اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه اقتصادی رهاورد جشنواره زمستانی

برگزاری‌ جشنواره زمستانی در همدان علاوه بر تقویت صنعت توریسم، زمینه‌ای برای توسعه اقتصادی استان است.

توسعه اقتصادی رهاورد جشنواره زمستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هفتمین جشنواره زمستانی در استان همدان با وجود تمام محدودیت‌های مالی که برای دولت در این ماه‌ها وجود دارد، برگزار شد اما پرونده برنامه‌ها بسته نشده است، چراکه مسئولان میراث فرهنگی معتقدند نمی‌توان تنها با یک هفته برنامه‌های مختلف، رونق صنعت توریسم را برای استان به ارمغان آورد.

به طور کلی هدف از جشنواره زمستانی جذب گردشگرانی است که برای پر کردن اوقات فراغت مقصد سفرهای خود را انتخاب می‌کنند تا با این سفر رویاهای خود را به خاطراتی زیبا تبدیل کنند.

جشنواره زمستانی اقدامی بود که توانست برخی از ذهنیت‌های غلط جامعه را نسبت به صنعت توریسم از بین برده و نشان دهد که وجود اماکن تاریخی به تنهایی برای رونق این صنعت در یک منطقه کفایت نمی‌کند و باید بتوان اوقات فراغت جذابی را برای گردشگران ایجاد کرده و ماندگاری آنها را در استان افزایش داد.

از آنجا که زیبایی‌های چهار فصل در استان همدان به نحو مطلوبی وجود دارد، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌گذاری مناسب، اقتصاد غنی به وجود آورد. امروزه در دنیا کشورهای بی‌شماری وجود دارند که نخستین و اصلی‌ترین منبع درآمد آن‌ها توریست است و جالب آن که شاید یک صدم از ظرفیت استان همدان را نیز نداشته باشند.

درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ها با معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی به گفت‌وگو نشستیم.

احمد ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: جشنواره یک ابزار و راهکار است که به طور نسبی می‌تواند کمبودها را جبران و امکانات را در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی به توانایی‌های بالفعل تبدیل کند و در کل این جشنواره‌ها می‌توانند پلی بین اقتصاد داخلی و خارجی استان باشند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف جشنواره زمستانی، هموار کردن راه توسعه اقتصادی، افزایش درآمد ناشی از فعالیت‌های خدماتی مانند حمل و نقل و هتلداری و جذب سرمایه‌گذار و معرفی آثار طبیعی و تاریخی استان است.

 معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی همدان در تشریح اهداف دیگر جشنواره گفت: جذب گردشگر یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری جشنواره‌ها است، چون می‌تواند کمک بسیاری به اقتصاد شهر از طریق جذب سرمایه‌گذار کرده و باعث رونق بازارهای داخلی استان شود.

وی تأکید کرد: استان همدان با داشتن فرهنگ غنی اسلامی، ویژگی‌های طبیعی و آب و هوایی می‌تواند جایگاه ویژه خود را بین شهرهای توریستی ایران به دست آورد.

ترابی در تشریح نقش جشنواره در رونق اقتصاد استان گفت: جشنواره‌ها با حضور گردشگران داخلی و خارجی به استان و آشنایی آن‌ها با ظرفیت‌های موجود و امکانات گردشگری، معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که به تبع آن اقتصاد استان رونق می‌بخشد.

وی درباره رویدادهای متفاوت هفتمین جشنواره زمستانی در استان، افزود: برگزاری نشست تخصصی به منظور ارائه راهکارهای اجرایی برای بسته‌بندی سفال لالجین یکی از اتفاقات خوب این جشنواره بود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان همدان ابراز داشت: با تحقق این موضوع می‌توان شاهد رونق اقتصادی، افزایش ارزش افزوده و رونق صادرات در این حوزه بود.

وی جشنواره‌ها را عامل موثری برای آشنایی گروه‌های سنی کودک و نوجوان با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان دانست و افزود: به منظور توجه به هویت اسلامی و فرهنگی غنی استان گروه‌های سنی کودک و نوجوان امیدهای آینده استان و کشور هستند و در برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی استان می‌توانند موثر باشند.

ترابی درباره هزینه برگزاری جشنواره‌ها نیز تاکید کرد: قسمت اعظم هزینه‌های هفتمین جشنواره زمستانی توسط بخش خصوصی و سایر هزینه‌ها نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تأمین شده است.

وی در اهمیت توسعه گردشگری تشریح کرد: توسعه گردشگری همت همه مدیران را می‌طلبد تا همدان به جایگاه اصلی خود در تقویت بعد گردشگری دست یابد.

معاون ادراه کل میراث فرهنگی استان همدان افزود: جشنواره زمستانی نیز یکی از راهکارهایی است که می‌تواند استان را برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در کشور و منطقه کمک شایانی کند.

وی تأکید کرد: برای توسعه استان باید زیرساخت‌های گردشگری استان مهیا شود و دستگاه‌های اجرایی در آن حوزه تمام تلاش خود را به کار بندند.

ترابی در تشریح زیرساخت‌های گردشگری گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که توسعه گردشگری را شتاب می‌بخشد، راه‌های هوایی و زمینی است که در رونق اقتصادی اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: نباید تنها اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری را متولی توسعه صنعت توریسم دانست، بلکه همه مسئولان با همدلی و اتحاد باید همدان را به جایگاه اصلی گردشگری برسانند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان همدان تأکید کرد: جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصادی و افزایش شور و نشاط جامعه بسیار موثر هستند.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نخستین نشست خبری که به منظور برگزاری هفتمین جشنواره زمستانی برگزار کرد، بودجه پیش‌بینی شده این جشنواره را 520 میلیون تومان اعلام کرد.

علیرضا ایزدی همچنین در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری هفتمین جشنواره زمستانی ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی است و اهداف اقتصادی در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

وی تأکید کرد: برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی، ابتدا باید زیرساخت‌های فرهنگی مهیا شود و مردم استان به بلوغ فرهنگی مناسب برای ارتقای استان به یک منطقه توریستی برسند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: باید قبول کرد هنوز زیرساخت فرهنگی لازم برای توسعه صنعت توریسم در استان همدان مهیا نیست.

وی افزود: حفظ داشته‌های فرهنگی به جز هموار کردن راه توسعه به حفظ هویت اصل ایرانی می‌پردازد.

برنامه‌های جشنواره زمستانی ادامه خواهد یافت تا نوروز از راه برسد و برنامه‌های نوروزی آغاز شود.

استمرار و تأکید بر برگزاری جشنواره‌های مختلف در فصول مختلف می‌تواند همدان را برای گردشگران جذاب کرده و به یک مقصد مطلوب گردشگری تبدیل  کند.

در پایان باید از مسئولان استان خواست تا این گونه برنامه‌ها را حمایت کنند تا تقویت صنعت توریسم را در همدان شاهد و ناظر باشیم.

انتهای پیام/89033/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول