اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تخصص برخی اعضای شورای شهر یاسوج تنها در پوسترهای انتخاباتی آنها بود

مردم در انتخاب متفاوت خود در شورای شهر یاسوج، تخصص عمده افراد را روزنه‌ای برای اتخاذ تصمیمات راهگشا در مسیر آبادانی شهر خود می‌پنداشتند ولی در این چهار ماه هیچ بویی از تخصص و کار کارشناسی در این پارلمان محلی نیامده است.

تخصص برخی اعضای شورای شهر یاسوج تنها در پوسترهای انتخاباتی آنها بود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان یک پارلمان محلی می‌توانند نقش بسیار مهمی در پیگیری مطالبات مردم از مسئولان در بخش‌های مختلف داشته باشند.

ولی با این وجود شاید روزی که رئیس جمهور وقت، راه‌اندازی شوراها را به عنوان یکی از گام‌های مردم‌سالاری استارت زد، هرگز نمی‌دانست که تشکیل این شوراها در استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد نه تنها سودی به حال مردمانش ندارد بلکه در طول این چهار سال به اندازه چند سال در بسیاری از شاخص‌ها به عقب خواهد رفت.

شکی وجود ندارد که شوراهای ما همانند دیگر دستگاه‌ها و مراکز تصمیم‌گیری، در سد قبیح باندبازی و طایفه‌گرایی گیر کرده و نه تنها برای صاحبان اصلی آن یعنی مردم کاری نمی‌کند، بلکه با ظاهر شیک‌تری به عقب‌گرد این استان کمک می‌کند.

اما در این بین شورای شهر یاسوج بیش از سایر نقاط این استان غرق در مسائل حاشیه‌ای، سهم‌خواهی‌ها و مسائلی از این دست شد؛ از سوی دیگر شورای شهر چهارم در مقطعی پا به عرصه حیات خود گذاشت که قاطبه جامعه برای تغییر در سطح خرد و کلان پای صندوق‌های رای رفتند و توقعات و انتظارات مردم از مسئولان اجرایی و قانون‌گذار بیشتر شد.

سن و سالی که نشانی از پختگی ندارد

به هر حال باید گفت که شورای اسلامی شهر یاسوج پا به چهارمین سال عمر خود گذاشت ولی پختگی و بلوغ آن هرگز نشانی از چهار سالگی ندارد!

ضعف شورا در دوره‌های قبل و عدم رضایت مردم از عملکرد آنها موجب شد تا موج تغییر 24 خرداد در سطوح مختلف انتخابات به ایستگاه شوراها نیز برسد و مردم از بن و بیخ یک شورای یک دست جوان را انتخاب کنند.

 

8 نفر از اعضای شورای شهر یاسوج

باید گفت که جوانی و تحصیلکرده بودن عمده 11 نفر انتخابی مردم در شورای چهارم از ویژگی‌های بارز این دوره از شورا است ولی آنگونه که پیش می‌رود و در این چهار ماه از عملکرد این شورا دیده شد، به نظر می‌رسد جوان بودن ترکیب 11 نفره این شورا در کنار ضعف‌های ساختاری و مدیریتی شوراهای شهر و روستا، خود یک ضعف بزرگ‌تر باشد؛ چرا که شورای چهارم شهر یاسوج از جوانی خود نه برای مطالبه‌گری و چابکی بلکه برای خامی و بی‌تجربگی سهم برده و این می‌تواند به نقطه ناامید کننده‌ای از انتخاب 24 خرداد مردم شهر یاسوج بدل شود.

* شورای چهارم نیز رویه شکست خورده شورای گذشته را پیش گرفته است

رصد افکار عمومی و نشستن پای صحبت شهروندان به ویژه جوانان به خوبی این نگرانی‌ها از شورای شهر یاسوج را نشان می‌دهد.

مردم می‌گویند این شورا هم آن چیزی نبوده که برای انتخابش سر و دست شکسته شد.

چهار ماه از عمر این دوره از شورا می‌گذرد و با هر شهروندی که صحبت می‌کنیم نمی‌داند شورای شهر یاسوج چه برنامه‌ای دارد، چه کاری انجام داده و چه تصمیمی را برای رفاه بیشتر آنها در زمینه‌های مختلف گرفته است.

شورای شهر رویه گذشته را پی گرفته و در سکوت خبری دور از چشم موکلان خود و نمایندگان افکار عمومی (رسانه‌ها) به جای پرداختن به مسائل کلان شهر هنوز اندر خم یک کوچه است که کدام فرد در شهرداری استخدام شود و کدام یک استخدام نشود!

تخصص شورای چهارم، فقط در پوسترهای انتخاباتی آنها بود

مردم در انتخاب متفاوت خود در شوراهای شهر، تخصص افراد را روزنه‌ای برای اتخاذ تصمیمات راهگشا در مسیر آبادانی شهر خود می‌پنداشتند ولی در این چهار ماه هیچ بویی از تخصص و کار کارشناسی در این پارلمان محلی نیامده است.

دو باندی و انشقاق در شورای شهر یاسوج از همان روزهای نخست هویدا بود، آنگاه که برای تشکیل جلسات شورا برای انتخاب و یا ابقای شهردار و به رسمیت رسیدن آن، گروهی از اعضا در جلسات حضور نمی‌یافتند تا شورا از رسمیت بیفتد.

* ترکیب 5+6 شورای شهر یاسوج

همان چیزی که نام ترکیب 6+5 به خود گرفت، اعضای شورا به دو گروه تقسیم شدند و هر گروه منافع و برنامه‌هایی دارد؛ با وجود همین اختلافات بچه‌گانه بود که شهرداری که تازه آب دیده شد و برای اجرای برنامه‌هایش تازه مسلط شده بود، کنار گذاشته شد.

باید اذعان کرد که شورایی که فلسفه وجودی‌اش مطالبه‌گری و پیگیری حقوق شهروندان در همه زمینه‌هاست، همه وسعت نگاهشان به شهرداری یاسوج می‌رسد و تصور می‌کنند که همه بود و نبود خود و موکلانشان از مسیر شهرداری یاسوج می‌گذرد!

مردم یاسوج در 2 راهی پشیمانی و تردید!

این شورا در ساده‌ترین و مقدماتی‌ترین موضوعات نه تنها وحدت و انسجامی ندارند بلکه اختلافات شدیدی دارند.

شکی وجود ندارد که دود این ضعف‌ها و اختلافات به چشم مردم می‌رود از سوی دیگر با این روند، شهردار یاسوج نیز تکلیف خود را نمی‌داند و عملا کار خاصی برای شهروندان نمی‌تواند انجام دهد.

پارلمان محلی یاسوج (شورای شهر) طرح خاصی تاکنون برای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه نداده و اصلا گویا چنین پتانسیلی را ندارند و از طرفی نیز لایحه‌های شهرداری نیز در تور دو باندی و برخی منافع شخصی و عدم تخصص‌گرایی ماندند تا مردم نیز در دو راهی امید و تردید چشم به آینده این شورا بدوزند!

---------------------

گزارش از: کریم بنام

---------------------

انتهای پیام/82005/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول