اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

بیماری‌های قلبی ـ عروقی نخستین‌ علت مرگ در کردستان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیماری‌های قلبی ـ عروقی نخستین‌ علت مرگ در کردستان است.

بیماری‌های قلبی ـ عروقی نخستین‌ علت مرگ در کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سالن دولت استانداری به بیان برنامه عملیاتی استقرار سند تغذیه و امنیت غذایی در استان پرداخت و اظهار کرد: امروزه بیش از 2 میلیارد نفر در جهان از دریافت حداقل مقدار ریزمغذی‌ها محروم هستند.

وی تصریح کرد: کمبود آهن کمبود ویتامین آ و اختلالات ناشی از کمبود ید شایع‌ترین فرم‌های سوء تغذیه ریزمغذی‌ها به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما علاوه بر کمبود سه ریزمغذی فوق کمبود کلسیم ،ویتامین ب 2، ویتامین د و روی نیز شایع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان داشت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در کردستان 68 درصد جمعیت استان روغن نباتی جامد مصرف می‌کنند و  88 درصد جمعیت استان هم در هفته ماهی مصرف نمی‌کنند.

بیدارپور اعلام کرد: کمتر از 7 درصد جمعیت استان روزانه 5 واحد یا بیشتر میوه و سبزی مصرف می‌کنند و نزدیک به 28 درصد نیز روزانه میوه و یا سبزی مصرف نمی‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: متوسط دریافت کلسیم در استان کردستان 55 درصد نیاز روزانه است که این مقدار در کشور 57 درصد است.

بیدارپور اظهار داشت: بیماری‌های قلبی-عروقی با 41.47درصد اولین علت مرگ را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 45 درصد جمعیت 15 تا 60 سال استان دارای اضافه وزن و یا چاق هستند، ادامه داد: در این افراد متوسط انرژی و پروتئین دریافتی به ترتیب 120 درصد و 130 درصد مقادیر توصیه شده روزانه است.

وی با بیان اینکه 27 درصد افراد در استان فعالیت جسمانی کم دارند، بیان داشت: نزدیک 23 درصد از پروتئین دریافتی روزانه از گوشت، تخم پرندگان و لبنیات است، که میزان مطلوب بیش از 50 درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به اهداف استانی سند تغذیه و امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: افزایش سواد تغذیه‌ای گروه‌های هدف حداقل به میزان 50 درصد سال پایه، افزایش میانگین دریافت اقلام اصلی سبد غذایی «میوه ها،سبزی‌ها،شیر و لبنیات و حبوبات» و کاهش میزان نمک، قندهای ساده و چربی موجود در فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی به میزان 30 درصد سال پایه از جمله اهداف سند تغذیه است.

بیدارپور در پایان کاهش حداقل 30 درصد از عوامل خطرزای محصولات کشاورزی و غذایی، حفظ و ارتقاء پوشش مصرف نمک یددار تصفیه شده در حداقل 95 درصد خانوارهای استان، استقرار کامل برچسب‌گذاری تغذیه‌ای در تمام محصولات غذایی فرآوری شده متناسب با سطح سواد تغذیه‌ای کشور و کاهش شیوع سوء تغذیه پروتئین انرژی را از دیگر اهداف سند تغذیه و امنیت غذایی استان ذکر کرد.

انتهای پیام/79003/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول