اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد

مایه‌کوبی 866 هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری بروسلوز

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از مایه‌کوبی 866 هزار و 103 راس گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز طی 9 ماه گذشته در استان مرکزی خبر داد.

مایه‌کوبی 866 هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری بروسلوز

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک سید سعید حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بخش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بالغ بر 866 هزار و 103 راس گاو و گوسفند علیه بیماری بروسلوز و 571 هزار و 209 راس دام علیه بیماری شاربن مایه کوبی‌ شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین 8 هزار و 519 قلاده سگ‌های گله و خانگی علیه بیماری هاری واکسیناسیون شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه این استان به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد، گفت: این مهم سبب شده است تا احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی از جمله تب برفکی و یا سایر بیماری‌های عفونی و واگیردار دام به طور بالقوه افزایش داشته باشد.

حسینی با اشاره به اینکه بررسی و مراقبت به عنوان یک بستر شناسایی بیماری‌ها و گام اول کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها محسوب می‌شود، ادامه داد: اداره ‌کل دامپزشکی در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و پیشرفته‌ترین برنامه‌ها، نرم‌افزارها و به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی (GIS) در سه سطح شهرستان، استان و کشور امکان گزارش‌دهی عملیات بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاهترین زمان ممکن به صورت اینترنتی فراهم کرده است.

به گفته وی در 9 ماهه نخست سال جاری بالغ بر یک هزار و 620 مورد مراقبت فعال تب برفکی در این سامانه ثبت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: در طول این مدت در مجموع 89 کانون بیماری‌های گروه یک شامل تب برفکی، آبله، PPRو 37 کانون بیماری‌های گروه دو دامی توسط بخش خصوصی و دولتی گزارش و ثبت شده است.

حسینی خاطر نشان ساخت: از اهداف اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی همچون تب برفکی، آبله، شاربن و مبارزه با بیماری‌های مشترک همچون بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و… است.

وی گفت: در نه ماه امسال همچنین بالغ بر سه میلیون و 545 هزار و 397 راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی مایه‌کوبی شده‌اند.

انتهای پیام/87005/ع30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول