اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارخانه‌ای مطرح کرد

گسترش همکاری تهران و آنکارا تسهیل‌بخش حل بحران سوریه و عراق

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش همکاری تهران و آنکارا به ثبات و امنیت منطقه و حل بحران سوریه و عراق کمک می‌کند.

گسترش همکاری تهران و آنکارا تسهیل‌بخش حل بحران سوریه و عراق

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکیه علاوه بر توسعه اقتصادی دو کشور می‌تواند به جلوگیری از قومیت‌گرایی، حل بحران سوریه و عراق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه کمک کند.

وی گفت: موضع ایران همواره در قبال ترکیه، اتخاذ احترام به یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و نیز رهنمودهای برادرانه برای گرفتار نشدن در بازی غرب بوده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: سیاست ترکیه نیز در رابطه با تحولات سوریه در راستای همسویی و تأمین منافع غرب بوده و گرایش بیشتری به سمت مواضع آمریکا داشته است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیوسته به دنبال تعامل و وحدت با دیگر کشورها بوده و نقش بی‌بدیلی در ایجاد ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم و خشونت سلطه‌گران در منطقه داشته است.

کارخانه‌ای با بیان اینکه تاکنون سیاست ترکیه در منطقه به ویژه با دو کشور سوریه و عراق به نفع این کشور نبوده، ابراز داشت: سیاست غرب‌گرایی می‌تواند این کشور را در منطقه با چالش و بحران‌های داخلی و خارجی بسیاری مواجه سازد.

وی افزود: دو کشور ایران و ترکیه با وجود روابط دیرینه، در رابطه با مسئله سوریه با هم اختلاف نظر دارند و نزدیک شدن دیدگاه این دو کشور می‌تواند راه حل متفاوتی از آنچه تصور می‌شود را برای حل بحران سوریه ارائه کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ابراز امیدواری کرد با سفر اردوغان به ایران شاهد گسترش روابط با این کشور و دگرگونی در رفتار و عملکرد ترکیه در قبال سوریه و عراق باشیم.

وی گفت: این مهم می‌تواند در ایجاد فصل تازه‌ای در تحولات منطقه، شکوفایی اقتصادی هر دو کشور و ایجاد اعتماد بیشتر ملت‌های منطقه نسبت به این کشور مؤثر باشد.

کاراخانه‌ای گفت: ممکن است اردوغان علاوه بر پیگیری گسترش روابط سیاسی و تجاری با ایران در رابطه با دیدگاه‌های آمریکا و غرب در مورد مذاکرات آینده ایران با 1+5 و موضوع سوریه نیز گفت‌وگو کند.

وی تأکید کرد: موضع ایران در قبال همه کشورهای منطقه برقراری روابط دوستانه و در موضوع هسته‌ای و سوریه مواضعی ثابت، محکم، منطقی و براساس خواست ملت و رهنمودهای رهبری خواهد بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تأکید کرد: در صورت گسترش روابط و اجرای توافقات بیشتر بین دو کشور، می‌توان به گشوده شدن درهای جدیدی از مناسبات سیاسی و اقتصادی و تحکیم روابط پایدار و دوستانه بین ایران و ترکیه امیدوار بود.

انتهای پیام/89002/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول