اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

اختلاف مسلمانان بیش از هر زمانی است/ مراد از وحدت تکیه بر مشترکات است

یکی از مراجع تقلید گفت: امروز اختلاف میان مسلمانان از هر زمانی بیشتر شده است و عامل آن هم وهابیت تکفیری است که مهمترین عامل اختلاف هستند.

اختلاف مسلمانان بیش از هر زمانی است/ مراد از وحدت تکیه بر مشترکات است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به مقامات بالای حضرت محمد (ص) گفت: مقام محمود پیامبر (ص) دارای ابعاد گوناگونی بوده که بخشی از آن مربوط به نماز شب بوده است.

وی افزود: در نماز شب انسان حسی پیدا می‌کند که در سایر نمازها این حس وجود ندارد؛ خلوص نیت، حضور قلب و سایر ویژگی‌ها در نماز شب بیش از سایر نمازها هویدا می‌شود به همین دلیل دعاها هم در نماز شب مسلماً موثرتر واقع می‌شوند زیرا تابع خلوص نیت هستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بیشتر بیماری‌ها مربوط به پرخوری هستند، عنوان کرد: اگر مردم اعتدال را در مصرف غذا رعایت کنند بیشتر بیماری‌ها از آن‌ها دور می‌شوند؛ کسانی که خواب زیادی دارند اعصاب ضعیفی هم دارند و درجه هوشیاری آن‌ها نیز پایین است برهمین اساس روایاتی هم داریم که مردم را از پرخوری و پرخوابی منع کرده‌اند.

وی به هفته وحدت اشاره کرد و گفت: اهل سنت 12 ربیع‌الاول را سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) می‌دانند و شیعیان نیز هفدهم این ماه را جشن می‌گیرند؛ مابین این 2 روز را هفته وحدت نامیده‌اند تا فرصتی فراهم شود که مسلمانان اختلافات خود را کنار بگذارند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه وحدت به این معنا نیست که هیچ‌کس از عقاید خود دست بردارد و تسلیم طرف مقابل شود، خاطرنشان کرد: نویسنده نادانی اخیراً نوشته بود شیعیان اعتقاد به ولایت امیرالمومنین (ع) را رها کنند تا میان مسلمانان اتحاد برقرار شود؛ مراد از وحدت تکیه بر مشترکات است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه جنبه‌های اشتراکی مسلمانان بیش از موارد اختلافی است، اظهار کرد: اصول و فروع زیادی در میان مسلمانان مشترک است و در مواردی اختلافاتی هم به چشم می‌خورد و چون جنبه‌های مشترک بیشتر هستند باید بر همان اساس با یکدیگر متحد شویم.

وی تصریح کرد: امروز اختلاف میان مسلمانان از هر زمانی بیشتر شده است؛ در سوریه، مصر، عراق، یمن و بحرین جنگ و نزاع وجود دارد و آن هم در زمانی که مسلمانان بیش از هر زمانی نیاز به وحدت دارند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی وهابیت تکفیری را عامل اختلاف میان مسلمانان دانست و افزود: هر جا آن‌ها حضور دارند خونریزی و جدال شروع شده است؛ سالیان دراز در کشور ما شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کردند ولی از وقتی پای وهابیت به میان مسلمانان باز شده جنگ هم آغاز شده است و در سوریه نیز همین امر جریان دارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در همه کشورهای اسلامی پیروان مذاهب گوناگون اسلامی و حتی ادیان مختلف در کنار هم زندگی می‌کردند ولی سلفی‌ها موجب برهم خوردن آرامش شده‌اند بنابراین مهمترین عامل اختلاف در میان مسلمانان همین اقلیت نادان وهابیت سلفی هستند؛ رسوایی‌هایی که در سوریه به نام جهاد نکاح صورت گرفته از جمله نادانی‌های آن‌هاست و اخیراً هم برخی وهابی‌های تکفیری گفته‌اند پیامبر اصلی ما ابوسفیان است و حضرت محمد (ص) پیامبر درجه 2 محسوب می‌شود و بعید هم نیست که پیشوای حقیقی آن‌ها و الگویشان ابوسفیان و نسل او باشند.

وی با بیان اینکه اهل سنت و حتی وهابی‌ها باید حساب خود را از تکفیری‌ها جدا کنند، گفت: اخیراً شنیدم که مفتی عربستان سعودی گفته است تکفیری‌ها عقیده‌ای باطل و غیر قابل قبول دارند و هیچ مسلمانی حق ندارد مسلمان دیگری را تکفیر کند ضمن اینکه فتوا داده بود تکفیری‌هایی که عملیات تروریستی انجام می‌‌دهند بدون شک اهل جهنم هستند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به کمک برخی کشورهای عربی و نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی به تکفیری‌ها عنوان کرد: خواسته غرب این است که مسلمانان درگیر آتش و خونریزی باشند ولی چرا ترکیه و کشورهای عربی و اسلامی به آن‌ها کمک می‌کنند؟ معلوم می‌شود آن‌ها راه را گم کرده‌اند و به عامل آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید کاری کرد که موجب بی‌اعتمادی مسلمانان نسبت به یکدیگر شود، گفت: ما سفارش کردیم شیعیان نباید به مقدسات دیگران اهانت کنند زیرا سبب جنگ داخلی و کشتار می‌شود؛ هرچقدر می‌خواهید در مورد مقام حضرت علی (ع) صحبت کنید ولی به دیگران اهانت نکنید.

وی اظهار کرد: در مقابل اهل سنت نیز نباید کاری کنند که شیعیان به آن‌ها بدبین شوند؛ انتظار دارند ما با آن‌ها تفاهم کنیم بنابراین خودشان هم نباید اقداماتی همچون تغییر بافت جمعیتی، کوچ دادن شیعیان و خالی کردن بازارها از شیعیان را انجام دهند؛ باید منطقی صحبت کرده و از فریب یکدیگر بپرهیزیم.

انتهای پیام/78004/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول