اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بارش باران و نابودی تاریخ تمدن جیرفت

اگر چه با بارش رحمت الهی این روزها همه خوشحال و شکرگزار خداوند متعال هستیم، اما تپه‌های تاریخی کنارصندل و مسجد جامع شهر قدیم جیرفت به دلیل نداشتن حفاظ با بارش هر قطره باران صفحه‌ایی از تاریخ نهفته در دل خود را از دست می‌دهند.

بارش باران و نابودی تاریخ تمدن جیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، حدودا بیش از 10 سال است که با پیدایش آثار تاریخی و کهن در تپه‌های تاریخی کنارصندل و شهر قدیم جیرفت «دقیانوس» تاریخ جهان دچار یک سردرگمی شد، زیرا تمدن جیرفت قدیم با بیش از 5 هزار سال قبل از میلاد تمدن بین‌النهرین نخستین تمدن بشری را به نوعی کنار زد.

هرچند این اتفاقات کم‌رنگ جلوه داده شد، اما بلندای تپه تاریخی کنار صندل نام تمدن ارت را یادآور می‌شود، اما این روزها با گذری به این اماکن تاریخی و دیدن مناظر، بی‌اعتنایی به نگهداری تاریخ این خطه از ایران، غریبی این تمدن فراموش شده را احساس می‌کنید.

اگر چه با بارش باران این رحمت الهی این روزها همه خوشحال و شکرگزار خداوند متعال هستیم، اما تپه‌های تاریخی کنارصندل و مسجد جامع شهر قدیم جیرفت به دلیل نداشتن حفاظ و سقف با بارش هر قطره باران صفحه‌ایی از تاریخ نهفته در دل خود را از دست می‌دهند.

تمدن جیرفت قدیم که به گواه باستان‌شناسان از نخستین تمدن‌های بشری است، سرمنشأ کشف خط در جهان است.

مسجد جامع شهر قدیم جیرفت در حاشیه رودخانه هلیل‌رود و در شهر دقیانوس به دستور عمر‌و‌لیث در دوره صفاری و دهه سوم هجری قمری احداث شد و در زمان خودش یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام بود.

امید است، متولیان سازمان میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی و هویت فرهنگی حوزه فرهنگی هلیل‌رود جیرفت بیش از این تلاش کنند.

انتهای پیام/80007ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول