اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اشتغال زندانیان قزوین گزارش می‌دهد

زندان‌های قزوین، کارگاه حرفه‌آموزی زندانیان

زندان‌های استان قزوین به کارگاه هویت‌سنجی و حرفه‌آموزی برای زندانیان این استان تبدیل شده‌اند.

زندان‌های قزوین، کارگاه حرفه‌آموزی زندانیان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اشتغال زندانیان به امور و حرفه‌های مختلف در زندان‌های استان قزوین به عنوان اصلی مهم و مورد توجه قرار گرفته است.

فرصت‌های اشتغال در زندان‌ها با توجه به نیاز کشور امری بدیهی است و بهره‌گیری از توان بسیاری از زندانیان برای حرفه‌آموزی و حتی آموزش انواع مهارت‌ها توسط اداره کل زندان‌های قزوین در حال پیگیری است.

در حال حاضر حجم قابل توجهی از زندانیان حاضر در ندامتگاه‌های استان قزوین با حضور روزانه در کارگاه‌های اشتغال به تولید و کار در بخش‌های فنی و حرفه‌ای سرگرم هستند.

توجه به بخش‌های فرهنگی نیز جزو اولویت‌های دیگر و مهم در میان زندانیان استان قزوین است.

راه‌اندازی متعدد کتابخانه‌های اختصاصی برای مطالعه زندانیان بسیار پراهمیت و ویژه است که افراد زندانی را بیشتر با منظومه‌های فرهنگی، دینی و اعتقادی آشنا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اینکه اشتغال به عنوان یکی از سندهای مهم در توسعه جامعه مورد توجه است، اظهار داشت: تلاش برای خودکفایی با توسعه اشتغال مهیا شده و از این نطر نیازمند نگاه ویژه در این بخش هستیم.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: حضور زندانیان در ندامتگاه‌ها در شهرها باید با ایجاد اشتغال برای آنها همراه باشد.

زرینه با اشاره به ضرورت تلاش برای تربیت جوانان معتقد و ارزشی در جامعه اسلامی ابراز داشت: عدم شناخت صحیح از آسیب‌ها در نهایت به حضور جوانان در زندان منتهی شده که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهر بویین زهرا با اشاره به اینکه متولیان امور زندان باید زمینه هرچه بیشتر اشتغال و کار را در زندان‌ها مهیا کنند، ابراز داشت: در این راستا گسترش مشاغل فنی از رویکردهای مهم برای زندانیان است.

زرینه با اشاره به تأکید روایات و احادیث اسلامی بر بهره‌گیری کامل از فرصت‌های عمر ابراز داشت: توجه به مباحث مختلف از جمله مطالعه و امور فرهنگی در جامعه زندانیان بسیار مورد اهمیت است که این مهم البته به طور ویژه در حال پیگیری است.

امام جمعه شهر بویین زهرا با بیان اینکه مسئولان باید با نگاه ویژه زمینه را برای ارتقای تعالی جوانان مهیا کنند، تصریح کرد: زندان‌ها نه به عنوان محلی برای فرصت‌سوزی بلکه باید اماکنی برای تربیت و آموزش انواع مهارت‌ها فنی و فرهنگی به زندانیان باشد.

زرینه ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن جامعه در مسیر خودکفایی رشد و تقویت زندانیان برای حرفه آموزی و اشتغال بهنگام می‌تواند به اصل توسعه جامعه کمک کرده و در این راستا اثرگذار واقع شود.

حمیدرضا فراست طلب نیز در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر اشتغال به کار زندانیان به عنوان یکی از اهداف مهم بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی است و آنها را برای بازگشت به آغوش اجتماع آماده می‌سازد.

مدیرکل زندان‌های استان قزوین تأکید کرد: بی‌گمان اشتغال به کار زندانی پایه اصلی بازپروری است، به دلیل اینکه در ایام تحمل حبس، فرصت مناسبی برای آموختن حرفه و فنی متناسب با استعداد و توانایی خود پیدا می‌کند و حرفه‌آموزی و کسب مهارت، او را از خطرات بیکاری و تن‌پروری رها می‌کند.

وی یادآور شد: اصلاح مددجویان از مهم‌ترین اهداف زندان‌بانی است و این مهم با میزان دانش و آگاهی پرسنل زندان به ویژه کارشناسان این بخش رابطه‌ای تنگاتنگ دارد.

اشتغال همانطور که گفته شد به رکن اساسی در میان زندانیان بدل شده است که زمینه بالندگی، حرفه آموزی و کشف استعدادهای ذاتی را مهیا کرده است.

ابوالفضل حسینی مراد آبادی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا گفت: در حال حاضر 72 نفر از زندانیان واجد شرایط در این حرفه مشغول به کار بوده و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار هزار سبد چسب بسته‌بندی شده است که این امر موجب درآمدزایی برای بخش عظیمی از مددجویان این مرکز می‌شود.

رئیس زندان شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی تنوع اشتغال نشسته در زندان گسترش یابد.

حسینی مرادآبادی اظهار داشت: ایجاد اشتغال در داخل بندها اقدامی ارزشمند و سودمند برای زندانیان و زندان است.

وی افزود: بسیاری از زندانیان بنا به نوع جرم ارتکابی و یا عدم توانایی در تودیع وثیقه در زندان تحمل حبس کرده و فشارهای زیادی را متحمل می‌شوند.

رئیس زندان شهرستان بویین زهرا تصریح کرد: نداشتن درآمد برای امرار و معاش خانواده، بی‌کاری و به هدر رفتن اوقات فراغت از جمله فشارهای دوران تحمل حبس است که مددجویان را منزوی می‌کند.

وی عنوان کرد: طرح اشتغال نشسته در بندها کمک شایانی به خلاءهای روحی و روانی زندانیان کرده و تحمل حبس آنها را هدفمند کرده است.

مجید زکی‌زاده در این خصوص اظهار داشت: با راه‌اندازی این کارگاه‌ها زمینه اشتغال 50 نفر از مددجویان فراهم شده و روزانه بیش از 10 تن قند و شکر در کارگاه شماره دو، بسته‌بندی و روانه بازار می‌شود.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان قزوین افزود: با اجرای این طرح در مجموع یک هزار و 850 نفر از مددجویان در زندان‌های استان قزوین شاغل هستند.

این مسئول کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و کاهش فشارهای ناشی از بی‌کاری و فقر مالی را از ویژگی‌های مهم توسعه اشتغال در زندان‌ها برشمرد و عنوان کرد: در سال جاری توسعه اشتغال و حرفه‌‌آموزی زندانیان در دستور کار این مرکز قرار گرفته و بسیاری از برنامه‌های زیربنایی از جمله تولید دام مولد در حال گسترش است.

زکی‌زاده همچنین به سایر فعالیت‌های شغلی مددجویان اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی بیش از 200 تن ذرت علوفه‌ای از مجتمع کشت و صنعت فارسیان برداشت شده و در این بخش 60 نفر از مددجویان اشتغال به‌کار دارند.

بر این اساس لازم است با گسترش و بهبود فضای اشتغال و فرهنگ در میان اقشار زندانیان زمینه‌ای مناسب و مطلوب را برای تربیت و آموزش به زندانیان مهیا کرد تا این مهم بتواند پس از آزادی هر کدام از زندانیان را به عناصری خلاق، مورد اعتماد و اطمینان کامل عمومی و شهروندی و فرهنگ دوست بدل کرده و زمینه ارتقای شهرها مهیا کند.

انتهای پیام/77005/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول