اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از رفسنجان گزارش می‌دهد

مهاجرت به شهر نتیجه بی‌مهری به روستای داوران

بی‌مهری مسئولان به روستای داوران رفسنجان با بیش از یک‌هزار و 500 نفر جمعیت و 32 شهید والامقام عامل مهاجرت اهالی این روستا به شهر شده است.

مهاجرت به شهر نتیجه بی‌مهری به روستای داوران

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، روستای داوران در 28 کیلومتری رفسنجان واقع شده است،روستایی بسیار زیبا که مرقد بانویی گرانقدر به نام بی‌بی گوهر در آن واقع شده و همه روزه از زائران زیادی پذیرایی می‌کند که با بیش از یک‌هزار و 500 نفر جمعیت و 32 شهید والامقام مورد بی‌مهری واقع شده است.

با توجه به گله‌مندی ساکنان روستا که به شهر مهاجرت کرده‌اند، خبرنگار فارس در رفسنجان پیگیر مشکلات آن‌ها شد و به این روستای زیبا سفر کرد.

مشکلات گازرسانی و آب لوله‌کشی روستا

رضا باقری رئیس شورای روستای داوران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان با بیان اینکه یک‌هزار و 640 نفر جمعیت روستا است، اظهار داشت: با وجود مشکلات سوختی و آب لوله‌کشی عده زیادی از مردم روستا به شهر مهاجرت کردند.

وی تصریح کرد: سیستم لوله‌کشی آب مشکل دارد و عمر بالای 30 سال آن موجب مشکلاتی شده و برای گازکشی هم مکاتبات زیادی با نماینده شهرستان، استانداری، بخشداری و فرمانداری انجام گرفته، اما اقدامی از سوی مسئولان انجام نشد.

باقری بیان داشت: در زمستان هر خانوار ماهانه یک بشکه 200 لیتری نفت سهمیه دارد و اگر خانواری یک فرزند کوچک داشته باشد و چند محصل چگونه می‌تواند این نفت را تا آخر ماه برساند.

وی افزود: خیران روستا هم فقط به سمت ساخت مسجد روی آورده‌اند به طوری که شش مسجد در این روستا وجود دارد و یک مسجد بزرگ هم در حال ساخت است که شاید در سال 10 شب محرم از آن استفاده شود و از آن طرف امکانات ورزشی، شرکت تعاونی و سایر مسائل رفاهی در داوران برای اهالی وجود ندارد.

رئیس شورای روستای داوران خاطر نشان کرد: عده‌ای که به دلیل مشکلات روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند هم مشکلات خاص خود را دارند و اکثر آنها مستأجر شده‌اند و عده‌ای باغ و زمینی فروخته و به شهر رفتند.

باقری بیان داشت: در راستای طرح توسعه روستا، اشتغالزایی، مسائل فرهنگی و... با استانداری مکاتبه شده، اما پاسخی نگرفتیم.

وی اذعان کرد: داوران روستای صنعتی شده است و در حال حاضر پنج معدن فعال در اطراف روستای داوران وجود دارد که هر روز مواد منفجره آلایندگی‌های صوتی زیادی به وجود آورده و مشکلاتی برای مردم روستا ایجاد کرده است.

باقری تصریح کرد: با این وجود از جوانان اندکی از روستا برای کار در این معادن استفاده شده و در سخت‌ترین شرایط با کمترین حقوق و مزایا کار می‌کنند که خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان مربوطه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل مسائل و مشکلات، مدرسه راهنمایی روستا هم تعطیل و بدون استفاده مانده که نیاز به برنامه‌ریزی اساسی در این روستا داریم.

اعتبار بازسازی شبکه آب کافی نیست

حمید خدادادی مدیر شبکه آب روستایی شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به عمر بالای 35 سال لوله‌ها در روستای داوران اظهار داشت: آب آشامیدنی روستا پیش از این از طریق قنات موجود در روستا تامین می‌شد اما با توجه به خشکسالی و کمبود آب از طریق یک حلقه چاه که در هشت کیلومتری روستا حفر شده آب آشامیدنی روستا تامین می‌شود.

وی افزود: این آب توسط سه ایستگاه پمپاژ به داوران منتقل می‌شود و اختلاف ارتفاع بین چاه و روستا زیاد است به طوری‌ که 400 متر سربالایی روستا و 250 متر عمق چاه است و در مجموع حدود 650 متر آب به صورت سربالایی پمپاژ می‌شود.

خدادادی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 19 ساعت آب پمپاژ می‌شود اما شبکه داخلی داوران به صورت ثقلی برگشت می‌شود و به دلیل همین پستی و بلندی و کوهستانی بودن مشکلات به وجود آمده اما شبکه نیاز به بازسازی دارد.

وی با اشاره به اینکه عمر شبکه بیش از 35 سال است، خاطر نشان کرد: برای پروژه تامین انتقال آب با توجه به کمبود اعتبارات کاری انجام نشده و شبکه توزیع مشکل دارد.

خدادادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در همین شبکه موجود ساختمان کلرزنی در ایستگاه پمپاژ احداث شده و هر روز آب کلرزنی می‌شود و هر جا مشکلی به وجود آمد، اصلاح می‌شود و اگر ترکیدگی باشد نیز عوامل به سرعت برای بررسی اعزام می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان مشکل رفع می‌شود.

کاهش بودجه ورزشی به یک‌سوم

علی رویگر رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان رفسنجان با اشاره به اجرای طرح 036 در روستای داوران اظهار داشت: این طرح از طرح‌هایی است که سازمان ورزش و جوانان در راستای ارتقای ورزش روستایی اجرا می‌کند.

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های دهیار و شورای داوران این روستا از نظر امکانات ورزشی در مقایسه با روستاهای دیگر بهتر است.

رویگر با بیان اینکه امسال اعتبارات یک‌سوم سال قبل است، خاطر نشان کرد: اعتبارات ورزشی بسیار ناچیز است و نمی‌توانیم امور را در حد صلاحیت مناطق انجام دهیم.

گازرسانی به داوران سال آینده انجام می‌شود

سیدمحمد حسینی رئیس اداره گاز رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان گفت: حدود 70 درصد روستاهای رفسنجان از نعمت گاز برخوردارند و 20 درصد روستاها نیز در حال گازدار شدن هستند.

وی افزود: بر اساس بودجه سال 92 در منطقه نوق تقریبا 20 روستاها گاز‌رسانی شده و گازرسانی به روستای داوران در طرح و برنامه‌ها گنجانده شده و احتمالا تا اواسط سال آینده انجام می‌شود.

زمستان آینده مطلوب روستانشینان

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به حضورش در جلسه‌ای با وزیر نفت اظهار داشت: چند روز پیش این جلسه برگزار و مقرر شد که مشکل گاز  کشور حل شود.

حسین آذین بیان داشت: با توجه به مشکلات بودجه‌ای امیدواریم زمستان آینده روستای داوران از نعمت گاز برخوردار باشد.

وی با اشاره به طرح‌های اشتغالزایی عنوان کرد: دغدغه همه مسئولان اشتغال جوانان است.

آذین به نیروگاه 500 مگاواتی رفسنجان اشاره و خاطر نشان کرد: کار این پروژه به خوبی پیش می‌رود و بانک ملی به عنوان بانک عامل معرفی شده و با عملیاتی شدن آن اشتغالزایی خوبی به وجود می‌آید.

...............................

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

...............................

انتهای پیام/80016/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول