اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی مرکز بهداشت کرمانشاه:

ایدز ضلع سوم مثلث فقر و جهل است

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: آموزش مهم‌ترین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV است و ایدز ضلع سوم مثلث فقر و جهل را تشکیل می‌دهد.

ایدز ضلع سوم مثلث فقر و جهل است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، رامین رضایی‌زنگنه بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی یک‌روزه پیشگیری از بیماری HIV در مرکز بهداشت کرمانشاه اظهار داشت: آموزش مهم‌ترین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV است و آلودگی به این بیماری اکثرا در رفتار غیرایمن ناشی از فقر و جهل ریشه دارد.

وی با تاکید بر اینکه ایدز ضلع سوم مثلث فقر و جهل است، گفت: الگوی انتقال این ویروس در کشور تغییر یافته به‌گونه‌ای که در ابتدا از طریق دریافت خونی آلوده متوجه ویروس HIV شدیم که پس از مدتی انتقال از طریق سرنگ آلوده شیوع یافت.

رضایی‌زنگنه در خصوص مرحله نخست ابتلا به ویروس HIV گفت: عفونت حاد اولیه در 75 درصد از موارد پس از دو الی چهار هفته از ورود ویروس در بدن فرد مشاهده می‌شود و فرد دچار علائم آنفولانزا همچون تب، گلودرد و دیگر عوامل شبیه سرماخوردگی خواهد شد.

وی مرحله بدون علامت را دومین مرحله از انتقال ویروس به بدن عنوان کرد و افزود: این مرحله ممکن است 5 الی 15 سال به ‌طول کشد و در آن شاهد بزرگ شدن غدد لنفاوی، درگیری دهانی به‌ شکل برفک، علائم پوستی مانند تب‌خال خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه ایدز یک بیماری نیست، اعلام کرد: ایدز مجموعه عواملی است که بر اثر ابتلا به ویروس HIV و در نتیجه ضعف سیستم بدنی ایجاد می‌شود و هم‌اکنون ایدز وارد سومین دهه شده است.

به گفته معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه، ورود چهار باکتری، چهار قارچ، بیش از 3 ویروس و 5 سرطان از آخرین علائمی است که در فردی که به مرحله سوم ابتلا به ایدز قدم گذاشته، دیده می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه مبارزه با HIV مهم‌ترین بحثی است که باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: تشکیل کمیته‌های رفتاری در استان کرمانشاه باید در راس امور قرار گرفته و مراکز رفتاری و پایگاه‌های بهداشتی شهرستان‌ها فعال شود.

ناهید خادمی خاطرنشان کرد: شایسته است برنامه‌ای عملیاتی برای مبارزه با بیماری‌های رفتاری در تمام ادارات و سازمان‌ها در نظر گرفته شود و به ‌منظور افزایش آگاهی شهروندان باید مستنداتی از مراکز جمع‌آوری شده و ادارات همکاری‌های لازم را به ‌عمل آورند.

انتهای پیام/2700/ت30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول