اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی خبر داد

اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به روش B.O.T

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از توانمندی‌های بخش خصوصی در قالب تامین منابع مالی فایناس داخلی و یا به روش B.O.T بهره‌مند می‌شود.

اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به روش B.O.T

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا پوررجب صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی برای اجرای پروژه‌های ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز از توانمندی‌های بخش خصوصی در قالب تامین منابع مالی فایناس داخلی و یا به روش B.O.T  بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های فاضلاب گفت: گسترش شهرها و متعاقب آن افزایش مصرف آب و تولید فاضلاب، اجرای سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب به منظور کنترل آلودگی، امکان استفاده مجدد و در نتیجه کاهش فشار بر منابع تامین آب را ضروری می‌سازد.

پوررجب اضافه کرد: دفع فاضلاب به روش سنتی و با حفر چاه‌های جذبی و نفوذی در قدیم و به دنبال آن آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و  تخلیه فاضلاب به معابر شهر و همچنین روش جمع آوری فاضلاب به شکل سنتی به صورت غیر بهداشتی فاضلاب که باعث شیوع امراض مختلف در سال‌های گذشته می‌شد، لزوم اهمیت ایجاد شبکه مدرن جمع‌آوری فاضلاب را دو چندان کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بهره‌مندی مشترکان شهر تبریز از طرح فاضلاب را بیش از 60 درصد اعلام کردند.

پوررجب در ادامه به ارتقای سیستم مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح در تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز جریان متوسط ورودی به تصفیه خانه از 5/1متر مکعب در ثانیه به 4/2 مترمکعب در ثانیه، ظرفیت حداکثر جریان ورودی از 5/2 مترمکعب در ثانیه به 8/3 مترمکعب در ثانیه و همچنین جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه نیز از 612000 نفر به 965000 نفر یعنی 58% افزایش خواهد یافت.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه طرح ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز در سه بخش اجرایی می‌شود، گفت: با توجه به شرایط موجود، طرح ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شده که از جمله کارهای اصلاحی آن انجام اصلاحات لازم در تاسیسات موجود به منظور حفظ کارکرد فعلی تصفیه خانه ، ارتقاء کیفی و همچنین ارتقای کمی تاسیسات تصفیه‌خانه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در خصوص اهداف ارتقای طرح مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز نیز گفت: در توسعه کمی ظرفیت تاسیسات، جریان متوسط ورودی به تصفیه‌خانه، ظرفیت حداکثر  جریان ورودی و جمعیت تحت پوشش تصفیه‌خانه افزایش یافته و از افزایش تجهیزات تامین هوای فشرده با وجود افزایش ظرفیت فوق جلوگیری خواهد شد. همچنین در توسعه کیفی تاسیسات نیز نیتروژن در حد استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست حذف شده و کیفیت لجن تصفیه شده نیز ارتقا خواهد یافت.

پوررجب در ادامه به لزوم اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اشاره کرد و افزود: جمعیت تحت پوشش این طرح نیز 612000 نفر بوده و درجه تصفیه آن نیز تصفیه مقدماتی، تصفیه ثانویه و ثالثه (حذف مواد مغذی) فاضلاب خواهد بود.

وی اضافه کرد: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در غرب تبریز و در فاصله 3 کیلومتری از روستای قراملک و در جوار مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و در مساحتی بالغ بر 94 هکتار احداث خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه فرآیندهای مورد قبول در ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه STEP FEED و MLE OR SBR خواهد بود، گفت: حداکثر جریان ورودی روزانه فاضلاب 129600 مترمکعب وحداکثر جریان ساعتی نیز 8640 متر مکعب در ساعت بوده و جریان ورودی BOD5 و جریان ورودی COD آن به ترتیب 7/264 و 6/464 میلی گرم در لیتر بوده همچنین جریان خروجی BOD5 و مواد معلق (TSS) جریان خروجی نیز به ترتیب کمتر از 30 و 40 میلی متر در لیتر خواهد بود.

وی در پایان افزود: اجرای پروژه‌های ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز از توانمندی‌های بخش خصوصی در قالب تامین منابع مالی فاینانس داخلی و یا به روش B.O.T اجرا خواهد شد.

هزینه برآورد شده اجرای طرح ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز بالغ بر 300 میلیارد ریال برای فایناس داخلی و طبق مدل مالی برای روش BOT و هزینه برآورد شده برای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز 45 میلیون یورو برای فایناس داخلی و طبق مدل مالی برای روش BOT خواهد بود.

انتهای پیام/60002/ب40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول