اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در میزگرد کارشناسی دفتر فارس در کابل مطرح شد/۳

«القاعده» با نام، تاکتیک و اشخاص جدیدی در منطقه دوباره فعال شده است

کارشناسان افغان معتقدند برخی کشورهای عربی در ادامه بازی‌های سیاسی خود، القاعده را با نام‌ها، شعار و شخصیت‌های جدیدی در منطقه فعال کرده‌اند.

«القاعده» با نام، تاکتیک و اشخاص جدیدی در منطقه دوباره فعال شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، میزگردی با حضور کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان از جمله «رحمت الله بیژن پور» و «بشیر احمد بیژن» و «محمد امین عالمی»، روزنامه‌نگار و نویسنده افغان در محل دفتر خبرگزاری فارس در کابل برگزار شد که بخش سوم و پایانی آن در ذیل آمده است:

رحمت‌الله بیژن پور: بازی‎های موجود در منطقه با شکل گذشته آن تفاوت دارد و اکنون دیگر مهره‌ای اصلی به نام القاعده وجود ندارد اما ستون آن با شعارها، شخصیت‎ها و افکار دیگر جایگزین شده است.

شکل و نام القاعده در منطقه با نام‌ها و شکل‌های دیگری در حال فعالیت است مانند حزب التحریر، داعش و...

در این خصوص می‌توان به ایجاد «حزب التحریر» در ازبکستان به رهبری «جمعه نمنگانی» اشاره کرد با ایجاد این گروه به روسیه نشان دادند که حتی در کشور هم‌مرز و مشترک المنافع آن امکان ایجاد گروه‎ها و جریان‌های افراطی و بنیادگرا وجود دارد.

به دلیل فشار افکار عمومی جامعه غرب درخصوص  تلفات، خسارات، هزینه‌ها و دستاورهایی که دولت‌های آنان از جنگ‌های عراق و افغانستان داشته‌اند اکنون دیگر غرب و در رأس آنها آمریکا نمی‌خواهند فرزندانشان در افغانستان و عراق قربانی شوند بلکه می‌خواهند جریان‌های افراط‌گرایی که ایجاد کرده‌اند به نمایندگی از آنان در منطقه بجنگند.

اکنون همه می‌دانند که جنگ آمریکا در منطقه با عنوان مبارزه علیه تروریسم یک جنگ واقعی نیست بلکه ادامه یک پروژه ویژه است.

احزاب سیاسی کشورهای اروپایی پس اطلاع از این مسئله با انتقاد از آمریکا اعلام کردند: دیگر برای برنامه‌های گنگ و مبهم آمریکا فرزندان خود را قربانی نخواهند کرد.

فارس: آقای بیژن، برخی از کشورهای عربی یا دچار بحران شده‎اند و یا منتظر بحران هستند و معتقدند که عربستان نقش مهمی در راستای ایجاد بحران در کشورهای عربی بازی می‎کند.

به نظر شما عربستان از ایجاد بحران در کشورهای عربی چه استفاده‌ای می‌کند؟ و این بحران تا چه حد می‌تواند بر وضعیت افغانستان تأثیرگذار باشد؟

بشیر احمد بیژن: پس از آغاز بهار عربی خصوصاً در کشور «تونس»، اکثر کارشناسان معتقدند که تحولات بهار عربی گسترش پیدا کرده و بر کشورهای دیگر تأثیر می‌گذارد.

در اوایل بهار عربی، عربستان سعودی نیز بنا به دلایلی احساس خطر می‎کرد؛ مردم عربستان سعودی و دیگر کشورهای سلطنتی عربی هم‎اکنون نیز در انتظار حول در زندگی خود هستند.

حوادث خاورمیانه و بهار عربی بر اکثر کشورهای منطقه تأثیرگذار بود و حتی ما انتظار داشتیم که بر زندگی مردم افغانستان نیز تأثیرگذار شود.

مردم پاکستان و برخی از کشورهای منطقه نیز همین انتظار را داشتند و احساس می‎کنم جهان 20 سال دیگر به گونه‌ای خواهد بود که پیش‌بینی آن هم‎ اکنون برای ما دشوار باشد.

حوادث بهار عربی متوقف نشده و همانند بهمن در حال حرکت است و به هر اندازه حرکت آن ادامه یابد وزن آن زیاد شده و سرعت آن بیشتر خواهد شد.

در هر صورت کارشناسان منطقه پیش‌بینی می‌کنند با توجه به بحران‌های شکل گرفته در کشورهای عربی تغییراتی نیز در افغانستان به وجود آید.

فارس: آقای عالمی، با توجه به شباهت‎های بنیادگرایی در افغانستان با جریان افراط در کشورهای عربی، به نظر شما آیا این تحولات می‎تواند بر وضعیت افغانستان تأثیرگذار باشد؟ و این تأثیرگذاری را از کدام ناحیه می‎تواند متصور شد؟

محمدامین عالمی: باز هم تأکید می‎کنم که ایجاد پدیده‎ای بنام تروریسم در افغانستان، یکی از راه‎های رسیدن غرب به اهداف استراتژیک خود در این کشور و منطقه است.

عربستان نیز از پیش‌گامان حامی طالبان و القاعده در افغانستان و کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان بوده است.

با این حال چنین استنباط می‎شود که در صورت تداوم پدیده تروریسم و ترور در افغانستان و کشورهای آسیای میانه زیان‎های که از آن ناشی می‎شود، می‎تواند به شرح ذیل باشد:

اول ایجاد و تداوم بیشتر ناامنی‎ها در افغانستان و کشورهای عربی است که علاوه بر مشکلات اقتصادی مشکلات دیگری را نیز در قبال خواهد داشت.

دوم تقویت ایده اسلام هراسی در سطح بین‌المللی است زیرا رسانه‎های غربی همواره این مسائل را منعکس کرده و تصاویر بسیار خطرناکی را از اسلام و مسلمانان در جامعه خود به نمایش می‎گذارند تا از گسترش روز افزون اسلام در جوامع خود بکاهند، زیرا گرایش شهروندان غربی به دین اسلام در تناقض با سیاست‌ دولت‌های آنان است.

فارس: آقای عالمی، به عنوان آخرین پرسش، به اعتقاد شما بازیگران اصلی بنیادگرایی در افغانستان و منطقه کدام کشورها هستند و بدنبال چه تغییراتی در منطقه گام برمی‌دارند؟

عالمی: مسلماً غرب به طور ظاهری در این کشورها می‎خواهد از فریادهای عدالت‌خواهانه پاسداری کند و در برخی از مواقع نیز در برابر افراطی گری معمای بزرگی بسازد.

بنابراین معلوم است که غرب نمی‎خواهد در آن کشورها دست به دولت سازی و ملت‎سازی بزند، بلکه از بحران‎های به وجود آمده که هم بر ضد منافع آن کشورها و هم بر ضد منافع کشورهای عربی و آسیای میانه است، استفاده خواهد کرد.

در این بین عربستان برای کشورهای غربی بسیار مهم است، زیرا میلیون‌ها مسلمان همه ساله به این کشور سفر کرده و در این رفت و برگشت‎ها، مسلمانان بیشتر به تفکرات عربستان متمایل می‎شوند.

اکنون مردم افغانستان منتظر هستند که مذاکره با طالبان با استفاده از میانجی‎گری عربستان صورت گیرد.

من وضعیت افغانستان را در یک مربع طوری می‎بینم که اگر افغانستان را در میان آن قرار دهیم، آمریکا، انگلیس، عربستان و پاکستان در 4 گوشه این چهار ضلع قرار خواهند گرفت.

این 4 کشور به طور همسو در یک نقطه مشترک بازی می‎کنند و افغانستان بازیچه این بازی‎ها است.

افغانستان یا باید به یکی از این کشورها ملحق شود که این مسئله قطعاً مقدور است و یا اینکه به یک میدان ستیز و مقابله تبدیل شود.

سازمان ملل متحد، آمریکا، ناتو و دیگر کشورهای غربی در حقیقت 4 جریان همسو، افغانستان را برای این گزینش کرده‎اند که حساسیت‎ها را افزایش داده و منافع خود را در منطقه حفظ کنند.

بازی‎های غرب و عربستان در افغانستان اگر بیشتر شود، غرب به دنبال ایجاد حکومت‎های قومی و مذهبی در این کشور خواهد بود.

اکنون نیز ایجاد دولت «پشتون» و «بلوچ» در جنوب افغانستان و دولت مذهبی به نام «اسماعیلیه» در شمال افغانستان در دستور کار غرب قرار دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول