اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رنگ سرخ زعفران بر گونه‌های بویین‌ زهرا

شهرستان بویین زهرا در سال‌های اخیر در کانون توجه برای کشت محصول زعفران شناخته شده است که به توسعه اشتغال در این شهرستان می‌تواند منجر شود.

رنگ سرخ زعفران بر گونه‌های بویین‌ زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، محدودیت‌های منابع آبی امروز بری توسعه اراضی کشاورزی شهرستان بویین زهرا بر همگان آشکار شده است.

از این رو ایده کشت و کار محصول زعفران با توجه به اقلیم جغرافیایی خشک و نیمه بیابانی شهر بویین زهرا طی شش سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا گام‌های نوپایی برای تشویق کشاورزان روستایی به کشت و برداشت این محصول برداشته است.

فرماندار بویین زهرا در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا به قابلیت‌های کشت و پرورش محصولات کشاورزی در شهرستان بویین زهرا اشاره کرد و افزود: ارتقای بخش کشاورزی شهرستان بویین زهرا با توسعه شاخص‌های حمایت‌محور طی سال‌های اخیر به انجام رسیده است.

احمدی با اشاره به ظرفیت‌های مستعد بویین زهرا در راستای کشت محصولات متنوع ابراز داشت: اعطای تسهیلات پایدار به منظور جذب بیشتر کشاورزان برای تولید جزو سیاست‌های حوزه کشاورزی در این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: شهرستان بویین زهرا با دارا بودن بیش از 25 هکتار زمین برای کشت زعفران قطب تولید طلای سرخ در استان قزوین است.

مرتضی شعبان‌نژاد عنوان کرد: کشت محصول زعفران به عنوان طلای سرخ از اواخر مرداد ماه آغاز شده و پس از دو نوبت آبیاری از اوایل آبان‌ماه سال بعد آغاز برداشت صورت می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه برداشت زعفران تا اواسط آذر ماه در شهرستان بویین زهرا ادامه داشت، ابراز داشت: نزدیک به 60 کیلوگرم زعفران خشک در سال جاری در شهرستان بویین زهرا برداشت شده است.

وی توجه به محدودیت منابع آب، توسعه محصولات کم آب و دارای توجیه اقتصادی بالا را جزو سیاست‌های اصلی کشاورزی شهرستان بویین زهرا ذکر کرد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه کشت زعفران در شهرستان بویین زهرا از سال‌های اخیر آغاز شده است، ابراز داشت: جغرافیا و شرایط شهرستان بویین زهرا ظرفیت تولید انواع محصولات کشاورزی را فراهم کرده است و شهرستان از تنوع محصولات کشاورزی زیادی تاکنون بهره‌مند بوده است.

این مسئول توسعه پروژه‌های اشتغال‌زایی کشت و برداشت زعفران بویین زهرا را مورد توجه قرار دارد و عنوان کرد: سه هکتار از اراضی بویین زهرا با حمایت جهاد کشاورزی و توسط 10 بانوی روستایی در قالب پروژه‌های اشتغال‌زایی تاکنون به زیرکشت زعفران رفته است.

وی ادامه داد: اجرای این پروژه ایجاد اشتغال و درآمد برای بهره‌برداران، افزایش رفاه خانوار، تقویت خلاقیت و اشتغال فصلی برای زنان روستایی به ویژه در مرحله برداشت را شکل داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین زهرا عنوان کرد: ارزش غذایی و کیفیت زعفران تولیدی شهرستان بویین زهرا را در گروه محصولات مرغوب کشوری قرار داده است.

وی استعداد اقلیم و خاک مناسب را برای کشت محصول  زعفران مهم دانست و ابراز داشت: استقبال ارزشمندی از کشت و توسعه محصول زعفران شهرستان بویین زهرا تاکنون به عمل آمده است.

انتهای پیام/77005/ع30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول