اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان محیط زیست:

80 درصد رودخانه‌های کشور آلوده هستند

معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس آخرین ارزیابی‌ها 80 درصد رودخانه‌های موجود در کشور آلوده است و تخریب در سایر حوزه‌های محیط زیست نیز به شدت ادامه دارد.

80 درصد رودخانه‌های کشور آلوده هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمدعلی کیخا عصر امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: ما در شرایط بسیار نامناسب زیست‌محیطی قرار داریم که این خود حاصل عملکرد غلط ما در سال‌های گذشته بوده که به دامن محیط زیست ضربه وارد کردیم که هرگز قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع آب و مدیریت اکوسیستم آبی در بین 132 کشور ارزیابی شده رتبه صد و سی‌ام را داریم، تصریح کرد: بسیاری از منابع طبیعی ما در حال از بین رفتن است به طوریکه از 600 دشت کشور 190 دشت از لحاظ سفره‌های زیرزمینی و منابع آبی در شرایطی بدتر و حادتر از دریاچه ارومیه قرار دارد.

کیخا در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: 170 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از ذخایر آب‌های زیرزمینی صورت گرفته و در حالی که در تمام دنیا ذخایر آب زیرزمینی ذخایر احتیاطی به شمار می‌روند که در روزهای خاص و دارای مشکل از این منابع استفاده می‌شود ما زودتر و گاه بیهوده از این منابع برداشت کرده و استفاده می‌کنیم.

این مسئول اضافه کرد: اگر بهره‌برداری از این ذخایر زیرزمینی را الان خاتمه دهیم 30 سال زمان نیاز است تا وضعیت به حالت قبلی خود برگردد.

وی به آلودگی 80 درصدی رودخانه‌های کشور و قطع درختان، تخریب مراتع و وضعیت نامناسب آلودگی هوا به عنوان نقاط مشکل‌دار زیست‌محیطی اشاره کرد و ادامه داد: ما در 10 سال اخیر در شاخص‌های زیست‌محیطی 41 پله سقوط کردیم به طوریکه در حال حاضر رتبه صد و چهاردهم دنیا را داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برنامه توسعه‌ای ما نتوانسته به حل مشکلات در این زمینه کمک کند که در این ارتباط همه ما مقصر هستیم و نباید بیش از این تأخیر داشته باشیم چرا که اگر دیر بجنبیم امکان جبران این کاستی‌ها وجود ندارد.

کیخا یادآور شد: تغییرات آب و هوایی اگر زمانی تهدید بود امروز این تهدید به نقطه غیر قابل اصلاح و بهبودی رسیده و واقعاً جامعه بشری را گرفتار کرده به طوریکه اگر نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو می‌شویم.

وی اصل 50 قانون اساسی را اصل مترقی در توجه به حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه عمومی گفت: همه مردم باید در صیانت از محیط زیست وارد گود شوند و احساس نکنند که تنها سازمان محیط زیست وظیفه صیانتی دارد در حالی که فعالان این حوزه باید بخشی از کارها را بر دوش مردم بیندازند و متعصبانه در این حوزه پیگیر مسائل و مشکلات باشند و اجازه ندهند خطر و آسیبی این حوزه را تهدید کند.

کیخا دفاع از امنیت پایدار کشور را وظیفه متولیان حوزه محیط زیست بیان کرد و افزود: اگر امروز مشکلات و چالش‌های زیست‌محیطی نظیر خشک شدن دریاچه هامون، ارومیه و زاینده رود داریم اینها همه تهدید اجتماعی،‌ امنیتی و سیاسی است که باید در اولین فرصت برطرف شود.

وی رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست را توجه به کارهای علمی بر پایه دانش و فناوری‌های جدید بیان کرد و اظهار داشت:‌ در این رویکرد ما نیاز به همراهی و کمک دولت و مردم داریم چرا که اگر این همراهی‌ها نباشد موفقیتی در کار نیست.

معاون سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های دولت یازدهم بحث موضوعات زیست‌محیطی است که این خود می‌رساند ما در تمامی استان‌ها استاندارانمان دلسوز و پیگیر این موضوعات هستند و بر اولویت این مبانی تاکید دارند که شایسته است براساس اصل 50 قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی اعلام کرده و تخریب آن را ممنوع دانسته یک قانون صیانتی برای نگهداری از منابع عظیم طبیعی و زیستی بدانیم که جز نیازهای اساسی زندگی امروز است.

کیخا خاطر نشان کرد:‌ ما با هر فعالیت تخریبی طبیعت مخالف هستیم و معتقدیم اگر کارها در مقطع کنونی بر پایه علم، دانش و آگاهی به پیش برود بسیاری از چالش‌ها برطرف شده و جلوی نگاه‌های مقطعی گرفته شده و به جای آن نگاه جامع در این حوزه حاکم می‌شود.

وی فصل مشترک محیط زیست را ارزیابی‌های درست، منطقی و صحیح اعلام کرد و ادامه داد: ما در این ارزیابی‌ها هرگز به دنبال کتمان حقایق نیستیم بلکه تلاشمان بر این است تا واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و آنها را با اصالت این موضوع آشنا کنیم.

کیخا استان اردبیل را از مناطق بکر و کمتر دچار چالش شده زیست‌محیطی معرفی کرد و یادآور شد: ما نباید به بها اندک توسعه ظاهری و شهرسازی نوین محیط زیبا و طبیعی را تخریب کنیم و یا بخواهیم به سبلان سرافراز با صدور مجوزهای نامناسب ضربه وارد کرده و زیبایی آن را از بین ببریم.

انتهای پیام/62001/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول