اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در میزگرد کارشناسی دفتر کابل مطرح شد/1

کشورهای عربی بازیچه اهداف غرب/ اختلاف در کشورهای عربی به مثابه چتر امنیتی بر سر اسرائیل است

کارشناسان افغان معتقدند که کشورهای غربی از جمله آمریکا کشورهای مهم جهان عرب را مورد هدف قرار داده و از آن‎ها به عنوان وسیله‌ای برای برآورده شدن اهداف خود در خاورمیانه و تأمین امنیت اسرائیل استفاده می‌کنند.

کشورهای عربی بازیچه اهداف غرب/ اختلاف در کشورهای عربی به مثابه چتر امنیتی بر سر اسرائیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، میزگردی با حضور کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان از جمله «رحمت الله بیژن پور» و «بشیر احمد بیژن» و «محمد امین عالمی»، روزنامه نگار و نویسنده افغان در محل دفتر خبرگزاری فارس در کابل برگزار شد.

در این میزگرد مسائل سیاسی جاری در عراق، افغانستان و خاورمیانه و نقش کشورهای خارجی در بحران‎های اخیر این کشورها بررسی شد.

همچنین در این نشست عوامل و چگونگی‎ افزایش خشونت و رشد دوباره تروریسم در افغانستان و ناامنی در افغانستان با کشورهای خاورمیانه و عربی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در این میزگرد ابتدا تلاش شد تا نفس تحولات کشورهای عربی و عوامل و اهداف راه‌اندازی تحولات مختلف در این کشورها تحت نام‎های مختلف بررسی شود و در مرحله بعدی تأثیر این رویداد‎ها بر افغانستان و کشورهای منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت.

فارس: با تشکر از حضور کارشناسان در میزگرد دفتر خبرگزای فارس در کابل، مایلیم در مورد رویدادهایی که امروز در جهان عرب می‎گذرد و تأثیر این رویداد‎های خونین بر منطقه و افغانستان نظرات شما را داشته باشیم و در ابتدا از آقای بیژن پور می‌شنویم.

رحمت الله بیژن پور: همان‎گونه که شما اشاره کردید، رویدادهای خاورمیانه و کشورهای عربی که غربی‎ها آن ‎را «بهار عربی» مصطلح کردند، جریان پر ابهامی بود که از تونس آغاز شد و در کشورهای عربی به صورت گزینه‌ای با این جریان برخورد صورت گرفت، مثلا  در تونس، عراق، سوریه و مصر از آن حمایت شد، اما در بحرین یک شورش شمرده شد و شدیداً سرکوب گردید.

کشورهایی که خود را مرجع یک سری از ارزش‎ها می‎دانستند به ناگاه دچار سراسیمگی و اتخاذ سیاست‎های شتابان شدند.

هر یک از این کشورها ادعا داشتند که پیش‌گام تغییر و تحول در جامعه عربی هستند غافل از این که غرب برای تحقق اهداف خود و تأمین منافع منطقه‌ای با برخورد ابزاری و مصادره انقلاب‌های آنان نمی‌گذارند روندهای شکل گرفته در مسیر صحیح گام بردارد.

در همین راستا، غرب درصدد مصادره حرکت‌های مردمی در کشورهای مهم و تأثیرگذار منطقه برآمد تا باعث واگرایی در میان کشورهای عربی شده و بتواند از این بحران ایجاد شده به سود خود استفاده کند.

غربی‎ها برای رسیدن به اهداف خود، تغییرات سیستماتیک و پشت سر ‎هم را در بسیار از کشورهای عربی به وجود آورده و اکنون در حال استفاده از آن هستند.

بدین ترتیب و با در نظر داشت آنچه ذکر شد، کشورهای خاورمیانه متأسفانه دچار نوعی ترس و پریشانی شده‌اند.

با این حساب چند کشور از بین رفتند و در حق سران آن کشورها بی‌احترامی زیادی روا داشته شد تا شکاف اجتماعی به صورت عمیق میان سران گروها و احزاب سیاسی به وجود آید.

اکنون در کشورهای عربی جای بررسی، بازخواست و محاسبه جدید برای این وضعیت وجود دارد اما مطابق پرسش شما عراق، نخستین کشوری است که در آغاز دهه هزاره سوم تحولات سنگینی را تحمل کرد و اتفاقاً بیشترین خسارت‌ها و تلفات را نیز متحمل شد.

ویرانی و تلفات سنگین در عراق مخصوصاً پس از جنگ «صحرا» و دیگر خشونت‎ها، در حقیقت ستون آن کشور را خم کرد و به نحوی دچار آسیب بسیاری شده است، اما خوشبختانه عراق نشان داد که می‌تواند آهسته‌آهسته تفاهم را در میان جامعه متکثر قومی خود برقرار کند.

هر چند این ساختار موزائیکی جامعه متکثر عراق تحت تأثیر فشارهایی هم از درون و هم از بیرون این جامعه قرار دارد اما با این وصف امکان تفاهم در عراق وجود دارد.

امنیت و آرامش در غیاب حضور نظامیان آمریکایی، برای غرب غیر قابل تحمل بود و از این رو پیشمرگان غرب با نام بنیادگرایی اسلامی در این کشور وارد عرصه سیاسی و نظامی شدند.

آنچه که امروز در عراق می‌گذرد را می‌توان براساس تئوری «فوکویاما» بررسی و ارزیابی کرد، یعنی در ابتدا باید جامعه را به گروه‌های کوچک تقسیم کرد و در سپس بر این گروه‌های کوچک رهبری نمود.

در شرایط کنونی بهترین روش برای سلطه بر یک جامعه اتمیزه کردن آن جامعه در قالب نژاد، قوم، مذهب و یا ساختارهای سیاسی است.

در هر صورت متأسفانه عراق بار دیگر دچار یک نوع نابسامانی است و آمریکایی‎ها در آستانه آغاز یک بحران جدید در عراق سعی می‎کنند که در آن کشور عدم حضور خود را در عراق تفسیر دیگری ببخشند و تصمیم مردم عراق را در مورد خروج نظامیان خارجی از این کشور یک اشتباه القا کنند.

غرب می‎خواهد از وجود ناامنی در عراق تفسیر گزینشی و استفاده سیاسی کند، به نحوی که سرنوشت افغانستان را در صورت عدم امضای پیمان امنیتی به عراق تشبیه می‎کند.

فارس: آقای بیژن آمریکا برای مبارزه با تروریسم به افغانستان آمد اما طوری که دیده می‌شود اکنون آمریکا می‌خواهد طالبان را به یک گروه سیاسی در افغانستان تبدیل کند، آیا در عراق نیز چنین خواهد شد و القاعده سرانجام طرف معامله آمریکا به عنوان یک گروه رسمی سیاسی خواهد بود؟

«بشیر احمد بیژن»: القاعده از جمله پدیده‎هایی است که محصول رقابت‎های جنگ سرد است، بدون شک افغانستان به صورت هدفدار از 12 سال گذشته وارد یک صفحه جدید شده است، نه تنها برای آمریکا بلکه برای یک بخش از جریانات خطرناک منطقه مثل القاعده که تهدیدی برای تمام بشریت است.

در صورتی که رویدادها به صورت دقیق ریشه‎یابی و بررسی شود، همه با هم مرتبط هستند تنها تاکتیک‌ها و نحوه مدیریت بحران‎ها فرق می‎کند.

یکی از پرسش‎هایی که در اکثر محافل بزرگ سیاسی جهان مطرح شده این است چرا القاعده به جای اینکه به زباله‌دان تاریخ سپرده شود بر عکس در حال توسعه و گسترش است و هم‎اکنون این گروه در حال ایجاد جغرافیای جدیدی است.

اکنون القاعده نه تنها در عراق بلکه در حوادث سوریه نیز حضور داشته که این مسئله قابل تأمل است.

ما در گذشته بارها تأکید داشتیم که یک تهدید بزرگ از سوی کشورهای بزرگ مهندسی شده است که کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

در این اواخر برای این کشورها موجه‎ترین گزینه در منطقه، «بحران» بوده و وقتی همه عوامل بحران در کشور افغانستان بررسی شود، سرانجام به این نکات دست پیدا می‎کنیم که بحران افغانستان یک پدیده تنظیم شده بوده نه یک پدیده تصادفی.

حتی در حال حاضر ما نگران گسترش بحران در افغانستان هستیم، دریافت‎های ما نشان می‎دهد که بحران افغانستان بدون شک بحران ارادی، از پیش تنظیم شده و تعیین شده است.

به همین علت نه تنها بحران در افغانستان کاهش پیدا نمی‎کند، بلکه به طور روز افزونی افزایش هم خواهد یافت.

فارس: یعنی به نظر شما القاعده، طالبان و فعالیت سایر بنیادگرایان در افغانستان و منطقه یک پروژه طراحی شده است؟

بشیر احمد بیژن: بله در 50 سال اخیر حوادثی که در منطقه و افغانستان به وجود آمده مربوط به همان پروژه هستند که فراتر از اذهان و تفکر و اراده ما بوده‎اند.

وقتی با این تجربه نگاه می‎کنیم برخی از کشورهای کم و بیش مشابهت‎هایی را با افغانستان دارند، آنچه که در کشورهای عربی می‌گذرد، شباهت زیادی با شرایط و وضعیت افغانستان دارد.

فارس: چه اهدافی در پشت حواث عراق، سوریه و مصر می‎تواند نهفته باشد؟

محمد امین عالمی: من نیز با نظریه‎های دوستان در این میزگرد موافق هستم، یعنی بحران ایجاد شده در منطقه، در راستای رسیدن به اهداف مشخص مدیریت می‎شود.

در طرحی که دولت آمریکا در 12 سال گذشته، به خصوص در زمان «رایس» مطرح کرد «خاورمیانه نوین» و یا هم همان «خاورمیانه بزرگ» بود که بر اساس آن یک سری از اهداف مشخص نه بسیار آشکار بلکه به صورت نامحسوس خود نمایی ‎کرد که همانا مهم‎ترین آن تأمین امنیت برای اسرائیل بود.

افزایش بحران در خاورمیانه خود باعث جلوگیری از ایجاد اتحادهایی می‎شود که در سال‎های اخیر در بهار عربی به وجود آمده است، اما ایجاد تنش‎های کنترل شده این است که هر از گاهی در کشورهای عراق و سوریه بحران‎هایی ایجاد شده‎ است که غرب به اهداف مشخصی دست پیدا کند.

یکی  از این برنامه‎ها و پروژه‎ها ایجاد گروهی به نام «القاعده» است، حداقل اگر به گونه عادی به این قضیه پرداخته شود مشخص می‌شود که «اسامه بن لادن» رهبر القاعده روابط تنگاتنگی با کشورهای بزرگ از جمله آمریکا و اداره اطلاعاتی آمریکا داشته است.

وهابیون و کشورهای غربی بحران القاعده و حضور القاعده در افغانستان را که دارای تفکر وهابی هستند برای رسیدن به اهداف مشخص استراتژیک خود که همانا ایجاد تفرقه و نفاق در کشورهای اسلامی و ایجاد شکاف‎ در میان نهادهای فرهنگی و مذهبی و زبانی و همچنان گروه‎های اجتماعی و در بین قشر جوان این جوامع است را به وجود آوردند.

در نهایت می‌توان از مسائل گفته شدها ین گونه برداشت کرد که پدیده‎ای به نام القاعده و طالبان در افغانستان، افراط‎گرایی در سوریه و همچنین تنش‎های اخیر در عراق همه در راستای پیاده کردن اهداف مشخص است که به ادامه تطبیق سیاست ایجاد خاورمیانه نوین اعمال می‎شود.

خاورمیانه نوین چتر امنیتی برای اسرائیل است که در آن دیگر خبری از اتحاد میان اعراب در مقابل اسرائیل وجود ندارد و کشورهای عربی مخالف سیاست اسرائیل در منطقه باید از میان برداشته شوند و یا این که برای همیشه در بحران ناامنی به سر ببرند.

در چنین شرایطی است که اسرائیل می‌تواند نفس راحتی کشیده تا به عنوان یک قدرت برتر در کنار کشورهای عربی و اسلامی عرض اندام کند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول