اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش آشنایی با حریم‌ها و خطرات شبکه‌های توزیع نیروی برق پیشنهاد شد

استفاده از بیمه بدون رأی برای کارگران توسط کارفرمایان

بازرس اداره‌کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: کارفرمایان برای بیمه کردن کارگران خود از بیمه بدون رأی دادگاه استفاده کنند تا بدون معطلی به پرونده آنها رسیدگی شود.

استفاده از بیمه بدون رأی برای کارگران توسط کارفرمایان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حمیدرضا رستمی امشب در دومین همایش عمومی آشنایی با حریم‌ها و خطرات شبکه‌های توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، اظهار داشت: مهمترین افرادی که می‌توانند از حوادث پیشگیری کنند، افراد مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: تمام صاحب‌کاران، کارگران، مالکان و کارفرمایان و پیمانکاران باید با حریم خطوط برق آشنایی کافی داشته باشند و برای رعایت حریم برق آموزش‌های لازم را ببینند.

بازرس اداره‌کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطر نشان کرد: طبق آیین‌نامه ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، طبق قانون حریم خطوط برق مصوب 1347 مالکان ساختمان، کارفرمایان، پیمانکاران به ویژه داربست‌بندها، قالب‌بندها، جوشکاران اسکلت فلزی و نماکاها موظفند که حریم خطوط برق را رعایت کنند.

رستمی با اشاره به اینکه تمام کارخانجات و کارگاه‌ها باید مبحث 12 مقررات ملی ساختمان را  در رابطه با ایمنی و بهداشت رعایت کنند، تصریح کرد: یکی از وظایفی که شهرداری‌ها دارند، صدور پروانه ساختمانی برای مالکان است که مالکان بعد از صدور پروانه باید به شرکت توزیع نیروی برق مراجعه و از آن جا نیز تاییدیه دریافت کنند.

وی عنوان کرد: اداره‌کل بازرسی کار استان کرمان در کنار ادارات  کل اجرایی استان به منظور نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آیین نامه‌های حفاظت فنی و بهداشت کار از طریق مراجعه مستقیم به کارگاه‌های مشمول این قانون و بازرسی از تمام قسمت‌ها برای حفظ صیانت نیروی کار و منابع مالی کشور انجام وظیفه می‌کنند.

بازرس اداره‌کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بازرسان کار به دو شکل دوره‌ای، موردی و بر اساس تقاضای کارگران،‌ کارفرمایان و مراجع ذیربط درچارچوب وظایف قانونی خود از کارگاه‌های مشمول این قانون بازرسی می‌کنند، گفت: گزارش آنها در حکم گزارش ضابطان دادگستری است.

رستمی اضافه کرد: با حوادث زیادی سر و کار داشته‌ایم که یکی از این موارد برق گرفتگی و عدم رعایت موازین ایمنی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و … بوده است.

وی با اشاره به ماده 85 قانون کار مشتمل بر اینکه مسئولیت حفظ و صیانت از نیروی انسانی بر عهده کارفرما است، بیان داشت: وقتی پیمانکاران وارد کار می‌شوند، باید از مالک، پروانه ساختمانی را درخواست و در صورت داشتن تاییدیه از شرکت توزیع نیروی برق مبنی بر رعایت حریم خطوط برق کار خود را آغاز کنند.

بازرس اداره‌کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان اذعان داشت: کارگر فردی است که به هر عنوان به دستور کارفرما در قبال دریافت حقوق یا مزد کار می‌کند و پس ملاک کارگر دریافت مزد و تبعیت از دیگری است، یعنی کار او در خدمت دیگری است.

رستمی بیان داشت: کارفرما کسی است که  طرف قرارداد کار است و سرمایه و دارایی او تضمینی برای اجرای تعهدهایی است که در برابر کارگر به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق ماده 91 قانون تهیه ابزار، وسایل و شرایط بر عهده کارفرماست، افزود: برخی از حوادث برق گرفتگی ناشی از بی‌توجهی بعضی از صاحبکاران در رابطه با رعایت نکردن مسائل ایمنی و حریم برق است و به طور مثال برخورد جرثقیل با دکل‌های برق، وصل نشدن سیم ارت به زمین، وجود رطوبت و عایق نبودن سیم‌ها از عوامل ایجاد حادثه است.

بازرس اداره‌کل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان داشت: مواردی که از حادثه برق گرفتگی جلوگیری می‌کنند، استفاده از وسایل حفاظت فردی، استفاده از ابزار کار عایق شده، رعایت مقررات ایمنی و بهداشتی، کفش‌های عایق با ولتاژهای متفاوت، کلاه و لباس کار ضد الکتریسیته، رله حفاظت جان یا RCD، نصب کف‌پوش عایق ضد الکتریسیته متناسب با نوع ولتاژ، نصب علائم هشدار دهنده، آموزش‌های عمومی و تخصصی قبل از آغاز کار، حین خدمت و هنگام تغییر شغل هستند.

رستمی در پایان با اشاره به اینکه برای جبران خسارت‌های جانی و مالی حوادث احتمالی کارفرمایان و پیمانکاران باید خود و کارکنانشان را بیمه مسئولیت مدنی کنند، عنوان داشت: کارفرمایان می‌توانند برای بیمه کردن کارگران خود از بیمه بدون رأی دادگاه استفاده کنند که در صورت ایجاد حوادث بدون اینکه پرونده در دستگاه قضایی معطل بماند، کارها خیلی سریعتر انجام شوند.

انتهای پیام/80018/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول