اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی استان زنجان

نبود صنایع تبدیلی یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی در کشور و به تبع آن در استان زنجان است که در صورت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان درآمد بخش کشاورزی را به طور قابل توجهی بالا برد و ضایعات را کاهش داد.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی استان زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از بهترین روش‌های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیرکشاورزی در مناطق روستایی و رفع مشکلات ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است و در این رابطه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی موثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

در شرایط فعلی بنا به اظهارات صاحب‌نظران کشاورزی هم‌اکنون ضایعات بخش کشاورزی حدود 35 تا 40 درصد است که ارزش و بهای این حجم از ضایعات 6 تا 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع در سه دهه اخیر به صورت یک راهبرد مشخص در امور توسعه و برنامه‌ریزی روستایی در دستور کار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

از نظر تعریف جامع صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و لزوم توسعه آن به صنایعی اطلاق می‌شود که به فرآوری و عمل‌آوری نباتی و حیوانی (دام و طیور، زراعی، باغی، شیلاتی، جنگل و مرتع) می‌پردازد که در برگیرنده تغییرات فیزیکی و شیمیایی، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع است.

همچنین در مورد لزوم وجود صنایع تبدیلی باید اذعان کرد که یکی از بهترین راهکارهای توسعه و اشتغال در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش ارزش افزوده محصولات و توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستائی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است.

همانگونه که استحضار دارید تنها عامل تاثیرگذاری که می‌تواند آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی را کاهش و ارزش افزوده آنها را افزایش دهد و بهره‌وری از منابع را زیاد کند صنایع تبدیلی و تکمیلی است. محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می‌گیرد و به همین دلیل، ما حتی اگر در تولید محصولات کشاورزی بهترین و با کیفیت‌ترین محصول را تولید کنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بکاهیم، این در حالی است که با فرآوری ضایعات ذکر شده می‌توان سالانه حدود 20 تا 25 میلیون نفر را تغذیه کرد. گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از موثرترین گزینه‌های کاهش از حجم ضایعات است، عمده‌ترین مشکلات در شرایط فعلی در این بخش پیش‌بینی نشدن اعتبارات موردنیاز برای اجرایی کردن طرح‌های محوری، برخوردار نبودن صنایع تبدیلی از معافیت‌های مالیاتی و مزایای دیگر مانند تخفیف تعرفه‌های آب و برق مانند بخش کشاورزی، بالا بودن قیمت تمام شده با توجه به اینکه 60 تا 70 درصد قیمت تمام شده محصولات فرآوری شده را مواد اولیه تشکیل می‌دهد.

ناکافی بودن تسهیلات سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین‌آلات و روند طولانی مدت بررسی طرح‌های متقاضیان صنایع تبدیلی در بانک‌ها به ویژه متقاضیان استفاده از صندوق ذخیره ارزی کشور و برای برون رفت از این چالش‌ها، بایستی در بخش توسعه مکانیزاسیون و اصلاح نظام بهره‌برداری تلاش بیشتری به عمل آید، توسعه مکانیزاسیون می‌تواند موجب کاهش قیمت تمام شده شود، از سوی دیگر لازم است صنایع تبدیلی به عنوان جزئی از زنجیره تولید بخش کشاورزی در مصوبه‌ها و قوانین منظور شود.

همچنین باید ضمن بالا بردن علمی مدیریت در واحدهای صنایع تبدیلی، مراکز تصمیم‌گیری در این رابطه با این صنعت را از طریق وضع قوانین مربوطه و جذب قوانین و مقررات تشدیدکننده کاهش دهیم، یکی دیگر از راهکارهای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی است.

همچنین باید سازوکار و شرایطی را فراهم کرد تا کشاورزان و تولیدکنندگان مواد خام کشاورزی در ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از فرآوری محصولات کشاورزی سهیم شوند، از سوی دیگر باید بستر لازم برای سرمایه‌گذاری تاسیسات زیربنایی مانند نواحی صنعتی و مجتمع‌های صنایع کشاورزی مختص صنایع تبدیلی فراهم شود.

چون صنایع غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله صنایعی هستند که ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند و اشتغال ایجاد شده در آن نیز به لحاظ سرمایه‌گذاری انجام شده در مقایسه با سایر صنایع دیگر و در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد.

در استان زنجان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید در این خصوص و همچنین بررسی در راه‌اندازی خوشه صنعتی صنایع غذایی بر اساس واحدهای موجود ضروری به نظر می‌رسد.

وجود محصولات درختی و انگور و حبوبات در منطقه خرم‌دره، ابهر، صائین‌قلعه، هیدج باعث شده نیاز به سرمایه‌گذاری در این مورد به ویژه صنایع انگور و توجه به صادرات محصولات آن اهمیت فراوان یابد. وجود محصولات زیتون و سیر به صورت فراوان و سایر محصولات از قبیل انار و برنج و... در طارم ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی به صورت طرح‌های کشت و صنعت را مطرح می‌کند.

گسترش محصولات تبدیلی زیتون و فرآوری سیر و ارائه محصولات متنوع آن از جمله پودر سیر مورد پیشنهاد است و طرح تولید فرنچ فرایز (از سیب‌زمینی) که در استان با وجود ماده اولیه فراوان وجود ندارد جزء اولویت‌های سرمایه‌گذاری است.

نبی‌الله کلانتری (عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان)

انهای پیام/2308/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول