اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«روز سیاه افغانستان»، تیتر اول روزنامه‎های امروز چاپ کابل

روزنامه‎های امروز چاپ کابل در سرمقاله‌ها و ستون دیدگاه خود به واقعه (6 دی)‎، سالروز تهاجم شوروی به افغانستان پرداخته و آثار و پیامدهای زیانبار آن را بررسی کردند.

«روز سیاه افغانستان»، تیتر اول روزنامه‎های امروز چاپ کابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، روزنامه‎های امروز چاپ کابل سرمقاله‎ها و مطالب اصلی خود را به سالروز حمله شوروی سابق به افغانستان (روز سیاه) اختصاص دادند که بخش‎های اصلی آن در زیر آمده است.

روزنامه «سخن جدید»، دیدگاه اصلی خود را به تهاجم شوروی سابق به افغان در ششم دی‎ماه 1358 خورشیدی اختصاص داده و نگاشته است: اتحاد جماهیر شوروی که خیال رسیدن به آب‎های گرم را از مسیر افغانستان در سر می‌پروراند، پس از یک دهه نبرد نابرابر با مجاهدانی که هرگز قصد سرخم کردن در برابر متجاوزان را نداشتند، در افغانستان گیر افتاد و این حضور جنگ‌جویانه خسارت‎های مادی و معنوی زیادی را برای مردم افغانستان به بار آورد.

این روزنامه افزوده است: اما نکته‌ قابل تأمل این است که توان ایمانی و نیروی دینی مردم افغانستان توانست مجاهدان افغان را در این نبرد نابرابر پیروز کند ولی فردای پیروزی برای افغانستان بار دیگر با خونریزی و جنگ همراه شد، جنگی‌ که میان احزاب هم ‎سنگر در گرفته و باعث ویرانی‎های مضاعف در کشور، به خصوص پایتخت شد.

روزنامه سخن جدید در ادامه خاطرنشان کرده که این وضعیت را می‎توان نتیجه بی‎تجربه‌گی و بی‎برنامه‌گی داخلی از سوی احزاب پیروز از یک‎سو و دسیسه‎های خارجی‌هایی که خویشتن را به عنوان عوامل جایگزین شوروی پیشین تصور نموده و برای آن آمادگی می‎گرفتند از جانب دیگر، وضعیت را بار دیگر به تاریکنای تسلط تروریسم در کشور سوق داد.

این همان چیزی بود که مجاهدان افغان تصور آن را نداشتند و برای دولت‎سازی در سنگرهای جهاد فکر و برنامه‎ای منظم و مطلوبی نداشتند، لذا در چنگ چنین دسیسه‌ای از پا افتاده و با شکست مواجه شدند.

روزنامه «ماندگار»، ششم دی ماه 1368 خورشیدی، سالروز لشکرکشی شوروی سابق به افغانستان را پند بزرگ در تاریخ عنوان کرده و نگاشته است: وقوع رویداد شش دی ماه و پیامدهای فاجعه‌بار آن، بهترین کتاب برای مطالعه و شناخت کشوری به‌ نام افغانستان است که باید از آن درس‌ها گرفت و و تجربه‌ها اندوخت.

این روزنامه افزوده است: اکنون 34 سال پس از تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان، عظمت جهاد مردم افغانستان هر روز بیش‎تر آشکار می‌شود، تاریخ گواه است که روسیه تزاری و بعدها روسیه کمونیستی بر هر کشوری که استیلا می‌یافت، به ‌سرعت تاریخ، فرهنگ و تمدن آن‌ها را استحاله و دگردیس می‌کرد اما تجربه افغانستان و تجاوز ارتش سرخ این طلسم را برای همیشه درهم شکست و به این معادله نتیجه معکوس بخشید.

به اعتقاد روزنامه ماندگار، هم‌اکنون نیز شماری از چهره‌های وابسته به رویداد 6 دی‌ماه، نظریه‌پرداز شده‌اند و در میان مردم تخم نفاق می‌پاشند و شب و روز یاوه می‌بافند، حتی شماری از آن چهره‌های منفور از پشت رسانه‌های معلوم‌الحال، تئوری خشونت را ترویج کرده، به مردم افغانستان توهین می‌کنند و برخی اقوام را «حرامی» می‌خوانند.

روزنامه «8صبح»، در دیدگاه رسمی خود، جنگ را میراث لشکرکشی شوروی در این کشور دانسته و نگاشته است: اسناد نشان می‌دهد که «حفیظ‌الله امین» و «نورمحمد تره‌کی»، رهبران حزب کمونیستی «خلق» در افغانستان حداقل 20 بار از مسکو خواسته بودند برای حفظ اقتدار آنان، به افغانستان نیرو بفرستند و رژیم ایدئولوژیک تره‌کی-امین که از رقابت‌های استخوان‌شکن داخلی هم رنج می‌برد، استبداد بی‌مانندی را به مردم افغانستان تحمیل کرده بود.

این روزنامه در ادامه نوشته است: جنگ‌های خونینی که آن زمان به‌وقوع پیوست، زیربنای اقتصادی افغانستان را نابود کرد و به‌ دلیل تمرکز جنگ در روستاها، نیروهای شوروی دست به بمباران‌های گسترده و بی‌رحمانه زدند، این بمباران‌ها سبب شد که زیربنای اقتصاد کشاورزی در روستاهای کشور نابود شود، صدها هزار انسان جانشان را از دست بدهند و میلیون‌ها نفر آواره شوند.

8صبح در پایان یادآور شده که اثرات ناگوار و مخرب آن دوران تا زمان حال در زندگی مردم افغانستان محسوس است، جنگی که اکنون در افغانستان جریان دارد، به نحوی در جنگ‌های آن زمان ریشه دارد.

روزنامه «انصاف»، در یادداشتی، از ششم دی‌‎ماه 1358 و سالگرد حمله شوری به افغانستان به عنوان آغاز یک بحران مهار نشدنی در افغانستان یاد کرده و نوشته است: اگر روس‎ها می‎دانستند که با اشغال نامعقول افغانستان، به چه بحرانی در منطقه دامن زده و چه خدمتی به آمریکا و غرب در باز شدن پای آنان به خاورمیانه انجام می‎دهند، هیچ‎گاه به قصد اشغال به افغانستان تجاوز و لشکرکشی نمی‎کردند.

نویسنده در ادامه آورده است: بحران طولانی و مهار نشدنی کنونی در افغانستان و منطقه، حاصل سوء تدبیر و عدم قابلیت سیاسی رهبران وقت «کرملین» است.

روزنامه «جامعه باز»، نیز سرمقاله خود را به سالگرد حمله شوروی سابق به افغانستان اختصاص داده و نوشته است: بازخوانی این رخداد، امروزها یکی از ضرورت‎های اصلی دوره و زمانه افغانستان است، بحث انتقال قدرت سیاسی در تاریخ و فرهنگ سیاسی افغانستان همواره یک معمای لاینحل بوده است.

نویسنده سرمقاله جامعه باز نگاشته است: ششم دی‎ماه در تاریخ سیاسی افغانستان از اهمیت بسیار برخوردار است زیرا تداوم سنت سیاسی گذشته تلاش برای حفظ قدرت سیاسی تا آخرین رمق می‎تواند همچنان یک گزینه مطرح و جدی باشد.

هفته‎نامه «انسجام»، در گفت‎وگوی این هفته خود به مناسبت ششم دی‎ماه با «نعمت‎الله غفاری»، از فرماندهان برجسته دوران جهاد و عضو پارلمان افغانستان مصاحبه کرده و به نقل از وی نگاشته است: مردم افغانستان در مجموع، نه تنها در آن برهه از تاریخ، بلکه در طول تاریخ چند هزار ساله این سرزمین روحیه ذلت‎ناپذیری، شهامت و شجاعت را دارا بودند و تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم گواه این مدعاست.

وی افزوده است: اگر جهاد مقدس مردم افغانستان نبود، تحکیم و تداوم حکومت کمونیستی در افغانستان برای منطقه‎ای که ما در آن زندگی می‎کنیم، اثرات بسیار خطرناکی در پی داشت، شما می‎دانید که ارتش سرخ شوروی به هر کشوری از جهان که هجوم برد، پیروز و موفق بازگشت و اگر این حرکت تداوم می‎یافت، هیچ یک از کشورهای منطقه در امان نمی‎ماندند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول