اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رسول جعفریان در اصفهان:

فقه سیاسی جهان اسلام دچار تشتت تئوری است / ضریب نفوذ الازهر کاهش یافته است

پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه فقه سیاسی جهان اسلام دچار تشتت تئوری است، گفت:‌ ضریب نفوذ الازهر در جهان اسلام کاهش یافته است.

فقه سیاسی جهان اسلام دچار تشتت تئوری است / ضریب نفوذ الازهر کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس در اصفهان حجت‌الاسلام رسول جعفریان شامگاه پنج‌شنبه در سلسله نشست‌های گوهر معرفت که با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با کانون حسنات با موضوع سیره نبوی و فقه سیاست برگزار شده بود، اظهار داشت: امروز یک آشفتگی وضعیتی و بحران اجتماعی در جهان اسلام از لحاظ تئوری در موضوع ارتباط سیاست و حکومت با سیره نبوی شاهد هستیم.

وی بیان داشت: این ضعف تئوریک فقط جنبه فکری ندارد بلکه دارای تبعات عملی مضر در صحنه جهانی است.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: در حال حاضر یک دولت ناپیدایی با قدرتی در حد ابرقدرتی جهان اسلام را در تصرف خود گرفته است.

وی افزود: این دولت ناپیدای مضر که دارای سرباز، قدرت مالی، نظامی و حمایتی است با نام القاعده فعالیت می‌کند، از همه مهم‌تر اینکه این گروه القاعده با تمسک به سیره نبوی، ادعای تحقق اسلام واقعی در صحنه جهان را دارد.

وی با اشاره به کاهش ضریب نفوذ الازهر در جهان اسلام کنونی و نابودی اعتبار آل سعود گفت: ما در حال حاضر با یک پدیده دینی بسیار سنگین و ریشه‌دار و افراطی در جهان اسلام مواجه هستیم که فتوای مفتی‌های القاعده و وهابیت مصداق آنها است.

وی تاکید کرد: اهل تشیع چون بر اساس تفکر حضرت علی(ع) است و اساس تفکر حضرت علی(ع) بر اساس سیره نبوی است و چون بر سیره نبوی در کنار قرآن قائل بود، رجحان دارد.

پژوهشگر تاریخ با بیان تجدد آراء و نظرات پیرامون حکومت اسلامی در جهان گفت: عده‌ای بر مبنای تفکرات اخوان‌المسلمین، برخی بر مبنای آل سعودی است، عده‌ای دیگر بر مبنای القاعده و عده‌ای دیگر با تمسک به سیره نبوی و میراث گران‌بهای روحانی و علما و تشیع جمهوری اسلامی است.

وی از لزوم توجه به تطبیق و تفکر و تبیین فقه سیاست بر اساس سیره نبوی گفت و اظهار داشت: دوری و اجتناب از روزمرگی استناد به سیره نبوی، کاری که مفتی‌های وهابیت امروز در جهان اسلام انجام می‌دهند ضرورت دارد.

جعفریان با بیان اینکه فقه سیاسی و حکومتی در جهان اسلام به شدت دچار تشتت تئوری در اساس حکومت‌داری شده است و ورود متفکران برای تبیین و تعیین یک تئوری ثابت حکومت‌داری بر اساس سیره نبوی در جهان اسلام ضرورت دارد.

انتهای پیام/63030/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول