اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس:

50 درصد قارچ تولیدی استان فارس صادر می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس گفت: در حال حاضر از 2 هزار و 300 تن قارچ، یک‌هزار و 150 تن به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود.

50 درصد قارچ تولیدی استان فارس صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان فارس، اسد شریفی اظهار داشت: تولید قارچ در این استان تا پایان سال به بیش از 3 هزار تن افزایش می‌یابد.

وی افزود: هم‌اکنون پنج کارگاه پرورش قارچ صنعتی در استان فارس با ظرفیت 2 هزار و 300 تن مشغول فعالیت هستند و اقدامات مؤثری برای توسعه این ظرفیت صورت گرفته است.

شریفی ادامه داد: توسعه کشت قارچ به دلیل قابلیت صادراتی و افزایش ارزش افزوده آن ضروری است.

این مسئول اضافه کرد: استان فارس با 30 واحد فعال کوچک و بزرگ و تولید سالانه بیش از 3 هزار تن قارچ‌های خوراکی رتبه هشتم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید قارچ در استان فارس نسبت به سال پیش در حال افزایش است و در حال حاضر از 2 هزار و 300 تن قارچ، یک‌هزار و 150 تن به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس بیان کرد: افزون بر این با اتمام عملیات ساختمانی برخی کارگاه‌های تولید قارچ که به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، 900 تن دیگر به ظرفیت تولید قارچ در این استان اضافه خواهد شد و مجموع تولید این محصول در فارس تا پایان سال به بالای 3 هزار تن می‌رسد.

وی تصریح کرد: در بین محصولات باغی و زراعی، کشت و پرورش محصولات زودبازده از جمله قارچ خوراکی بنا به دلایلی نظیر شاخص اقتصادی، زیست‌محیطی، تغذیه‌ای و دارویی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شریفی همچنین در مورد جایگاه پرورش قارچ در اشتغالزایی گفت: در هر هکتار زمین کشاورزی می‌توان یک یا دو اشتغال ایجاد کرد اما برای یک واحد 100 تنی تولید قارچ، می‌توان 10 تا  20 نفر را به کار گرفت ضمن اینکه هیچ محصولی نمی‌تواند مانند قارچ در واحد متر مربع به این صورت سود و بازدهی اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان این که در هر سالن تولید قارچ در سال می‌توان چهار تا پنج دوره محصول تولید و برداشت کرد، گفت: در کارگاه‌های تولید و پرورش قارچ‌های خوراکی به دلیل استفاده از واحد حجم به جای سطح، سطح زیرکشت افزایش یافته و کشاورزانی که دارای مزارع کوچک هستند امکان تولید محصولی پرارزش با سود فراوان را می‌یابند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس به میزان اشتغال‌زایی در عرصه تولید و بسته‌بندی قارچ نیز اشاره کرد و گفت: این عرصه برای 207 نفر به طور مستقیم و 300 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

انتهای پیام/2448/ح/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول