اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف آذربایجان غربی خبر داد

وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی آذربایجان غربی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی خبر داد و گفت: از این تعداد 120 پرونده از ابتدای امسال طرح دعوی شده است.

وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه حجت‌الاسلام علی مصائبی پیش از ظهر امروز در همایش هم اندیشی وقف و قضا که در تالار اجتماعات این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در راستای پیشگیری از جرائم وقفی و همچنین رسیدگی به پرونده‌های موقوفات تلاش‌های خوبی در استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با تلاش دادستان‌ها و قضات استان جلوی تعدی و تجاوز بسیاری از سودجویان و متصرفان گرفته شده است، تصریح کرد: امسال تعداد 58 رای به نفع موقوفات صادر و از این تعداد 36 رای نیز اجرایی شده است.

مصائبی از وجود 235 پرونده موقوفه در محاکم قضایی خبر داد و افزود: از این تعداد 120 پرونده از ابتدای سال جاری طرح دعوی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی بی‌توجهی به ثبت موقوفات را یکی از دلایل تجاوز و تعدی به حقوق موقوفات دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب و فرهنگ سازی در خصوص جایگاه وقف مردم نسبت به ثبت اموال موقوفه خود اقدام کنند تا ضمن جلوگیری از دست درازی‌های برخی افراد سودجو، نیت واقفان نیز عملی شود.

وی در ادامه از نبود نیروی حقوقی در دفاتر اوقاف و امور خیریه شهرستانها خبر داد و اظهار داشت: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به دلیل مشکل مالی و نیروی انسانی در تامین نمایندگان حقوقی ادارات شهرستانها با مشکل مواجه است و از این رو خواستار همکاری بیشتر قضات و دادگستری استان با این اداره کل است.

مصائبی حفظ و حراست از موقوفات را که افراد حتی از عزیزان خود نیز دریغ کرده و وقف کارهای خیر کرده‌اند، رسالتی سنگین خواند و افزود: برخی‌ها آنچنان ماهرانه وارد شده و نسبت به تصرف موقوفات دست برده‌اند که بدون وجود قوه قهریه هیچ راهی برای باز پس‌گیری و احقاق حق موقوفات باز نمی‌گذارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اذعان داشت: جای بسی تأسف است که برخی از متصرفان شخصیت حقوقی دارند، برای مثال اداره‌ای که موقوفه است و خود آنها نیز از این امر مطلع هستند چرا نمی‌خواهند آن را قبول کنند.

وی تفاهم‌نامه با اداره کل منابع طبیعی را اقدامی موثر در پیشگیری از جرایم وقفی و همچنین طرح دعوی در مراجع قضائی خواند و افزود: با اجرای این تفاهم‌نامه 90 درصد مسائلی که باید پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شد، با تعامل حل و فصل شد.

گفتنی است در ادامه همایش ضمن تجلیل از توکل حیدری، رئیس کل دادگستری و محسن شکرنیا، مدیرکل صدا و سیمای آرذبایجان غربی از تعدادی از قضات و دادستان‌های استان نیز تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/61009/صا30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول