اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چاقی؛ هدیه مواد قندی به افراد

با افزایش مصرف مواد قندی و غذاهای چرب در استان همدان خطر بیماری‌های غیرواگیر از جمله چاقی روند رو به رشدی یافته است.

چاقی؛ هدیه مواد قندی به افراد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، چاقی و ایجاد زمینه برای ابتلا به انواع بیماری‌ها مسئله‌ای است که طی چند سال اخیر در کشور و از جمله در استان همدان مشاهده می‌شود.

مشاهده چاقی مسئله امروز نیست و در همه دوران‌ها وجود داشته، اما شیوع ناگهانی آن نگرانی قابل توجه‌ای را ایجاد کرده است.

مصرف بیش از حد مواد چربی و قندی طی سال‌های اخیر به معضلی در استان تبدیل شده است. مصرف غذاهای سالم و خانگی(سنتی) جای خود را به انواع فست‌فودها و مصرف غذاهای پرچرب داده است.

آهنگ مصرف غذا در دنیای امروز تغییر کرده و دیگر کمتر از غذای خانگی استفاده می‌شود. در حدیثی آمده که به مصرف غذاهای سالم بپردازید و از مصرف غذاهایی که به عینه مشاهده نمی‌کنید بپرهیزد؛ زیرا رمز سلامتی در مصرف غذاهایی است که بدانیم آن چیست؛ که البته این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. 

بیمارهای قلبی و عروقی، سرطان، فشار خون، افزایش وزن و چاقی امروزه به بیمارهای رایج در بین افراد تبدیل شده است. افراد چاق می‌توانند در معرض انواع بیماری‌ها باشند و چاقی چیزی نیست که به یک باره بدون مشاهده عاملی بروز کند.

افراد به دلایل مختلف از جمله عامل ژنتیک، پرخوری، افزایش وزن، مصرف داروها و... دچار چاقی مفرط می‌شوند. این گونه اشخاص، باید در رفتار تغذیه‌ای خود، دقت کافی داشته باشند تا بتوانند با روشی صحیح به مقابله با معضل چاقی بپردازند.

روشی مقابله‌ای که امروزه با بروز چاقی در بین برخی از افراد مشاهده می‌شود کمی نگران‌کننده است. افراد چاق در برخی مواقع، مصرف قرص‌ها و داروهای به ظاهر کاهش‌دهنده وزن را در برنامه خود قرار می‌دهند که این نیز دردسرساز است.

با وجود قرص‌های متعدد به نام لاغر کننده و کاهش‌دهنده وزن، در بسیاری از اماکن از جمله باشگاه‌های بدنسازی، آرایشگاه‌ها و ... خطر در کمین افراد چاق وجود دارد.

افراد چاق در برخی مواقع برای فرار از چاقی و رفع آن معضل به یک روزه، خود را در معرض جراحی‌ها و لیپوساکشن‌ها قرار می‌دهند که باید گفت خروج چربی و زائد از داخل بدن در کاهش وزن و خطرات ناشی از چاقی تأثیر ندارد.

در راستای آگاهی از خطرات مصرف مواد قندی و چربی در استان تلاش‌هایی صورت گرفته؛ اما نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده‌ای است که باید مسئولان نسبت به آن بپردازند.

طی برنامه کشوری در راستای بسیج آموزشی تغذیه به مدت یک هفته آموزش و اطلاع‌رسانی تغذیه صحیح در سراسر کشور برگزار می‌شود. در استان همدان نیز این برنامه پیگیری می‌شود که در آن اطلاع‌رسانی به سراسر استان در دستور کار مسئولان بوده است.

در راستای روند پیگیری امر و اطلاع از جریان مصرف مواد غذایی سالم به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم. کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکلات شیوع بالا رونده بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، فشار خون، چاقی، اضافه وزن در استان نگران‌کننده است.

آرزو کاوه‌ای از برگزاری جشنواره‌های غذاهای سالم طی هفته تغذیه خبر داد و افزود: تلاش مراکز بهداشتی در اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از خطرات مصرف غذاهای ناسالم طی هر سال در سراسر استان‌ها وجود دارد و افراد می‌توانند به شرکت در آن مراسم بپردازند.

وی با هشدار به افزایش غذاهای ناسالم در بوفه مدارس افزود: آموزش مصرف غذای سالم در میان‌وعده دانش‌آموزان، از جمله‌ کارهای مؤثر در مدارس است که باید نسبت به آن توجه شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به افزایش میزان مصرف نمک در استان افزود: میزان مصرف روزانه نمک هر فرد به طور استاندارد پنج گرم است که آن میزان در کشور و نیز در استان دو برابر بوده است.

وی از میزان مصرف 46 گرم مواد چربی و روغن‌دار در طی روز، برای هر فرد در استان خبر داد و افزود: در کشور میزان مصرف روزانه چربی و روغن برای هر فرد 46 گرم بوده که باید به حد استاندارد 35 گرم برسد.

کاوه‌ای مصرف مواد قندی هر فرد را طی روزانه در استان همدان 72 گرم دانست و افزود: میزان مصرف روزانه مواد قندی در کشور نیز 59 گرم برای هر فرد بوده که البته میزان مطلوب آن 40 گرم است.

وی با اشاره به 160گرم مصرف لبنیات طی روزانه برای هر فرد در استان خاطرنشان کرد: در کشور میزان مصرف لبنیات برای هر فرد روزانه 160 گرم بوده که میزان مطلوب آن 240 گرم باید باشد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مصرف 60 گرم گوشت طی روزانه برای هر فرد در استان خبر داد و افزود: میزان مصرف گوشت در کشور نیز 81 گرم بوده که میزان مطلوب آن می‌تواند 188 گرم باشد.

وی میزان مصرف میوه در استان را برای هر فرد 211 گرم دانست و افزود: میزان مصرف میوه در کشور برای هر فرد 202 گرم بوده که میزان مصرف استاندارد آن 260 باید باشد.

کاوه‌ای با اشاره به میزان 313 گرم مصرف روزانه سبزی‌ها برای هر فرد در استان همدان اذعان کرد: میزان مصرف روزانه سبزی‌ها در کشور برای هر فرد 286 گرم بوده است که میزان مطلوب آن 280 گرم است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سبزی‌ها در استان از نوع سبزی‌های نشاسته‌ای بوده که می‌تواند میزان مصرف آن در راستای مصرف سبزی‌های برگی باشد.

این مسئول با توصیه به کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده  گفت: افزایش مصرف میوه‌‌ها، سبزی‌ها، لبنیات کم‌چرب و پاستوریزه و غلات سبوس‌دار با فیبر بالا می‌تواند افراد را از خطرات ابتلا به چاقی و دیگر بیماری‌ها حفظ کند.

افراد با کنترل چاقی و ثبت میزان مصرف و جذب کالری به ازای هر فعالیت خود می توانند در کنترل آن مؤثر باشند. بیاید وعده‌های غذایی خود را در راستای سلامت خود و خانواده تنظیم کنیم تا در نهایت گرفتار چاقی و عواقب آن نشویم.

----------------------------

گزارش از: زهره عباسی

---------------------------

انتهای پیام/89026/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول