اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

دادگستری خراسان شمالی هیئتی را برای حفظ حقوق شهروندی تشکیل داد

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از تشکیل هیئتی برای نظارت بر حفظ حقوق شهروندی توسط دادگستری استان خبر داد.

دادگستری خراسان شمالی هیئتی را برای حفظ حقوق شهروندی تشکیل داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، حجت‌الا‌سلام نورالله قدرتی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دادگستری کل خراسان شمالی را حفظ حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: هیئتی در دادگستری استان برای نظارت و بازرسی از نهادها و دستگاه‌ها برای حفظ حقوق شهروندی تشکیل شده که ریاست هیئت هم بر عهده رئیس کل دادگستری خراسان شمالی است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی وامدار هیچ مجموعه‌ای نیست بلکه وامدار نظام اسلامی است بیان داشت: وظیفه هم این است که همه به تکالیف قانونی عمل کرده و البته در راستای عدالت و قانون با هم تعامل و همکاری داشته باشند.

قدرتی به اولویت‌های دادگستری کل خراسان شمالی پرداخت و توضیح داد: دادگستری استان هفت اولویت را برای پیشبرد امور برنامه ریزی کرده است که نخستین اولویت مبحث پیشگیری از وقوع جرم است و سرمایه گذاری اولیه ما در این زمینه است و به همین منظور جدی‌تر وارد صحنه خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای موفق شدن در این زمینه و برای کاربردی کردن پیشگیری از وقوع جرم در استان راه‌های جدیدی را در پیش گرفته‌ایم که اولین راه آن، آموزش جوامع هدف است که شامل عموم مردم، صنوف، شهری و روستایی است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با تاکید بر اینکه، مردم می‌بایست با مسائل حقوقی آشنا شوند اظهار کرد: باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کنیم که برنامه‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم که شامل برگزاری نشست‌های خبری با اصحاب رسانه، حضور در 14 برنامه صدا و سیما، تولید 417 برنامه از سوی صدا و سیما با 2 هزار و 725 دقیقه، آموزش قانون و مهارت‌های زندگی در مراکز آموزش عالی و برگزاری این آموزش‌های برای 2 هزار دختر دانش آموز مقطع متوسطه و 800 دانش آموز با محوریت دادگستری و با همکاری دستگاه‌های دیگر استان است.

وی همچنین 50 درصد از پرونده‌های حقوقی استان را در حوزه دعاوی خانوادگی دانست و گفت: اگر واقعاً سبک زندگی اسلامی ایرانی را به کار بندیم، سطح جرائم ما این نخواهد بود و کاهش می‌یابد.

قدرتی تصریح کرد: اجرای دوره ارتقای مهارت‌ها و دانش رفتاری با رویکرد پیشگیری در کمیته امداد، زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت، مراکز شبه خانواده، بهزیستی، هلال احمر و در 9 دبیرستان و هنرستان در سطح شهرها و روستاهای استان در راستای پیشگیری از وقوع جرم برگزار شده است.

وی با اشاره به سایر اقدامات دادگستری در این زمینه اضافه کرد: دیدارهایی را در نیز این زمینه با تک تک ائمه جمعه استان داشته‌ایم و قرار است تا خبرنامه و ماهنامه اخبار استان و شهرستان از حیث قضایی در اختیار ائمه جمعه استان قرار دهیم که این خودش نوعی انقلاب در اطلاع رسانی دستگاه قضایی محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی آموزش و توجیه نهادها و صنوف با رویکرد پیشگیری را در این راستا برشمرد و گفت: همچنین نظارت مستمر بر عملکرد نیروی انتظامی در کلانتری‌ها، آگاهی‌ها و بخش‌های مختلف پلیس و تعلیمان ضابطان که به عهده دادستان‌ها بوده در این چهارچوب انجام می‌شود.

وی  اولویت دوم دستگاه قضایی استان را کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواند و تاکید کرد: اگر ما بتوانیم بر کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی فائق آییم بی گمان حقوق مردم بهتر احقاق می‌شود.

قدرتی به آمار پرونده‌های ورودی در سال گذشته به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: طی این مدت 9 میلیون و 858 هزار و 127 پرونده حقوقی و کیفری داشتیم که از این تعداد 9 میلیون و 839 هزار و 990 پرونده مختومه شده است و 2 میلیون و 694 هزار و 431 پرونده برای رسیدگی به امسال منتقل شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های تشکیل شده در دادگستری خراسان شمالی تصریح کرد: به ازای هر 100 هزار نفر پنج هزار و 960 پرونده در دادگستری استان تشکیل شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: با وجود اینکه این استان از حیث جمعیت رتبه بیست و چهار کشور را دارا است اما از حیث پرونده وارده و خارجه رتبه هفتم کشور را دارد که این رتبه خوبی نیست.

وی همچنین رتبه استان خراسان شمالی در سرقت مستوجب تعزیر را جایگاه یازدهم در کشور برشمرد و تاکید کرد: بانک‌ها و مسئولان باید به فکر اشتغالزایی باشند تا این گونه جرائم کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: همچنین استان خراسان شمالی در ضرب و جرح عمدی در ازای 100 هزار نفر رتبه چهارم را در کشور دارد که بایستی در این زمینه آسیب شناسی شود.

وی خاطر نشان کرد: در صدمات غیر عمدی بدنی نیز استان رتبه دهم را در کشور دارد.

انتهای پیام/63002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول