اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داور جشنواره تئاتر عروسکی در اهواز:

تئاتر عروسکی آرشیو بزرگ تصویری در ذهن کودکان است

داور جشنواره تئاتر عروسکی در اهواز گفت: شخصیت‌های تئاتر عروسکی به یک آرشیو بزرگ تصویری در ذهن و تجربه در زندگی کودکان و نوجوانان نمود پیدا می‌کند.

تئاتر عروسکی آرشیو بزرگ تصویری در ذهن کودکان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سهراب خواجه‌نژاد صبح امروز در جلسه هماهنگی کمیته کودک و نوجوان ستاد سی و پنجمین سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی خوزستان، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزش تئاتر کاغذی در کانون پرورش فکری استان اظهار کرد: تئاتر عروسکی فرصت تمرین و تجربه زندگی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهد.

وی معتقد است تئاتر عروسکی به سبب ویژگی‌های خاصی که دارد می‌تواند فرصت‌هایی را برای تمرین و تجربه زندگی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بدهد.

داور چندین دوره جشنواره‌های تئاتر عروسکی کانون در سطح کشوری و منطقه‌ای تصریح کرد: هر فعالیتی که کودکان انجام می‌دهند می‌تواند واسطه‌ای برای پرورش آنان باشد که از جمله‌ این فعالیت‌ها می‌توان به تئاتر کاغذی اشاره کرد.

وی با بیان این که در تئاتر کاغذی بچه‌ها به اشکال مختلف از یک شخصیت با توجه به حالات نمایش آن عروسک‌های کاغذی متفاوتی می‌سازند افزود: کودکان و نوجوانان در این فعالیت زمانی می‌توانند موفقیت بیشتری در این زمینه به دست آورند که اطراف خود را با دقتی بیشتر و با نگاهی متفاوت‌تر از همیشه ببینند.

خواجه‌نژاد ادامه داد: تصویرهایی که از این طریق در ذهن بچه‌ها ثبت می‌شود انبوهی از فعالیت‌های روزمره است که تبدیل به یک آرشیو بزرگ تصویری در ذهن آنان می‌شود، که با ساختن کاراکترهایی با ویژگی‌های متفاوت می‌توانند شناخت و تجربه‌ جدیدی نسبت به محیط و افرادی که در اطراف خود می‌بینند به‌دست آورند.

مدرس تئاتر عروسکی در ادامه به ویژگی‌های تئاتر کاغذی اشاره کرد و گفت: تئاتر کاغذی خود کتابی قطور است که هنرمندان و مترجمان متعدد بایستی روی آن کار کنند. 

وی خاطرنشان کرد: کاغذ به سبب حضور فراوانش در زندگی، برای کودکان و نوجوانان بسیار ملموس و آشناست و همین رفاقت و صمیمیت کاغذ با زندگی ما انسان‌ها امکانی را فراهم می‌کند که نمی‌توانیم به سادگی از آن بگذریم. 

خواجه‌نژاد با بیان اینکه، در تئاتر کاغذی فرصت ساخت عروسک‌های بی‌شماری در خانه، کتابخانه، مدرسه، در حین سفر، در قطار و اتوبوس و... برای کودک فراهم می‌شود ابراز داشت: این مهم فرصتی است تا کودک و نوجوان تعداد زیادی از ایده‌هایش را عملی کند و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شود.

این فارغ‌التحصیل نمایش از دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کاغذ به سبب تنوعی که دارد می‌تواند حضور متنوعی نیز در صحنه تئاتر کاغذی داشته باشد بیان کرد: آنقدر این تنوع زیاد است که شاید سال‌ها طول بکشد تا یک هنرمند خلاق بتواند شکل‌های مختلف از نحوه‌ ساخت عروسک‌های کاغذی را تجربه کند، بدون آنکه به تکرار برسد.

این مدرس هنری در پایان تنوع در ابعاد تئاتر کاغذی را از دیگر ویژگی‌های این نمایش معرفی کرد و توضیح داد: یک فرد با این مشخصه‌ نمایش به راحتی می‌تواند صاحب یک تئاتر کاغذی جیبی بشود و به همان سرعت نیز می‌تواند یک تئاتر کاغذی با عروسک‌های بزرگ بسازد. 

انتهای پیام/72001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول