اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین مطرح کرد

کشت 5 هزار هکتار پسته در قزوین

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشت پسته در این استان پنج هزار هکتار است که این آمار هر روز افزایش می‌یابد.

کشت 5 هزار هکتار پسته در قزوین

محمد پیله‌فروش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه پسته دومین محصول صادراتی کشور است که از نظر استراتژیک اهمیت بسزایی دارد، اظهار کرد: به همین دلیل کشت این محصول در این استان هر روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه نوع پسته‌هایی که در استان قزوین کشت می‌شود به دو صورت بومی و صادراتی است، ابراز داشت: قرمز پسته، سفید پسته، کارخندان، بقالی و کله‌پزی از معروف‌ترین پسته‌های بومی این استان هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه پسته‌های بومی این استان از طرح، طعم و رنگ خاصی برخوردار هستند، بیان کرد: پسته صادراتی استان قزوین نیز از وضعیت فیزیکی خوبی با مغز درشت برخوردار است.

پیله‌فروش با اشاره به اینکه رنگ سبزینه پسته‌های یاد شده بسیار کم‌رنگ و طعم آن از پسته قزوین کمتر است، اضافه کرد: این نوع پسته بیشتر مورد پسند اروپائیان، آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها است.

این مسئول با بیان اینکه انواع مختلفی پسته در استان کرمان کشت می‌شود، یادآور شد: احمدآقایی، اکبری، احدی، کله‌قوچی و ممتاز جزو پسته‌های بسیار مرغوب این استان‌اند که از طعم و کیفیت خوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی که به واسطه وقوع سونامی در کشور به وجود آمده سطح آب چاه‌های استان کرمان کاهش داده است، ابراز داشت: این مهم موجب شده تا باغداران این استان تمایل پیدا کنند که در استان‌های دیگر از جمله در قزوین که برای کشت و پرورش این محصول بهتر مهیا است مهاجرت و اقدام به احداث باغ‌های پسته کنند.

برداشت 5 تن پسته خشک در قزوین

پیله‌فروش با بیان اینکه در برخی از سال‌ها در استان قزوین تا 5 تن پسته خشک در هکتار برداشت شده است، متذکر شد: از هر کیلو پسته تر به طور متوسط یک سوم خشک در این استان می‌دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین متذکر شد: میزان تولید متوسط کشوری پسته بین 900 کیلو در هکتار تا یک تن است.

این مسئول با اشاره به اینکه شرکت‌های صادرات پسته در استان قزوین از دستگاه‌های فرآوری مکانیزه پسته استفاده می‌کنند، اظهار داشت: مدیرعامل این شرکت‌ها در باغ‌های خود از این خط‌ها استفاده کردند تا بتوانند این محصول را با کیفیت مطلوبی صادر کنند.

وی با بیان اینکه پسته‌هایی که در اواسط شهریور ماه برداشت و به داخل سبدها ریخته می‌شوند به ترمینال پسته انتقال می‌یابند، اضافه کرد: با توجه به اینکه ترمینال‌های پسته بیشتر خصوصی و برای باغ‌های خصوصی احداث شده است بیشتر باغداران اقدام به خرید چرخ پوست‌کنی پسته کردند.

پیله‌فروش ابراز کرد: چرخ پوست‌کنی یک ماشینی است که پسته داخل آن ریخته و پوست‌گیری می‌شود و در نهایت پوست آن کنار و برای شستشو به داخل تشت و وانت‌هایی می‌رود و بعد در یک بستر بتنی برای خشک کردن پهن می‌شوند که این تحقق مهم مشکلاتی از جمله آلودگی در پسته را به وجود می‌آورد.

این مسئول اظهار کرد: ولی ترمینال‌های پسته دستگاهی است که از یک طرف پسته وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود و در این فرآیند از دست کشاورز استفاده نمی‌شود و همه مراحل یاد شده را خود این دستگاه انجام می‌دهد که استفاده از آن، به شدت آلودگی در این محصول را کاهش می‌دهد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: بعد از خشک شدن پسته این محصول کیسه‌گیری می‌شود و به انبارهای مکانیزه مجهز به دستگاه‌های تهویه برای نگهداری منتقل می‌یابد تا برای فروش به خارج و داخل از کشور به مصرف‌کنندگان عرضه ‌شود که فروش این محصول نیز طبق قوانین مختص خود انجام می‌شود.

انتهای پیام/77009/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول