اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

روان‌گردان‌ها عاملی برای رفتارهای پرخطر و ابتلا به ایدز است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعتیاد و مصرف مواد روان‌گردان از جمله شیشه را عاملی برای رفتارهای پرخطر و در نتیجه ابتلا به ایدز عنوان کرد.

روان‌گردان‌ها عاملی برای رفتارهای پرخطر و ابتلا به ایدز است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدرضا نیکبخت ظهر امروز در کارگاه آموزشی یک‌روزه پیشگیری از بیماری HIV در مرکز بهداشت شهر کرمانشاه اظهار داشت: امروزه اعتیاد تزریقی در مردان و روابط آمیزشی نامناسب در زنان امکان ابتلا به بیماری ایدز را افزایش داده است.

نیکبخت ادامه داد: شناسایی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی به‌ منظور افزایش آگاهی در جمعیت جوان و حاشیه‌نشینان مهم‌ترین وظیفه بر عهده مسئولان است.

وی اعتیاد و مصرف مواد روان‌گردان از جمله شیشه را عاملی برای رفتارهای پرخطر و در نتیجه ابتلا به ایدز عنوان کرد و گفت: لذتی دروغین که بر اثر مصرف شیشه ایجاد می‌شود، بیشتر از مصرف تریاک است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی چند برابر مواد مخدر سنتی گزارش شده است.

نیکبخت افزود: حالت سرخوشی و شادی زودگذری که بر اثر مصرف شیشه ناشی می‌شود، بیشترین تهدید برای قشر ورزشکار و رانندگان ترانزیت قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین ویروس ایدز از سال 65 در ایران مشاهده شده است، گفت: این ویروس در سال 1981 در کل جهان شناخته شد.

این مسئول با بیان اینکه در سال 1987 داروی آن مورد شناسایی قرار گرفت در حالی‌که این داروها درمان‌کننده نیستند، گفت: عفونت ناشی از HIV تا پایان عمر در بدن فرد باقی خواهد ماند و تنها از طریق آزمایش خون شناسایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: 34 میلیون نفر در جهان به این ویروس دچار شده و از این تعداد 16 میلیون و 800 هزار مرد بوده و دو میلیون و 300 هزار نفر از مبتلایان زن هستند و در سال‌های اخیر به ‌تدریج میزان ابتلا به ویروس HIV در مدیترانه شرقی افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه ابتلا به این ویروس از سال 74 به بعد در ایران افزایش یافته، گفت: دامنه سنی 25 الی 34 سال و 35 الی 44 سال بیشترین محدوده سنی افراد مبتلا به ویروس HIV به‌ دلیل افزایش تمایلات جنسی و گرایش به اعتیاد است.

نیکبخت تصریح کرد: در سال‌های اخیر این ویروس جمعیت زنان و به تبع انتقال HIV از مادر به جنین را در برگرفته است.

انتهای پیام/2700/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول