اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی کرمان خبر داد

رتبه نخست کرمان در تولید پسته و گردو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: کرمان رتبه نخست سطح زیرکشت و تولید پسته و گردو را در کشور دارد.

رتبه نخست کرمان در تولید پسته و گردو

عباس ملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: استان کرمان با دارا بودن رتبه نخست تولید پسته و رتبه دوم تولید گردو در کشور‌ توانایی جذب 500 میلیارد تومان‌ سرمایه در بخش‌های کشاورزی و دامی استان کرمان را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: این استان دارای 23 شهرستان است که از این تعداد 16 شهرستان زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان و مابقی منطقه جیرفت و کهنوج را شامل می‌شوند.

وی افزود: تامین غذا و امنیت غذایی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و حفاظت از منابع طبیعی از مسئولیت‌های مهم بخش کشاورزی در تحقق‌ اهداف توسعه کشور به شمار می‌آید.

ملایی بیان داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی استان کرمان‌ سعی شده با اصلاح زیرساخت‌ها و انجام اقدامات زیربنایی و فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت بهره‌برداران بخش کشاورزی و رفع موانع و مشکلات‌ قدم‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

وی تصریح کرد: اگرچه خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش شدید بارندگی‌ها و منابع آبی ضرباتی بر پیکره کشاورزی وارد کرد، اما اقدامات انجام شده چند سال اخیر نشان‌گر پیشرفت‌های بسیار خوبی در تمام زمینه‌ها است.

این مسئول ادامه داد: از کل مساحت استان کرمان‌ پنج درصد اراضی کشاورزی‌، 45 درصد مرتع، 13 درصد جنگل و 37 درصد را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: جمعیت شاغل در بخش کشاورزی 258 هزار و 633 نفر یعنی بیش از 28 درصد جمعیت شاغل استان و چهار درصد از شاغلان در بخش کشاورزی کشور است.

ملایی سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان کرمان را 29.1 درصد تولید ناخالص داخلی استان، 6.5 درصد از بخش کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: استان کرمان دارای رتبه چهارم تولید ناخالص ملی در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان افزود: مناطق بسیار مستعد و ظرفیت‌های موجود در استان کرمان با فراهم کردن امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی اهمیت ویژه‌ای برای این استان فراهم کردند که در راستای کمک به تولید و خود کفایی محصولات اساسی کشاورزی نقش ارزنده‌ای برای موفقیت‌های چشمگیر دارد.

وی ادامه داد: استان کرمان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه نخست کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.

ملایی با اشاره به تولید بیش از 2.2 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در استان کرمان گفت: قریب به 30 درصد شاغلان استان کرمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر تولیدات کشاورزی حدود شش درصد بیش از میانگین کشوری را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: استان کرمان با برخورداری از 296 هزار هکتار سطح زیرکشت و 122 هزار تن تولید پسته‌ دارای رتبه نخست سطح و تولید در کشور است که به عنوان نخستین محصول در صادرات غیرنفتی با ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار همواره نقش ارزنده‌‏ای در ارزآوری داشته و دارد.

ملایی خاطر نشان کرد: در مناطق گرمسیری استان به طور عمده خرما و مرکبات کشت می‌شود، خرما از جنبه اقتصادی و همچنین نقش آن در صنایع تبدیلی، صنایع غذایی و بسته‌بندی قابل اهمیت است و یکی از محصولات اقتصادی استان به شمار می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به برخی رتبه‌های سطح و تولید محصولات کشاورزی در استان کرمان ابراز داشت: این استان رتبه نخست سطح زیرکشت پسته و گردو، رتبه نخست تولید پسته، رتبه دوم سطح زیرکشت گل محمدی، رتبه چهارم سطح زیر‌کشت خرما و تولید ذرت، رتبه پنجم سطح زیرکشت بادام و مرکبات، رتبه ششم تولید خرما و رتبه هفتم تولید مرکبات در کشور را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به قابلیت‌های استان کرمان در زمینه باغبانی گفت: مزیت نسبی در صادرات و ارزآوری محصولات، استعداد مناسب و کم نظیر بخش باغبانی در ایجاد و حفظ اشتغال مولد، مزیت نسبی تولید، وجود اراضی شیبدار و کوهپایه‌ای ناهموار در برخی مناطق به عنوان ظرفیت‌های توسعه سطح زیرکشت، امکان ترویج توسعه کشت زعفران از جمله قابلیت‌های استان در این زمینه است.

وی ادامه داد: وجود ظرفیت تولید محصولات زراعی با عملکرد بسیار بالا مانند گندم با تولید 8.5 تن در هکتار، ذرت دانه‌ای با تولید 13.5 تن در هکتار، کلزا با تولید  6.5 تن در هکتار، وجود رقم معروف یونجه بمی، امکان کاشت و تولید بیش از 54 نوع محصول زراعی به دلیل تنوع آب و هوایی و امکان کاشت ذرت در دو فصل از سال از قابلیت‌های بخش زراعی استان کرمان است.

انتهای پیام/2446/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول