اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان:

وجود 108 مورد بقعه متبرکه در کردستان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: 108 مورد بقعه متبرک در کردستان وجود دارد که 47 مورد مربوط به بقعه امامزادگان، 41 مورد آرامگاه و 16 مورد را زیارتگاه‌های مذهبی تشکیل می‌دهد.

وجود 108 مورد بقعه متبرکه در کردستان

سلمان روحی در حاشیه افتتاح گازرسانی به بقعه متبرکه باباگرگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قروه گفت: از 46 بقعه متبرکه مربوط به امامزادگان در کردستان تاکنون 10 بقعه به شبکه گازرسانی متصل شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به تعداد بقاع متبرکه این استان، اظهار داشت: تعداد 108 بقاع و اماکن مذهبی متبرکه در استان کردستان وجود دارد و حضور مردم بومی و توریست‌های مذهبی در این مکان‌ها نشان از والا بودن شأن و شخصیت امامزادگان و دارا بودن روح تعالی در بین مردم استان است.

وی گفت: در شهرستان سنندج تعداد 16 بقاع و مکان مذهبی متبرک وجود دارد و قروه با 21 مورد بیشترین تعداد را دارد، سقز 19 مورد، بیجار 14 مورد، مریوان 13 مورد، بانه 12 مورد، در کامیاران و دیواندره هر کدام چهار مورد و دهگلان و سروآباد به ترتیب سه و دو مورد بقاع متبرک وجود دارد.

این مسئول افزود: در استان کردستان از 108 مورد بقعه متبرک 47 مورد مربوط به بقعه امامزادگان، 41 مورد آرامگاه و 16 مورد را زیارتگاه‌های مذهبی تشکیل می‌دهند که این آرامگاه‌ها نماد و نشانه‌ای از علاقه و عشق مردم کردستان به اهل بیت و امامزادگان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه عنوان کرد: در محل چهار تن از امامزادگان و بقاع متبرک نیز قرآن‌هایی با قدمت زیاد نگهداری می‌شود و به همین دلیل هم بر تعداد زائرین آنها نیز افزوده می‌شود.

روحی با اشاره به نیاز به تقویت بعد گردشگری امامزادگان و بقاع متبرکه استان کردستان افزود:‌ 14 امامزاده و بقاع متبرکه واقع در استان کردستان دارای ضریح و مابقی بدون ضریح هستند.

وی افزود: همچنین امامزادگان استان کردستان 25 مورد دارای شجره‌نامه و 83 مورد دارای اعیان هستند و مهم‌تر آنکه بقاع 66 مورد از امامزادگان استان دارای قدمتی بیش از 100 سال است و به همین دلیل شمار زیادی از بناهای ساخته شده در این بخش دارای ارزش تاریخی و میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اهمیت درآمدزا بودن بقاع و نیز فراهم کردن موقعیت برای این کار بیان کرد: 89 مورد از امامزادگان و بقاع متبرکه کردستان فاقد درآمد مستقل هستند که با افزایش موقعیت توریست‌پذیری آنها و معرفی بهتر آنها می‌توان شرایط بهتری برای گردشگرپذیر بودن در آنها فراهم کرد.

این مسئول در پایان تصریح کرد: در صورت فراهم شدن امکانات زیرساختی در بقاع متبرکه، گازرسانی به این بقعه‌ها انجام خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/79009/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول