اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست کردستان خبر داد

ورود گازوئیل تانکر واژگون شده به رودخانه قشلاق سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: گازوئیل تانکر واژگون شده در مسیر رودخانه قشلاق سنندج، وارد سد قشلاق شده است.

ورود گازوئیل تانکر واژگون شده به رودخانه قشلاق سنندج

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ناصح قادری ظهر امروز به مناسبت هفته هوای پاک در جمع خبرنگاران به مطالبی در خصوص واژگونی تانکر حاوی سوخت گازوئیل در سنندج اشاره و  اظهار کرد: در مورخ 22 دی ماه امسال تانکر گازوئیلی در نزدیکی رودخانه قشلاق سنندج واژگون شد و در این حادثه تمامی سوخت موجود در این تانکر بر زمین ریخته شد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه گازوئیل موجود در این تانکر به صورت مستقیم به داخل آب سرازیر نشد ولی در هر صورت وارد زمین و منجر به خسارت به محیط زیست شده است.به محض اطلاع از وقوع این حادثه و حضور در محل اداره‌کل راه وشهرسازی، مدیریت بحران، معاون عمرانی استاندار و اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان را در جریان گذاشتیم تا مانع ورود بیشتر گازوئیل به آب رودخانه شویم.

مدیرکل محیط زیست کردستان با بیان اینکه گازوئیل به آب رودخانه با تاخیر وارد شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه چندین لکه‌ گازوئیل بعد از مدتی روی آب رودخانه مشاهد شد.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست کردستان در ادامه مباحث مطرح شده توسط مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه این تانکر گازوئیل را از بندرانزلی برای کشور عراق حمل می‌کرد، بیان داشت: این تانکر گازوئیل متعلق به شرکت نفت نبود و به یک شرکت ترانزیتی تعلق داشت و قاعدتا نباید از این مسیر عبور می‌کرد.

شهاب محمدی با بیان اینکه راننده تانکر حاوی سوخت نباید از این مسیر عبور می‌کرد، بیان داشت: راننده به علت ناآگاهی و عدم اطلاع قبلی از این مسیر تردد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود بیشتر گازوئیل به داخل سد قشلاق دو روز بعد از وقوع حادثه توسط شرکت مالک تانکر، نمایندگان پاکسازی کننده‌ای به سنندج اعزام شدند و با سوپر جاذب‌های مخصوصی اقدام به جمع کردن گازوئیل از سطح آب کردند. خوشبختانه دریچه ورودی تصفیه‌خانه آب سد سنندج تراز آن از سطح آب پایین‌تر است لذا احتمال ورود مواد نفتی به آن بسیار کم است.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست کردستان اعلام کرد: تا زمانی که محیط زیست از آب سد نمونه‌برداری نکند و صحت و سلامت آب مشخص نشود مجوز ترخیص این تانکر سوخت صادر نخواهد شد.

 در مورخ 14 اسفند سال 81 یک کامیون حاوی ماده شیمیایی M.T.B.E  (متیل‌.تریشری‌.بتیل‌.اتر) در نزدیک رودخانه قشلاق واژگون و بخشی از آن هم وارد رودخانه شد.

محمدی تصریح کرد: حمل و نقل مواد زائد و خطرناک از محور سنندج به دیواندره از سال 82 ممنوع شده است. از آنجا که انتقال موادی چون بنزین و گازوئیل برای پمپ‌های سوخت استان اجتناب‌ناپذیر است لذا به رانندگان تمهیدات ویژه‌ای برای عبور از این مسیر داده شده است.در جلسه مدیریت بحران استان در هفته گذشته بر عدم عبور تانکرهای حامل مواد خطرناک و تاکید و مقرر شد پیچ خطرناک مسیر سنندج به دیواندره در اسرع وقت اصلاح شود.

معاون فنی اداره‌کل محیط زیست کردستان افزود: پیش‌نویسی که قبلا توسط شرکت آب منطقه‌ای برای مسئولیت‌پذیری تمامی ارگان‌های ذی‌ربط در خصوص عبور وسایل نقلیه حاوی مواد سوختی و خطرناک تهیه شده و تاکنون مصوب نشده بود، قرار است در جلسه‌ای در هفته اخیر  به تصویب برسد تا وظیفه تمامی ارگان‌ها تعیین شود.

انتهای پیام/79003/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول