اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

گروه‌های تکفیری دست‌نشانده مستکبران هستند

یکی از مراجع تقلید گفت: امروز جریان‌های تکفیری که دست‌نشانده مستکبران هستند، درصدد برآمده‌اند که اسلام را نابود کنند.

گروه‌های تکفیری دست‌نشانده مستکبران هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی عصر امروز گروهی از مبلغان نخبه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسئله تبلیغ یکی از مهم‌ترین مباحث در دین مبین اسلام محسوب می‌شود، اظهار داشت: این امر به لوازم فراوانی هم نیازمند است.

وی ادامه داد: مبلغان زحمت و تلاش فراوانی را متحمل می‌شوند که کمتر از رسیدن به مقام اجتهاد نیست؛ همانطور که یک طلبه باید سال‌های زیادی را بگذارند تا به مرحله فقاهت برسد، یک خطیب و مبلغ هم باید شرایط گوناگونی را تجربه کند و سال‌های زیادی زحمت بکشد تا به مبلغی کامل تبدیل شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «آل عمران» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید باید از میان مسلمانان گروهی برخیزند تا دعوت به خیر و نیکی و نهی از منکرات کنند تا در نهایت فلاح و رستگاری نصیب خود آنها و جامعه اسلامی شود.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از ویژگی‌های قرآن مجید به شمار می‌رود زیرا این کتاب آسمانی همواره عباراتی را به کار می‌برد که در همه دوران‌ها و برای همه انسان‌ها کاربرد دارند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه شناخت و معرفت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت فراوانی دارد تصریح کرد: روحانیون مبلغ دین هستند و باید معارف دین را به طور کامل بشناسند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به 10 گونه معارف دینی در اسلام افزود: اعتقادات و باورهای دینی یعنی همان علم کلام نخستین بخش از اسلام به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: معارف عبادی دومین بخش دین اسلام هستند که موجب تحکیم رابطه میان انسان و خداوند می‌شوند؛ پس از آن معارف اخلاقی قرار دارند که با فضائل و رذایل در ارتباط هستند.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه اقتصاد چهارمین نوع معارف اسلامی را تشکیل می‌دهد گفت: امروز نیاز فراوانی به اینگونه معارف داریم زیرا جهان درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی شده است؛ معارف مدنی هم در پنجمین پله قرار می‌گیرند و اجتماع مسلمانان را سازمان‌دهی می‌کنند.

این مرجع تقلید معارف فرهنگی اسلام را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: پس از اینها معارف سیاسی هم اهمیت دارند زیرا لازم است افرادی با شرایط ویژه‌ای به مدیریت اجتماع بپردازند.

وی ادامه داد: معارف حکومتی هم در این میان وجود دارند و دین اسلام توجه ویژه‌ای به آنها دارد؛ باید امروز این معرفت دینی را به خوبی مورد توجه قرار دهیم ضمن اینکه اسلام در امر قضاء نیز معارف فراوان و گسترده‌ای دارد و ما وظیفه داریم مزایای آن را در مقابل دیگر سیستم‌های قضائی نشان دهیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در نهایت به معارف جهادی می‌رسیم گفت: جهاد تنها به معنای جنگ نیست و گستره وسیعی را در بر می‌گیرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر شناخت کامل از دین اسلام توسط روحانیون و مبلغان دینی تصریح کرد: شهید مطهری می‌گفت مقام خطبا و مبلغان در زمان ما افت کرده بنابراین لازم است در راستای احیای این جایگاه عظیم تلاش کنیم.

وی گفت: باید پیام اسلام را به خوبی بشناسیم و آنگاه پیام‌رسانی خوبی برای دیگران باشیم؛ منبر رفتن دارای شرایط گوناگونی است از آن جمله آشنایی با تاریخ اسلام و معاصر، شناخت احادیث که موجب برکت سخنرانی‌ها می‌شوند و نیز انتخاب صحیح موضوع بحث را می‌توان نام برد.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مطالبی که بر روی منابر گفته می‌شوند باید به هم پیوسته و بر محور واحدی باشند خاطرنشان کرد: تنظیم گفتارها و سخنرانی‌ها از پیش اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا هر کاری به نقشه و طرح نیاز دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، استفاده از هنر بیان را در خطابه و سخنرانی مورد تاکید قرار داد و عنوان داشت: قرآن کریم هم در عین اینکه مفاهیم بلندی را بیان کرده ولی از هنر ادبی ویژه‌ای هم بهره می‌برد.

وی تاکید کرد: مبلغان و روحانیون باید در فن بیان قوی باشند، تاریخ بدانند و از هنر ادبی هم بهره بگیرند تا تاثیرگذاری کلامشان بیشتر شود.

آیت‌الله نوری همدانی گفت: قرن‌ها دشمنان اسلام درصدد بوده‌اند تفکر جدایی دین از سیاست را مطرح کنند بنابراین باید با این اندیشه آنها مقابله شود؛ تبیین شیوه حکومت در اسلام و مسئله ولایت فقیه، شناخت صحیح زمان و مسائلی از این دست برای مبلغان دین ضروری است.

این مرجع تقلید خطر جریان‌های تکفیری را گوشزد و خاطرنشان کرد: این گروه‌ها دست‌نشانده دشمنان اسلام هستند و درصدد نابودی کامل اسلام برآ‌مده‌اند بنابراین باید مردم را هوشیار و آگاه کرد زیرا آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند به وسیله درگیری‌های داخلی در سوریه، حکومت بشار اسد را که در مقابل آنها ایستادگی می‌کند، نابود کنند.

انتهای پیام/78004/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول