اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کارآفرین باشند نه کارمند/فرار مغزها کاهش می‌یابد

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها باید نیروهایی تربیت کنند که پس از فارغ‌التحصیلی به جای تبدیل شدن به کارمند خودشان کارآفرین باشند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها کارآفرین باشند نه کارمند/فرار مغزها کاهش می‌یابد

عبدالحسین فریدون در حاشیه مراسم تقدیر از رئیس پیشین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین و معارفه سرپرست جدید آن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید نیروهایی تربیت کنند که پس از فارغ‌التحصیلی به جای تبدیل شدن به کارمند خودشان کارآفرین باشند و بتوانند شغل ایجاد کنند؛ نه اینکه در صف متقاضیان شغل قرار بگیرند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید روی کیفیت توجه زیادی داشته باشند و رشته‌هایی در آنها راه‌اندازی شود که مبنای نیاز داشته و مشتری‌پرور باشد؛ به گونه‌ای که با برطرف کردن نیازهای جامعه، برای خود بازار ایجاد کند.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین آموزش‌های دانشگاهی باید در چرخه علم به تولید و ثروت قرار بگیرد تا آموخته‌ها پس از پژوهش بتواند به صنعت انتقال یابد و به فناوری تبدیل شود، زیرا می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری را به نحو مطلوب حل کند.

فریدون تصریح کرد: به این ترتیب در دانشجویان و استادان تحرک ایجاد می‌شود و نسبت به آینده خود ابهام ندارند و می‌توانند شتاب علمی را افزایش دهند.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: هم‌اکنون 400 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد که برای پر کردن آن باید در مورد نیازهای کشور برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، به رشته‌های مورد نیاز توجه بیشتری شود و از مراکز آموزشی که با هزینه‌های مردم و دولت ساخته شده و سرمایه مملکت محسوب می‌شود، استفاده بهینه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این مراکز بهتر است تا حدی تجمیع شود و صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها تا حد امکان با رشته‌های مورد نیاز مملکت که در دنیا هم موجود است پر شود.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص فرار مغزها نیز گفت: به خاطر برخی مسائل موجود در امر تحقیق در کشور ممکن است، تعداد زیادی از نخبگان به کشورهای دیگر بروند که ما باید زمینه را طوری فراهم کنیم که از این افراد در دانشگاه‌های ایران استفاده شود و احساس می‌کنیم با فضای دلگرمی و امیدواری که در قشر فرهیخته و دانشگاه‌ها به وجود آمده، موضوع فرار مغزها روند کاهشی دارد.

فریدون عنوان کرد: در برخی رشته‌ها ممکن است نیاز به اعزام دانشجویان به خارج از کشور داشته باشیم، اما هیئت امنای دانشگاه می‌تواند با راه‌اندازی برخی رشته‌ها زمینه جذب دانشجویان خارجی را فراهم کند و با توجه به صنعتی بودن منطقه اگر بتوانیم مسائل و مشکلات صنعت را رفع و در میان فعالان صنایع نسبت به دانشگاه‌ها اعتمادسازی کنیم برای خودمان مشتری پیدا می‌کنیم، صنعت به کمک دانشگاه می‌آید و همین می‌تواند دانشجویان و استادان را رشد دهد و دانشگاه مسائل مالی خود را برطرف کند تا به جایگاه رفیعی که در شأن آن است، برسد.

مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: تلاش می‌کنیم اعتبارات پژوهشی را ساماندهی و پژوهش را قانونمند کنیم.

وی ادامه داد: قوانین موجود در دانشگاه‌ها برای فعالیت تشکل‌ها مشخص است و اگر هیئت‌های سه نفره نیز فعال شوند و آیین‌نامه تشکل‌ها به نحو مطلوب در دانشگاه‌ها اجرایی شود، نیاز به وضع قوانین جدید نیست، زیرا همه چیز در قانون پیش‌بینی شده و اگر درست آن را اجرا کنیم و به دور از افراط و تفریط ضمن رعایت خط قرمزهای تدوین شده در دانشگاه‌ها برای ایجاد فضای بانشاط برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم صورت بگیرد و در نهایت هیئت سه نفره حالت پدری برای تشکل‌ها داشته باشد، هیچ وقت مشکل نخواهیم داشت.

انتهای پیام/77011/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول