اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره محیط زیست سقز اعلام کرد

راه‌اندازی دستگاه ثبت آلاینده‌های هوا در سقز

رئیس اداره محیط زیست سقز گفت: دستگاه ثبت آلاینده‌های هوا با هدف اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت هوای شهر سقز در این شهر راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی دستگاه ثبت آلاینده‌های هوا در سقز

سیدمعروف قادری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سقز اظهار داشت: برای راه‌اندازی این دستگاها اعتباری بالغ بر5 میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس اداره محیط زیست سقز وضعیت محیط زیست شهرستان را در فصل زمستان مطلوب عنوان کرد و افزود: در این فصل زمستان در بخش محیط انسانی و آلودگی‌های ایجاد شده بوسیله صنایع بدلیل اینکه تعدادی از واحدها از جمله کارخانه‌های آسفالت و دانه‌بندی غیرفعال هستند و کار عمرانی خاصی انجام نمی‌شود آلودگی هوا کاهش یافته است.

وی گفت: آگاهی مردم از وضعیت هوا سبب می‌شود که آنها کمتر با مشکلات روبرو شوند لذا نصب و راه‌اندازی این دستگاه کمک بیشتری به مردم در این زمینه خواهد کرد.

قادری در ادامه به وضعیت حیات وحش در فصل زمستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به بارش برف و برودت سرما حیات وحش با کمبود غذا مواجه شده و از نظر مکان قابل زیست و مناسب وضعیت محیط طبیعی و حیات وحش با مشکل مواجه می‌شوند لذا حیات وحش به ارتفاعات پایین‌تر و بسیاری از گونه‌ها از جمله پرنده‌ها به اطراف روستاها پناه می‌آورند.

مدیر حفاظت از محیط زیست سقز افزود: در این فصل حیات وحش آسیب‌پذیرتر از دیگر فصل‌هاست و متاسفانه بدلیل فقر فرهنگ زیست محیطی وعدم دلسوزی و توجه به حیات وحش در این فصل به شکل‌های مختلف شکارچیان و مردم بومی برای شکار اقدام می‌نمایند و آسیب‌های زیادی را به آنها وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه آب رودخانه های شهرستان سقز کاملا خشک شده و موجب گرفتار شدن تعداد زیادی از ماهیان این رودخانه‌ها در آبگیرها شده است، گفت: با تلاش پرسنل اداره محیط زیست، شیلات و تعاونی صیادان در هفته گذشته بیش از 150 هزار قطعه ماهی و بچه ماهی از آبگیر این رودخانه‌ها جمع‌آوری و با خودروهای مخصوص که دارای امکانات اکسیژن دهی به داخل آب هستند به سد شهید کاظمی این شهرستان انتقال داده شدند.

قادری در ادامه یادآور شد: امسال با توجه به کاهش نزولات آسمانی، حجم آب رودخانه‌های شهرستان کاهش یافته است و تنها در آبگیرهای این رودخانه‌ها آب وجود دارد که آن هم به دلیل آلوده بودن آب به علت راکد ماندن آب این آبگیرها، احتمال تلف شدن ماهیان وجود دارد که برای نجات آنها اقدام به جمع‌آوری ماهیان تاحدود زیادی شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: گشت و کنترل مداوم و با برنامه و حضور در زیستگاه‌های مختلف و جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز با توجه به توان و امکانات اداره، برنامه‌ریزی منسجم و دوره‌ای برای پایش واحدهای صنعتی و کشاورزی و خدماتی و کمک به رفع آلودگی واحدهای دارای آلودگی با انجام حداقل 15 مورد پایش در ماه و صدور اخطاریه بطوری که بیشتر اخطاریه ها به رفع کامل آلودگی ختم شده است، را از برنامه‌های محیط زیست سقز در راستای بهبود وضعیت محیط زیست این شهرستان عنوان کرد.

قادری گفت: تکمیل کامل 4 ساختمان محیط‌بانی منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز و تجهیز بخشی از امکانات این مکان‌ها با مبلغی حدود شش میلیارد ریال برای حفاظت و حراست بیشتر و حضور مستمر نیرو در منطقه و برخورد با متخلفین از برنامه‌های اداره محیط زیست سقز است.

وی گفت: به دلیل فقر فرهنگ زیست‌محیطی عامه مردم بویژه روستائیان و ساکنین روستاهای داخل مناطق تحت مدیریت، نیاز به آموزش مسائل زیست‌محیطی در همه سنین و همه قشرها بسیار ضروری است.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش محیط طبیعی با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان و وجود زیستگاه‌های مختلف جنگلی، مرتعی، کوهستانی، آبی و غیره شهرستان دارای حیات وحش و گونه‌های گیاهی بسیار باارزشی است. 

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز بدلیل وجود زیستگاه‌های با ارزش و گونه های مهم گیاهی و جانوری از جمله گونه قوچ ومیش ارمنی و منطقه کانی جشنی و همچنین زیستگاه‌های حدفاصل بانه و ارتفاعات منتهی به چهل‌چشمه که دارای پوشش گیاهی و جانوری بسیار با ارزش نظیر خرس قهوه‌ای است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سقز اضافه کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست مناطقی را تحت عنوان مناطق چهارگانه یا مناطق تحت مدیریت داریم که بخاطر داشتن حیات وحش با ارزش و خاص و یا گونه گیاهی ویژه تحت عنوان پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده اعلام شده که دارای قوانین و ضوابط خاص هستند.

وی افزود: نظارت اداره محیط زیست بر این مناطق بدلیل گونه غالب و با ارزش جانوری و گیاهی بیشتر از سایر مناطق است.

قادری خاطرنشان کرد: در این مناطق هر گونه حمل سلاح و شکار و صید و تخریب محیط زیست و فعالیت‌های معدنی، صنعتی و غیره ممنوع است.

مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان سقز یادآور شد: در این شهرستان منطقه حفاظت شده عبدالرزاق وجود دارد که گونه‌های غالب قوچ و میش ارمنی در آن تحت مراقبت هستند و علاوه بر آن هم از نظر تنوع جانوری و گیاهی بسیار متنوع و با ارزش است.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال جاری 20 قبضه اسلحه غیرمجاز و 34 قطعه کبک، 77 دسته دام، 50 قفس چوبی، 70 سنجاب توسط ماموران حفاظت از محیط زیست از شکارچیان کشف و ضبط شد.

قادری در پایان لزوم حمایت از حیات گونه‌های مختلف جانوری استان و ضرورت حفاظت از آنها را مورد تاکید قرار داد و خواستار همکاری هرچه بیشتر مردم برای حفظ گونه‌های جانوری در این شهرستان شد.

انتهای پیام/79010/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول