اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پاسخ وزیر نفت به مردم بناب

بنابی‌ها تا سال 94 نفس نکشند/ کو هوای ناب بناب!

شهر من که زادگاه من است و این شهر را مانند هزاران بنابی دوستش دارم، از آغاز زمستان به خوبی نتوانسته نفس بکشد.

بنابی‌ها تا سال 94 نفس نکشند/ کو هوای ناب بناب!

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، انگار همین دیروز بود که در برابر میهمانانی که از شهرهای دور و نزدیک به ویژه از تهران و مراکز استان‌ها به شهرمان می‌آمدند و از هوای پاک و لذت بخش آن ریه‌های خود را پر می‌کردند و به‌به و چه‌چه می‌کردند، صدها افه می‌آمدیم که می‌بینید ما در چه هوای پاک و تمیزی زندگی می‌کنیم.

انگار همین دیروز بود که وقتی به تهران و مراکز استان‌ها وارد می‌شدیم، از سوزش چشم و سرفه‌های پیاپی طاقتمان طاق می‌شد و آرزو می‌کردیم هر چه زودتر به شهر پر از اکسیژن و هوای تمیز خودمان برگردیم و دلمان به حال مردمی که در این شهرهای بزرگ و پر از دود و ترافیک روزگار را به سختی می‌گذراندند، می‌سوخت.

راستی، انگار همین دیروز بود که دلمان لک زده بود برای ساختن یک نیروگاه بزرگ و وقتی هم که ساخت آن تمام شد، با دبدبه و کبکبه گفتیم که شهرمان صنعتی شد و ما داریم برق تولید می‌کنیم آن روز اما دلمان به حال خودمان نسوخت و کلی هم خوشحالی کردیم.

اما امروز آیا کسی دلش به حال ما می‌سوزد؟

آلودگی هوای بناب این روزها به یک معضل اساسی تبدیل شده است و بدجوری دلمان را به آن روزهای سرخوشی از هوای پاک تنگ می‌کند. این روزها شدت آلودگی هوای بناب تا حدی است که شورای اسلامی شهرستان را هم بر آن داشته تا با تشکیل جلسه‌ای اضطراری با حضور مسئولان ارشد شهرستان و همچنین نیروگاه سهند بناب به بررسی و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه بپردازند.

این روزها آن آسمان آبی و زیبا را به سختی می‌توان در بناب دید و آرام آرام باید به خود بقبولانیم که داشتن هوای سالم آرزویی است که با این وضع بغرنج و ناسالم جوی به حقیقت پیوستن آن بعید به نظر می‌رسد.

تشکیل اینگونه جلسات تنها و تنها صورت مسئله را پاک می‌کند و علل آلودگی هوا نه تنها برطرف نمی‌شود، بلکه پس از چند صباحی به فراموشی سپرده می‌شود و این ماجرا در ماه‌ها و سال‌های آتی تکرار می‌شود.

هزینه‌های اقتصادی ناشی از آلودگی هوای بناب با یک حساب سرانگشتی مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود و برای واکاوی آلودگی هوا باید به سراغ علل و ریشه‌ها رفت که تنها با همت و اراده مسئولان قابل حل است. آلودگی هوای بناب به یک بحران جدی و چالش اساسی برای مردم منطقه تبدیل شده است.

نیروگاه حرارتی سهند یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای بناب است که به دلیل تأمین نشدن سوخت گاز این نیروگاه سوخت مازوت جایگزین آن شده که در پی آن هزینه‌های هنگفتی برای محیط زیست و ساکنان این شهر به بارآورده است و مسئولان باید راهکارهای مناسبی برای حل این معضل بیندیشند.

بر اساس اظهارات مسئولان نیروگاه سهند بناب این نیروگاه در 10 ماه گذشته سال جاری برای تنها 18 درصد تولید برق خود از سوخت گاز استفاده کرده و  برای 82 درصد تولید خود از سوخت مازوت بهره برده است. نتیجه استفاده از سوخت مازوت این بوده است که مردم بناب هوایی را تنفس کنند که تاکنون سابقه نداشته است.

بارش خطرناک باران‌های اسیدی برای مردم بناب

فرماندار بناب با تأکید بر اینکه بارش باران‌های اسیدی برای کشاورزی، انسان و دام خطرناک است؛ خواستار استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه سهند توسط مسئولان مربوطه شد.

سعید برقی با تأکید بر اینکه بارش باران‌های اسیدی برای کشاورزی، انسان و دام خطرناک است؛ خواستار استفاده از گاز طبیعی در نیروگاه سهند توسط مسئولان مربوطه شد.

وی اذعان کرد: خود نیروگاه سهند بیشتر از سایر مراکز در معرض خطرات آلایندگی این نیروگاه قرار دارد، بنابراین مسئولان نیروگاه باید در خصوص توسعه فضای سبز در محوطه آن اهتمام کنند.

نارضایتی مردم از وضعیت آلودگی ناشی از نیروگاه سهند

رئیس شورای شهرستان بناب  با بیان اینکه کمترین نتیجه را از جلسات قبلی گرفته‌ایم، گفت: همه مسئولان در قبال مردم تعهد دارند و باید سعی کنیم خروجی این جلسات آثار مثبتی برای منطقه داشته باشد.

مصطفی برزگران همچنین با اشاره به اینکه نیروگاه سهند بناب به گفته کارشناسان یکی از پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های کشور است، افزود: ما هم به وجود این نیروگاه در منطقه افتخار می‌کنیم، ولی مردم از وضعیت آلودگی ناشی از نیروگاه سهند ناراضی هستند و این آلودگی مردم را شدیداً آزار می‌دهد.

وی با بیان اینکه نیروگاه در طول شبانه‌روز از سوخت مازوت استفاده می‌کند، اذعان کرد: برای رفع مشکل باید از سیستم‌های روز برای تصفیه آلودگی هوا استفاده کرد.

رئیس شورای شهرستان بناب سپس از مسئولان خواست بر نحوه انجام وظایف و تعهدات نیروگاه نظارت کنند.

مصرف روزانه 390 میلیون لیتر سوخت مازوت در نیروگاه بناب

مدیر نیروگاه سهند بناب با ارائه گزارشی در خصوص سوخت این نیروگاه گفت: نزدیک به 390 میلیون لیتر سوخت مازوت به طور متوسط در نیروگاه بناب مصرف می‌شود.

پاشایی افزود: 18 درصد تولید برق امسال با گاز و 82 درصد تولید برق نیروگاه سهند بناب با سوخت مازوت بوده است.

به گفته وی بر اساس تعهدات مسئولان، نیروگاه سهند بناب باید هشت ماه سال از گاز و چهار ماه نیز از سوخت مازوت استفاده کند و 75 درصد تولید برق باید توسط گاز باشد که تنها 18 درصد آن با گاز طبیعی بوده است.

نامه نماینده مردم بناب به وزیر نفت

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در پیگیری مشکل آلودگی هوای بناب بر آن شده تا در نامه‌ای موضوع را از طریق وزیر نفت جویا شود.

در بخشی از نامه حجت‌الاسلام باقری بنابی خطاب به وزیر نفت آمده است: با توجه به اینکه نیروگاه سهند بناب از سوخت مازوت استفاده می‌کند و استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت با آلایندگی بسیار کم در حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی نقش بسزایی دارد و استفاده از سوخت مازوت روزانه بیش از 100 تن انواع آلاینده‌ها از قبیل گوگرد، ترکیبات آلی و غیره را به محیط زیست تحمیل و موجب ایجاد خطرات زیست محیطی و تأثیرات زیان‌بار و مخرب در هوا و تولیدات باغی و کشاورزی و تالاب قره قشلاق می‌شود.

به گفته نماینده مردم بناب در مجلس شرکت ملی گاز ایران طبق قراردادی با شرکت توانیر متعهد به تحویل گاز در هشت ماه اول سال است که به دلیل محدودیت منابع گاز در سال جاری این تعهد سه ماه به تعویق افتاده است و وی از وزیر نفت درخواست کرده تا نسبت به تأمین سوخت نیروگاه مذکور از گاز طبیعی اقدام لازم به عمل آید.

پاسخ وزیر نفت / سال آینده مشکل کمتر / مردم بناب در سال 94 صبر کنند

بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ به درخواست این نماینده مجلس اعلام کرده که اشکال حضرتعالی کاملاً وارد است.

متأسفانه امسال ما بدترین وضعیت را به طور نسبی در تأمین گاز کشور داریم و هیچ راهی جز کاهش سوخت نیروگاه‌ها را نداشتیم. ان‌شاءالله سال آینده مشکل کمتر و در سال 94 حل شود.

با این اوصاف مردم بناب باید تا سال 94 همچنان این هوای آلوده و سربی را استشمام کنند و امیدوار به بارش رحمت الهی باشند تا شاید شاهد بازگشت هوای سالم به شهر بناب باشیم.

اکنون که بناب در محاصره دود و آلودگی کم سابقه قرار دارد، تلاش و همت مضاعف مسئولان را می‌طلبد که سلامت شهروندان بنابی بیش از این به خطر نیفتد.

سخن آخر و راحل سریع‌تر از وزیر نفت

مازوت متهم جدید آلودگی هوای کلانشهرهاست. سازمان محیط زیست از مردم درخواست کرده در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند، اما چه اندازه باید صرفه‌جویی کرد؟

معصومه ابتکار اخیرا رئیس سازمان محیط زیست انگشت اتهام آلودگی هوای کلانشهرها را به سمت مازوت گرفت؛ سوخت سنگینی که برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود.

اما نکته اینجاست که برای تولید برق در زمستان‌ها چاره‌ای جز استفاده از مازوت در نیروگاه‌های حرارتی نیست. چه اینکه مصرف گاز در بخش خانگی آنقدر بالا می‌رود که هیچ سوخت پاکی برای استفاده در نیروگاه‌های حرارتی باقی نمی‌ماند.

در نتیجه نیروگاه‌های حرارتی به سمت سوخت سنتی خود، مازوت می‌روند.

مازوت اما آنقدر گوگرد دارد که هوای کلانشهرها را به شدت آلوده کند. همان اتفاقی که در تبریز، اراک، سنندج، مشهد، اصفهان و شهرهای دیگر می‌افتد.

با این حال سازمان محیط زیست از مردم خواسته در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند تا نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند. سئوال اینجاست که این صرفه‌جویی تا چه میزان است؟

به گفته سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، میزان مصرف گاز در بخش خانگی چندین برابر نیروگاه‌هاست، اما با صرفه‌جویی 15 تا 20 درصدی گاز در بخش خانگی کمبود سوخت نیروگاه‌ها جبران خواهد شد.

................................

نگارنده: جاوید بنابیان

................................

انتهای پیام/60004/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول