اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت دهه فجر

کارگاه آموزش فرش دستباف در کوهبنان افتتاح شد

همزمان با ششمین روز از دهه فجر، کارگاه آموزشی فرش دستباف در کوهبنان افتتاح شد.

کارگاه آموزش فرش دستباف در کوهبنان افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، بعد از ظهر امروز و همزمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر با حضور مسئولان، کارگاه آموزش و بافت فرش دستباف در مدرسه عرفان اسلامی کوهبنان افتتاح شد.

نجمه اکبری، مسئول کارگاه آموزشی فرش کوهبنان در حاشیه افتتاح این کارگاه گفت: قالی کوهبنان که امروز از رونق آن کاسته شده از نظر زیبایی و رنگ‌آمیزی در نوع خود بی‌نظیر بوده و می‌توان گفت به دلیل استفاده از رنگ‌های شاد و گوناگون شهرت جهانی به خود گرفته است.

وی بیان داشت: در صنعت فرش دستباف کوهبنان عموما از رنگ‌های قهوه‌ای تیره،، مشکی، نخودی یا زرد روشن، لاکی یا قرمز تیره، فیروزه‌ای، چینی یا سبز تیره، صورتی تیره، صورتی روشن، سفید، سنجدی یا سبز روشن، سوسنی، رنگ بنفش آبی تیره، دوغی یا آبی روشن، دارچینی و قهوه‌ای روشن، بادامی، یشمی یا سبز چمنی، بید‌مشکی یا رنگ اخرایی یا طلایی استفاده می‌شده است.

مسئول کارگاه آموزشی و تولیدی فرش قالی کوهبنان عنوان کرد: استفاده از این رنگ‌های جذاب و دیدنی موجب شده بود که فرش کوهبنان زینت‌بخش بسیاری از منازل، خانه‌های اعیانی و درباری در دوره‌های مختلف تاریخی باشد و حتی گروهی برای دسترسی آسان به این فرش‌ها قصد سفر به کوهبنان می‌کردند و خود با حضور در کارگاه‌های بافت فرش ضمن انتخاب رنگ مورد نظر فرش دلخواه خود را سفارش می‌دادند.

وی ادامه داد: تا اواسط دهه 60 کارگاه‌های بافت فرش قالی در کوهبنان از رونق خاصی برخوردار بود، اما به دلیل پیدا شدن و افزایش معادن زغال‌سنگ و درآمد بهتر و ماهانه، افزایش کارخانه‌های تولید فرش ماشینی و پایین بودن قیمت این فرش‌ها نسبت به نوع مشابه دستبافت و کاهش چشمگیر قیمت فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی از اواسط دهه 70 بسیاری از کارگاه‌های فرش دستباف در کوهبنان بام فرهنگی استان  تعطیل شدند و یا با فوت بسیاری از هنرمندان این حرفه در آستانه فراموشی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به دلیل علاقه‌مندی و ایجاد شغل در صورت حمایت جدی مسئولان دولتی، هنوز هم علاقه‌مندان و هنرمندانی در کوهبنان  پیدا می‌شوند که با شوق و ذوق گذشته به بافت فرش دستباف بپردازند و از محو شدن دارهای قالی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های قالیبافی جلوگیری کنند و دوباره صنعت صادرات این گوهر ارزشمند را رقم بزنند.

اکبری در پایان یادآور شد: در حال حاضر با راه‌اندازی این کارگاه بیش از 40 نفر علاقه‌مند در حال آموزش هستند که با صرف اعتباری معادل 15 میلیون تومان فعالیت این کارگاه آغاز شده که پنج نفر به صورت دائم در پشت شش دار قالی در این مرکز مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/80012/ذ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول