اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست فرصت‌های شغلی متخصصان علم اطلاعات مطرح شد

195 فرصت شغلی برای کتابداران در جهان

در نشست فرصت‌های شغلی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران و جهان در خصوص فرصت‌های شغلی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی اعلام شد که بیش از 195 فرصت شغلی برای کتابداران در جهان موجود است.

195 فرصت شغلی برای کتابداران در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فرهاد شکرانه دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه ایران و هماهنگ کننده جستجوهای کارآزمایی‌های بالینی پژوهشکده کاکرین دانشگاه ناتینگهام انگلستان صبح امروز در نشست فرصت‌های شغلی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران و جهان در خصوص فرصت‌های شغلی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با اشاره به این نکته که گستره مشاغل مرتبط با علم اطلاعات و دانش شناسی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و این گستردگی در عین حال باعث تغییر در نوع مشاغل نیز می‌شود که روزآمد ماندن را به بخش اجتناب‌ناپذیری از برنامه روزانه حرفه‌مندان رشته تبدیل می‌کند.

وی اشاره کرد که «دارا بودن مهارت» در حال جایگزین شدن با «داشتن مدرک دانشگاهی» است و افراد با مهارت، شانس بیشتری برای جذب در مشاغل را دارند که بیشتر این مهارت‌ها در سرفصل‌های رشته‌های دانشگاهی ایران نادیده گرفته شده‌اند.

شکرانه با توجه به متغیر بودن این مهارت‌ها، خودآموزی مستمر را برای همه حرفه‌مندان لازم و ضروری دانست و در این خصوص  چهار عنصر علاقه، استعداد، پشتکار و هوش را از عوامل اجتناب‌ناپذیر فردی بیان داشتند.

وی از جمله مهارت‌های مورد انتظار برای هر یک از حرفه‌مندان علم اطلاعات و دانش شناسی را مهارت‌های زبان انگلیسی، دانش تخصصی برای مدیریت داده، اطلاعات و دانش دانست و فناوری اطلاعات را بخش بنیادی برای تمام حرفه‌مندان رشته برشمرد.

شکرانه اضافه کرد: علاوه بر اینها داشتن مهارت‌های تخصصی‌تر نظیر ایجاد و مدیریت پایگاه‌های اطلاعاتی و مدیریت وب سایت‌های علمی و نشر مجلات علمی مهارت‌های شخصیتی و مهارت‌های نرم افزاری را از مهارت‌های مفید برای دست ‌آوردن شغل برشمردند.

وی پیش نیازهای مورد نیاز برای اشتغال را در چهار مقوله نیازسنجی، تکمیل مهارت‌ها، اطلاعات و ارتباطات تقسیم‌بندی کرد.

‌شکرانه افزود: عمده‌ترین فرصت‌های استخدامی، مبتنی بر مهارت‌ها در بخش‌های غیردولتی و خصوصی هستند و در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فرصت‌های شغلی بالفعل و بالقوه بسیاری وجود دارد که لازم است شناسایی و معرفی شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه بیشتر مشاغل بین‌المللی رشته بر مدیریت داده، فراداده، وب و سیستم‌های اطلاعاتی و منابع الکترونیکی متمرکز هستند، گفت: لازم است تا حرفه‌مندان و کتابداران، مهارت‌های مرتبط به این حوزه را ارتقا دهند.

کارشناس پژوهشکده کاکرین دانشگاه ناتینگهام، نیازسنجی از جامعه، تسلط به مهارت‌ها، گردآوری اطلاعات مشاغل از مجراهای مختلف و ارتباطات انسانی را پیش نیازهای اصلی در جهت موفقیت در کاریابی دانست و افزود: کتابداران یکی از مؤلفه‌های اصلی در پژوهش‌ها هستند و حضور یک کتابدار در پژوهش‌ها منجر به افزایش کیفیت، دقت، سرعت و نفوذ نتایج پژوهش‌ها می‌شود و لازم است کتابداران چنین توانمندی‌هایی را در خود ایجاد کنند.

شکرانه تأکید کرد: در زمینه موقعیت‌های شغلی رشته در ایران و جهان، مهارت‌های شغلی شاغلان رشته و سرنوشت فارغ‌التحصیلان رشته، پژوهش‌های مفصلی در ایران باید صورت بپذیرد و نتایج این پژوهش‌ها منجر به برنامه‌ریزی‌های قابل اجرا در عمل باشد.

رحیم شهبازی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هم با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه شغلی کتابداران و پژوهش‌های خود گفت: طبق تحقیقی ضمنی که انجام داده‌ام بالغ بر 95 عنوان شغلی مرتبط فناوری اطلاعات و کتابداری شده که این امر نشان دهنده وجود زمینه بروز I.T Librarian است و این پدیده الزام آشنایی حرفه‌ای کتابداران علاوه بر آشنایی با دانش فن‌آوری اطلاعات از جمله دانش شبکه، مدیریت شبکه و وب سایت در کنار اصول و دانش کتابداری و اطلاع رسانی را دو چندان می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر با استناد به 100 عنوان شغلی معرفی شده در تحقیق دکتر منصوریان و 95 شغل شناسایی شده در تحقیقی که انجام داده‌ام، بیش از 195 عنوان شغلی قابل تصدی توسط کتابداران در جهان مطرح و فعال است.

رسول زوارقی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه آذربایجان شرقی، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجمن و معرفی اعضای هیئت مدیره به تشریح وظایف و اهداف کمیته‌های چهارده‌گانه تخصصی این انجمن پرداخت.

وی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اصلی کتابداران در خصوص شغل و کارآفرینی گفت: در جوامع امروزی، سازمان‌ها یاد گیرنده هستند و تقویت خودباوری، اعتماد به نفس و روحیه یادگیری مستمر در بین حرفه‌مندان این رشته از اهم مسائل رشته است.

مهدی درم‌نثاری رئیس کمیته روابط عمومی و بین‌الملل انجمن، نیز در این نشست نحوه و مزایای عضویت در انجمن استانی را تشریح و خاطر نشان کرد: انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی یک انجمن علمی و متعلق به همه کتابداران است و از این رو انتظار می‌رود جامعه کتابداری استان از تنها انجمن صنفی و علمی خود حمایت کنند.

درم‌نثاری یکی از اهداف این انجمن را به روز نگه‌داشتن علم و مهارت‌های کتابداران فارغ‌التحصیل و دانشجویان عنوان کرده و افزود: کتابداران باید به مهارت‌های نوین مجهز باشند و انجمن در این زمینه می‌کوشد تا این زمینه را برای کتابداران و علاقه‌مندان به این حوزه فراهم کند.

وی اظهار امیدواری کرد با حضور و همراهی کتابداران و صاحبنظران این حوزه، زوایای پنهان توانمندی‌های کتابداران به صاحبان علم و صنایع استان معرفی شود تا ضمن ایجاد زمینه‌های شغلی متنوع برای کتابداران، از توانمندی‌های این قشر در پیشرفت استان و کشور به صورت بهینه استفاده شود.

انتهای پیام/60001/ط40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول