اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فعال محیط زیست هشدار داد

تهدید محیط زیست کردستان با 15 هزار قبضه اسلحه شکاری

فعال محیط زیست، صدور مجوز برای 15 هزار قبضه اسلحه شکاری را یکی از تهدیدات خطرناک در حوزه زیست محیطی کردستان عنوان کرد.

تهدید محیط زیست کردستان با 15 هزار قبضه اسلحه شکاری

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرخ‌لقا معتمدوزیری ظهر امروز در دیدار دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان کردستان با استاندار این استان اظهار کرد: سمن‌ها بر اساس ضرورت‌ها تشکیل شده و بدون هیچ چشم‌داشت مالی پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند.

وی افزود: در هشت سال گذشته با توجه به نوع دیدگاه مسئولان به سمن‌ها و بویژه سازمان‌هایی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند مورد بی‌مهری فراوان قرار گرفتیم.

نماینده سازمان مردم نهاد کردستان سبز با اشاره به در حال اجرا بودن عملیات ساخت سد داریان در این استان هشدار داد و گفت: این موضوع موجب از بین رفتن چشمه بل در کردستان خواهد شد.

معتمدوزیری با اشاره به اینکه این چشمه به عنوان سرمایه ملی به ثبت رسیده است گفت: علاوه بر خود چشمه، آب یکی از روستاهای منطقه اورامانات نیز از همین طریق تأمین می‌شود.

وی در ادامه به برخی دیگر از موارد تهدیدکننده محیط زیست در کردستان پرداخت و گفت: صدور مجوز 15 هزار قبضه اسلحه برای شکار، یکی از این تهدیدات خطرناک زیست‌محیطی است.

این فعال محیط زیست با تأکید بر اهمت لایروبی کارشناسی شده در دریاچه زریوار مریوان خاطرنشان کرد: مدیریت مناسب برای جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به داخل دریاچه ضروری است.

معتمدوزیری، قطع درختان بلوط در زاگرس توسط برخی کشاورزان و آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمد را موجب از بین رفتن محیط بکر منطقه زاگرس در آینده دانست.

وی سرانه فضای سبز در استان را کمتر از یک‌ متر مربع عنوان کرد و افزود: تغییر کاربری فضاهای سبز از دیگر مشکلاتی است که محیط زیست را با خطر مواجه کرده است.

نماینده سازمان مردم نهاد کردستان سبز تبدیل فضای سبز در شهر مریوان و در شهرک بهاران سنندج به مجتمع مسکونی، قطع 15 هزار اصله درخت در نزدیکی ورودی محیط زیست استان و تغییر کاربری فضای سبز دیگری برای ساخت تعاونی مسکن و واگذاری به دادگستری را از نمونه‌هایی در این ارتباط عنوان کرد.

معتمدوزیری با اشاره به ثبت روستای شیان استان کردستان در فهرست آثار ملی برای صنعت گردشگری اظهار کرد: متأسفانه شکار بی‌رویه در این منطقه و عدم صدور مجوز برای مؤسسات فعال در زمینه جلوگیری از شکار، این میراث گران‌بها را با خطر مواجه کرده است.

تشکیل اتاق فکر سمن‌ها ضروری است

 رئیس هیئت مدیره مؤسسه مردم‌ نهاد ژیار کردستان نیز در ادامه این جلسه بازنگری مجدد در حوزه‌بندی سمن‌ها را خواستار شد و گفت: نخستین اقدام مطالعه و پژوهش است.

ساحل زارعی با اشاره به تجربه 15 ساله سمن‌های کردستان گفت: باید نیازهای استان با هدف تقاضامحور کردن احصا و مورد بررسی قرار گیرد.

وی برقراری تعامل با دانشگاه‌ها از طریق ایجاد کمیته اقدامات مشترک، تشکیل اتاق فکر، امکان استفاده از تسهیلات و امکانات فضاهای دولتی را از دیگر موارد مورد نیاز سمن‌ها عنوان کرد.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه مردم‌نهاد ژیار حضور نمایندگان سمن‌ها در شوراها، سرشماری سمن‌ها به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی با هدف دسترسی سریع به اطلاعات و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد را از دیگر نیازها در این حوزه عنوان کرد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت در زمینه چاپ و نشر الگوهای مدون و توسعه آن به دیگر مناطق هدف و راه‌ا‌ندازی مرکز تحقیق و توسعه سمن در استانداری نیز از موارد ضروری است.

انتهای پیام/79012/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول