اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به فعالیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در همدان

نیم‌خیزی به سوی جذب سرمایه‌گذار

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان همدان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران خارجی است تا بتواند با سرمایه خود، اشتغال و درآمد ایجاد کرده و بار بزرگی را از دوش دولت بردارد.

نیم‌خیزی به سوی جذب سرمایه‌گذار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دنیای امروز به عنوان عامل مهم توسعه اقتصادی شناخته شده و دولت‌ها به دنبال ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه‌های شخصی هستند تا بتوانند اهداف اقتصادی خود را محقق کنند.

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با خود اشتغال، درآمد و توسعه برای مردم و دولت به ارمغان می‌آورند و از بار سنگین دولت برای انجام این وظایف می‌کاهند.

با توجه به این امور مهم دولت‌ها در هر کشور و منطقه به دنبال ساده‌سازی برای آغاز یک فعالیت اقتصادی هستند تا بتوانند سرمایه‌داران را جذب کنند.

این مهم در دنیای فعلی به یک عامل رقابتی نیز تبدیل شده است و علاوه بر این که دولت‌ها به دنبال جذب سرمایه‌گذار به داخل کشور خودشان هستند، در بین استان‌های داخلی نیز رقابتی به وجود آمده است.

در همین راستا دولت در مراکز استان‌ها اقدام به تأسیس مرکزی کرد که بتواند خدمات مورد نیاز سرمایه‌داران را در کمترین زمان ممکن ارائه کند.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان همدان در تشریح وظایف و خدمات مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان همدان با استناد به مواد 16 تا 20 آیین‌نامه اجرایی قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب 1381، کانون تمام مراجعات متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در سطح استان است.

ابوالفضل عباسچیان با اشاره به اینکه خدمات این مرکز شامل خدمات قبل و بعد از اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از قبیل اطلاع‌رسانی و مشاوره است، گفت: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان شامل ایجاد هماهنگی لازم برای اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه‌گذاران از جمله اعلامیه تأسیس، مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست، اخذ پروانه‌های انشعاب مربوط به آب، برق، گاز، تلفن، پروانه اکتشاف و استخراج معادن و ... از دستگاه‌های ذیربط است.

وی ادامه داد: این مرکز همچنین به پذیرش متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در استان و پیگیری امور مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها از واحدهای اجرایی دستگاه‌های ذیربط و انعکاس مسائل سرمایه‌گذاران به دبیرخانه اجرایی می‌پردازد.

عباسچیان وظایف دیگر این مرکز را پیگیری امور دریافت درخواست سرمایه‌گذاران خارجی به همراه مدارک لازم و مورد نیاز و ارائه به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد.

این مقام مسئول در ادامه تشریح خدمات مرکز سرمایه‌گذاری گفت: انجام هماهنگی‌های لازم در امور مربوط به سرمایه‌گذاری‌های خارجی بعد از صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی شامل ثبت شرکت مشترک، ثبت سفارش برای ورود ماشین آلات و تجهیزات، امور مربوط به ورود و خروج سرمایه، مسایل گمرکی و مالیاتی و ... است.

وی گفت: این مرکز پیگیر اقدامات مرتبط با امور اداری ورود سرمایه‌های خارجی، امور اداری متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی با دستگاه‌های اجرایی از طریق نمایندگان تام‌الاختیار معرفی شده به مرکز است.

عباسچیان ایجاد هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع مشکلات و موانع پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و انعکاس مشکلات به استاندار به منظور رفع مشکلات موجود و پیش‌ روی سرمایه‌گذاران خارجی از دیگر خدمات این مرکز معرفی کرد.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی همدان با اشاره به اقدامات مرکز خدمات و دبیرخانه ستاد سرمایه‌گذاری استان همدان در خصوص اطلاع‌رسانی شرح وظایف مرکز و دستگاه‌های اجرایی عضو گفت: در این خصوص، شرح وظایف مرکز خدمات و دبیرخانه ستاد سرمایه‌گذاری استان، شیوه‌نامه فعالیت ستادهای سرمایه‌گذاری استانی، قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری نظیر قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی، ماده 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و آیین نامه‌های آنها و اهم اقدامات مرکز در جلسات اصلی متعدد برای مدیران دستگاه‌های عضو تبیین شده است.

وی ادامه داد: شرح وظایف نمایندگان تام‌الاختیار مستقر در مرکز خدمات و دبیرخانه ستاد سرمایه‌گذاری استان در قالب پنجره واحد سرمایه گذاری در جلسات متعدد کارشناسی برای آنان تبیین و توضیح داده شده است.

عباسچیان افزود: از طرف دیگر، مسائل و مطالب مرتبط با امر سرمایه‌گذاری شامل قوانین و مقررات مربوطه، کتاب راهنمای سرمایه‌گذاری، لیست نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی عضو و... به همراه آخرین اخبار سرمایه‌گذاری استان و کشور در پایگاه اطلاع‌رسانی دوزبانه (فارسی ـ انگلیسی) مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان همدان به آدرس www.hminvest.ir درج و اطلاع‌رسانی شده است.

وی تأکید کرد: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان همدان در راستای شرح وظایف قانونی خود به شناسایی و انجام مطالعات 88 فرصت سرمایه‌گذاری استان به تفکیک بخش‌های اقتصادی و ارائه به سرمایه‌گذاران کرده است.

نماینده تام‌الاختیار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این مرکز در تمام استان‌های کشور فعال است و از تمام دستگاه‌های اجرایی یک نماینده تام‌الاختیار در آن حضور دارند.

داریوش سرحدی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی 21 طرح که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد به این مرکز معرفی شده تا متقاضیان با مراجعه به آن از طرح توجیهی پروژه‌ها از جمله هزینه سرمایه‌گذاری، بازدهی سود و ... مطلع شوند و با توجه به این اطلاعات تصمیمات لازم را اخذ کنند.

وی تأکید کرد: زمانی که سرمایه‌گذاری به استان مراجعه می‌کند، این مرکز موظف است در کمتر از 20 روز پاسخ لازم را به متقاضیان اعلام کند و استعلامات لازم را از تمام دستگاه‌های مرتبط اتخاذ و در اختیار متقاضی قرار دهد.

نماینده تام‌الاختیار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: تا کنون هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی از طریق این مرکز جذب نشده و در کل در استان همدان چندان به آن بها داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: در استان همدان برای این مرکز علاوه بر آن که اعتبار خاصی در نظر گرفته نشده است یک ساختمان مجزا نیز به آن اختصاص نیافته و در یکی از ساختمان‌های استانداری استقرار دارد، در حالی که در استان‌های دیگر این مرکز به صورت مستقل فعالیت می‌کند.

سرحدی تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی به دنبال جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی استان به صورت خام است و تبدیل آنها به محصول فرآوری شده و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

وی تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از هر سرمایه‌گذاری که اهلیت وی مشخص شده باشد، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

انتهای پیام/89033/ب۴۰/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول