگو از: وحید فتوحیان

................................

انتهای پیام/80023/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول