اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تربیت نویسندگان در گرو سرمایه‌گذاری بیشتر

حوزه هنری در راستای تربیت نویسندگان و حمایت از آنها در جامعه گام‌هایی برداشته است که به یقین می‌توان گفت این اقدامات کافی نبوده و رشد و پرورش زیرساخت‌های فرهنگی جامعه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این زمینه است.

تربیت نویسندگان در گرو سرمایه‌گذاری بیشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه هنوز هم زمزمه داستان‌های جالبی همچون حسنی به مکتب نمی‌رفت، سیندرلا، شنگول و منگول و ... در گوش بسیاری از ما پیداست که با لالایی‌های مادر همنوا شده و دنیای کودکیمان را ساخته بود.

بسیاری از فیلم‌ها و کارتون‌های جذابی که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها همچنان یادآوری آنها لبخندی بر لبمان می‌نشاند و ما را به دنیای کودکیمان می‌برد، نه صرفا به سبب رنگ و لعاب تصویر، بلکه بیشتر به دلیل داستان‌های جالب آنها بوده است.

داستان‌های خوب و جذاب همواره اساس ساخت فیلم‌های تلوزیونی، سریال‌ها و حتی کارتون‌ها بوده‌اند که می‌توانند با مضامینی عالی، نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگی جامعه داشته باشند؛ همچنان‌که از ابتدای تاریخ، مادران نیز برای سرگرم کردن و گاه خواباندن کودکان خود دست به دامن داستان می‌شوند.

بیشتر کودکان در مواجهه با مسائل مختلف زندگی بر مبنای آموخته‌های خود از کارتون‌هایی که دیده‌اند و یا داستان‌هایی که شنیده‌اند رفتار می‌کنند و در اصل می‌توان فیلم‌ها و داستان‌ها را اساس تربیتی کودکان و ورود آنها به دنیای بیرون تلقی کرد؛ که این مسئله خود می‌تواند به تنهایی اهمیت داستان و نقش آن در رشد و پویایی فرهنگ جامعه را نشان دهد.

پیشینه داستان‌نویسی به قدمت پیدایش زبان و گویایی بشریت می‌رسد و بر همین اساس همواره به عنوان هنری اصیل و مهم در کشورهای مختلف جهان مورد توجه بوده است.

هر داستان نتیجه‌ و هدفی خاص برای پیدایش خود دارد؛ داستان می‌تواند با درایتی که داستان‌نویس در شناخت موضوعات و مسائل جامعه می‌تواند داشته باشد، منجر به بیان اصول اساسی در جامعه شده و مبنای تحولات بشری و انقلاب‌های درونی و حتی بیرونی شود.

امروز دیگر نباید به این مقوله صرفا به عنوان عرصه‌ای از هنر نگریسته شود؛ داستان‌نویس می‌تواند با دقتی که در محیط پیرامون خود دارد، داستان‌هایی خلاقانه بیافریند که بتواند خواننده را چنان درگیر خود سازد که نتواند امواج انتقال پیام‌ها را حس کرده و خود را ذوب داستان کند؛ که در این صورت می‌توان انتظار داشت داستان از گیرایی لازم برخوردار بوده و به اهداف خود در انتقال پیام‌ها رسیده است.

در همین راستا و به منظور تبیین نقش اثرگذار داستان در جامعه و شناساندن داستان‌نویسان منطقه‌ای به مردم، حوزه هنری آذربایجان غربی با انتشار فراخوانی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «نخستین جایزه ادبی ارومیه» کرده است.

 

این جشنواره که با هدف بازشناسایی داستان‌نویسان در دو بخش آزاد و سبک زندگی ایرانی اسلامی برگزار می‌شود، فرصتی است تا نویسندگان عرصه داستان در ارومیه، کتاب‌ها و آثار خود را به مردم معرفی کنند.

این جشنواره هفدهم اسفند ماه در حوزه هنری آذربایجان غربی برگزار می‌شود که در آن به آثار برگزیده هدایای ارزنده‌ای نیز پرداخت می‌شود.

استقبال کم‌نظیر نویسندگان از نخستین جایزه ادبی/ فردا آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به استقبال گسترده اهالی فرهنگ و هنر داستان‌نویسی در ارومیه از جشنواره «نخستین جایزه ادبی ارومیه» گفت: از زمان انتشار فراخوان این جشنواره آثار متعددی در زمینه داستان‌نویسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که همین موضوع سبب تمدید مهلت ارسال آثار تا هفدهم بهمن ماه شد.

علیرضا نوروزی ضمن اعلام شرکت 55 نفر از نویسندگان در این جشنواره، به استقبال قابل توجه بانوان در آن اشاره کرد و گفت: تاکنون 90 اثر در بخش داستان کوتاه و 14 عنوان کتاب به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که بیش از 50 درصد آثار متعلق به بانوان فرهیخته ارومیه‌ای بوده است.

وی با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به این جشنواره بر اساس زمانبندی‌های اولیه انجام شده تا دهم بهمن ماه اعلام شده بود، تصریح کرد: با توجه به استقبال گسترده و دور از انتظار نویسندگان ارومیه از این جشنواره، مهلت ارسال آثار تا هفدهم بهمن ماه تمدید شد که می‌توان این استقبال گسترده هنرمندان و نویسندگان ارومیه از این جشنواره را نشان از ظرفیت‌های بالای ادبی در آن دانست.

نوروزی همچنین از شرکت آثار نویسندگان فاخر و پیشکسوت ارومیه در این جشنواره خبر داد و گفت: در کنار آثار نویسندگان نامی و پیشکسوت، آثار متعددی نیز از نویسندگان جوان به دست ما رسیده است که خود می‌تواند نویدبخش شکوفایی استعدادهای هنری و نویسندگی جوانان ارومیه در زمینه هنر داستان‌نویسی باشد.

 

وی هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را ارج نهادن به داستان‌نویسان ارومیه و شناساندن بیش از پیش آثار آنان در جامعه عنوان کرد و افزود: متاسفانه داستان‌نویسی در ارومیه تا حدی مغفول مانده است که برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند ضمن شناساندن هنرمندان بومی این عرصه در جامعه، نقش مهمی در گرایش جوانان علاقمند به این زمینه هنری باشد.

نوروزی در همین راستا بر اهمیت داستان و نقش آن در جامعه اشاره کرد و گفت: داستان عرصه‌ای است که به راحتی می‌توان اندیشه‌های اجتماعی، انسانی، تاریخی و حتی سیاسی را در آن بازگو کرد.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی خرید آثار از نویسندگان و ارایه تسهیلات لازم برای چاپ کتاب‌های آنان را از جمله حمایت‌های حوزه هنری در راستای کمک به داستان‌نویسان و رشد و توسعه این هنر دراستان عنوان کرد و افزود: حوزه هنری به عنوان تنها نهادی که به رغم وجود محدودیت‌های بودجه‌ای، فعالیت‌های هنری را در عرصه‌های مختلف، به صورت مستمر و روزانه برگزار کرده و از هنرمندان حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

داستان اساس تحول و اندیشه؛ مبنای فیلم‌ها و سریال‌ها

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، به اقدامات انجام گرفته در حوزه ادبی استان در راستای حمایت از داستان‌نویسان و رشد و پرورش آنان اشاره کرد و گفت: حوزه هنری استان از چهار سال گذشته به صورت جدی، با برگزاری هفتگی کانون ادبیات داستانی، توانسته نقش مهمی در پرورش استعدادهای جوان درزمینه ادبیات و به ویژه داستان‌نویسی داشته باشد.

مصطفی قلی‌زاده علیار داستان‌خوانی، نقد داستان‌های مطرح منطقه‌ای و جهانی و ارائه و تبادل نظر داستان‌نویسان در ارتباط با داستان‌های مختلف را از جمله برنامه‌های این کانون عنوان کرد و افزود: در این جلسات هفتگی ضمن ارائه نظرات تئوریک داستان‌نویسی، کتاب‌های برتر نیز در این زمینه معرفی می‌شوند تا مبنای مطالعات بیشتر علاقمندان قرار گیرند.

وی به استقبال گسترده افراد ازاین کانون‌ها اشاره کرد و گفت: این جلسات حوزه هنری غالبا با حضور نویسندگان برجسته و صاحب اثر استانی برگزار شده و در هر فصل آن یک عنوان کتاب به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

قلی‌زاده علیار از عدم وجود محدودیت سنی برای حضور در این کلاس‌ها خبر داد و گفت: حوزه هنری استان به رغم وجود محدودیت‌های بودجه‌ای و با علم از اثرگذاری و نقش داستان در جامعه، از هنرمندان این عرصه حمایت‌های مختلفی به عمل می‌آورد.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری جشنواره نخستین جایزه ادبی ارومیه، به اهمیت داستان‌نویسی اشاره و با توجه به اهمیت شعر و تاریخ‌نویسی، عرصه داستان‌نویسی را بسیار گسترده‌تر از این دو عنوان کرد و افزود: داستان‌نویسی به سبب وجود ظرفیت‌های بسیار در خیال‌پردازی می‌تواند بسترساز ظهور اندیشه‌های نو در جامعه شود.

 

> وی داستان‌نویسی را اساس تحول و اندیشه عنوان کرد و با اشاره به ساخت فیلم‌های متعدد از کتاب‌های داستانی نظیر بینوایان دکتر هوگو، جنگ و صلح تولستوی و ...، ادامه داد: یک داستان خوب می‌تواند اساس ساخت فیلم و سریال تلوزیونی بوده و در جامعه منتشر شود.

قلی‌زاده علیار به نقش اثرگذار داستان در زندگی اجتماعی بشر اشاره کرد و گفت: داستان در لایه‌های زندگی مردم نفوذ کرده و می‌تواند در تمام عرصه‌های ادبی، هنری، انسانی و عاطفی تأثیرگذار باشد.

بنابراین با توجه به اهمیت ویژه داستان در برهه‌های مختلف زندگی بشر، از دوران کودکی تا جوانی و میانسالی، لازم است به این عرصه فرهنگی هنری بیش ازپیش توجه شود؛ تربیت نویسندگان ماهر و مستعد در این زمینه می‌تواند سبب خلق آثار داستانی فاخر و ارزشمندی شده و مبنای تحولات فکری جامعه شود.

متاسفانه این عرصه تاکنون از کانون توجهات دستگاه‌های مختلف فرهنگی تا حدی محروم مانده و آن طور که باید جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است.

البته حوزه هنری در راستای تربیت نویسندگان و حمایت از آنها در جامعه گام‌هایی برداشته است که به یقین می‌توان گفت این اقدامات کافی نبوده و رشد و پرورش زیرساخت‌های فرهنگی جامعه مستلزم سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این زمینه است.

انتهای پیام/61006/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول